Goddis77 Startet 15.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2023 Skaffet meg et nytt instrument for bruk mot dynamo da giveren jeg hadde tok kvelden. Ny giver var mye dyrere enn å gå over til dynamo instrument, så da ble det det. Har trøbbel med å forstå dokumentasjonen på denne her. Er noen knapper som en skal bruke for å programmere instrumentet, men får ikke den delen til å fungere Har sendt epost til Strøm Marineutstyr hvor jeg kjøpte instrumentet, men ikke fått svar derfra enda. Tenkte kanskje at noen her vet dette? 8 pin kontakten har jeg koblet følgende: pin 1 - batteri pin 2 - jord pin 3 - jord pin 4 - strøm via tennings nøkkel pin 5 - signal W dynamo pin 6 - pluss lys pin 7 - ikke brukt (hva er dette?) pin 8 - ikke brukt (hva er dette?) 14-pin kontakten: pin 11 - 1 kabel til bryter pin 12 - 1 kabl til bryter Regner med at det ikke bare er 1 kabel som skal til bryter, men det er ikke skrevet noe mer om dette i bruksanvisningen... Link bruksanvisning - https://vdo-webshop.nl/download_pdf/instrumenten/toerentellers/2011_vdo_installation_instructions_en_viewline_110mm_tachometer_display.pdf Bilde instrument: Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 Fikk nettopp dette svaret her: Hei, Pinne 7 og 8 på 8pins MQS kontakt er for programmering via PC, deisse skal ikke kobles til noe sted. Bryter for config og mode, skal kobles til hhv pin 11 + minus og 12 + pluss. For å komme inn i config modus må du skru av tenning, så holde inn config bryter og skru på tenningen igjen, så slipper du confi knappen. Du skal da komme inn i programmeringsmenyen for puls. Forutsatt at alle koblinger er riktig. Husk at T30 er faststrøm, pin 1 på 8pins kontakten. T15 er tenning +, pin 4. Så da vet en det hvis andre skal gjøre det samme. Var ikke like selvforklarende i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Da er kabling riktig og det er tid for programmering. En evighet siden jeg målte frekvens og sånt sist. Noen som kan gi en veiledning for måling av dette sånn at jeg finner riktig frekvens å programmere? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Har dette multimeteret: Aldri brukt F funksjonen her som jeg regner brukes til frekvens? Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Goddis77 skrev for 15 timer siden: som jeg regner brukes til frekvens Farad... For å¨måle kapastians på kondensatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Eksempelvis: Tachometer Pulses Per Revolution Calculation for Alternator Tacho Installation. To calibrate your alternator tachometer you require: Crankshaft Pulley Diameter mm = c Alternator Pulley Diameter mm = a Pole Pairs of Alternator = P Pulses Per Revolution = C X P / A Eg: C=150 A=46 P=6 Range = 7000 Pulses per rev = 19.56 Om det er puls pr motoromdreining som er dataen instrumentet skal ha? eller om det er meir sånn juster til det stemmer med løs turteller. Du skal også tenke på at ny reim vs godt slitt reim gir et ikkje ubetydelig avvik på turtelleren Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Har sendt en e-post til Strøm marineutstyr for å høre om tips her. Dynamoen er ganske ny, men det er en refurbished type, og ikke mye dokumentasjon på den dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Det her da. Tegnet kl 5 kan det være frekvens? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Løfter denne opp igjen. Får ikke riktig turtallsvisning på instrumentet. Tomgangs turtallet er målt med tachometer til 460. Innstilling er formelen som vist under: Men på dynamo så må man vite frekvensen og tomgansturtallet (de fleste veit tomgangsturtallet sånn ca. så det brukes ofte). Så er formellen RPS (turtall pr. sek.) = RPM/60 IMP/U (puls) = Hz/RPS Ettersom signalet fra W på dynamoen er vekselspenning, så er det frekvensen her som brukes som referanse for pulsen. Når jeg måler med multimeter som har Hz. Hvor måler jeg på dynamo? W og jord eller W og + ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Innbiller meg at W signal skal være en sinuskurve som hele veien ligger på plussida med en rms verdi rundt halve av utspenning på dynamo så ville prøvd mellom minus og w med multimeter på frekvensonnstilling. Dog litt usikker på den innstillingen på multimeteret. Kan og være en utgang for firkantpuls tror jeg, litt rart at ikonet ikke var ‘sinusformet’ eller merket ‘Hz’ eller noe sånt. Red: Ser nå du har fått nytt multimeter i siste bilde. Det burde i alle fall fønke for frekvensmåling. Og den inngangen er nok rimelig høyimpendant så tror det skal godt gjøres å ødelegge noe ved å måle. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart Torsdag 07:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:48 Tenkte det samme. Skal teste når er tilbake i byen igjen :) Når jeg justerte instrumentet sist var det basert på manuell justering med å føle seg frem, og ikke med rette målinger av frekvens etc. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart Søndag 16:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:22 Tja. Da har jeg fått tatt litt målinger igjen. Usikker på om jeg ble klokere.. Målte Hz vekselstrøm mellom W og jord på dynamo. Fikk utslag mellom 119-128hz når jeg testet dette. Men når jeg testet igjen etterpå ville den ikke vise mer...tallene viste da bare 0. Hvis jeg satte multimeter til bare Hz visning fikk jeg 261 Hz. Turtall tomgang er 450 rpm målt med tachometer. Formel tilsier da følgende: 450/60 = 7,5 125hz/7,5 = 16,6. Dette er nesten det den stod på fra da jeg hadde justert manuelt (16,3). Justerte litt opp til 16,6 og testet igjen. Se videoen her - Turtallet begynner riktig opp til ca 1100 omdreininger. Da bykser den opp i 2000 selv om det bare er 1200 omdreininger på veiven. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Søndag 17:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:07 Utrolig merkelig med dette bykset. Kan dybamoreim slure, eller kan det være at dynamo faktisk ikke lader før du får et visst turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart Søndag 17:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:14 Slurer tror jeg ikke den gjør. Reimen virker fast og fin. Ladingen starter først med litt turtall, men det er gjort før videoen ble tatt. Har en victron shunt ombord så kan sjekke hva ladingen er ved gitte turtall, men det som videoen viser er grunnen til at jeg ikke stoler på instrumentet. Tenker å anskaffe et nytt multimeter snart, så kan se om det viser andre verdier på frekvens. Litt billig meter det som brukes nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.