Jump to content

VDO Viewline turteller instrument med digitalt display, forstå kabling


Goddis77

Recommended Posts

Skaffet meg et nytt instrument for bruk mot dynamo da giveren jeg hadde tok kvelden. Ny giver var mye dyrere enn å gå over til dynamo instrument, så da ble det det.

Har trøbbel med å forstå dokumentasjonen på denne her. Er noen knapper som en skal bruke for å programmere instrumentet, men får ikke den delen til å fungere :headbang:

 

Har sendt epost til Strøm Marineutstyr hvor jeg kjøpte instrumentet, men ikke fått svar derfra enda. Tenkte kanskje at noen her vet dette?

 

image.png.28ee6c111570cecd176d16ca92fe3c47.png

 

8 pin kontakten har jeg koblet følgende:

 

pin 1 - batteri

pin 2 - jord

pin 3 - jord

pin 4 - strøm via tennings nøkkel

pin 5 - signal W dynamo

pin 6 - pluss lys

pin 7 - ikke brukt (hva er dette?)

pin 8 - ikke brukt (hva er dette?)

 

14-pin kontakten:

 

pin 11 - 1 kabel til bryter

pin 12 - 1 kabl til bryter

 

Regner med at det ikke bare er 1 kabel som skal til bryter, men det er ikke skrevet noe mer om dette i bruksanvisningen...

Link bruksanvisning - https://vdo-webshop.nl/download_pdf/instrumenten/toerentellers/2011_vdo_installation_instructions_en_viewline_110mm_tachometer_display.pdf

 

Bilde instrument:

IMG_3499.jpg.016fadcb84050a676a1f26321021bb05.jpg

 

Noen som har tips?

Link to post

Fikk nettopp dette svaret her:
 

Hei,

 

Pinne 7 og 8 på 8pins MQS kontakt er for programmering via PC, deisse skal ikke kobles til noe sted.
Bryter for config og mode, skal kobles til hhv pin 11 + minus og 12 + pluss.

 

For å komme inn i config modus må du skru av tenning, så holde inn config bryter og skru på tenningen igjen, så slipper du confi knappen. Du skal da komme inn i programmeringsmenyen for puls.

 

Forutsatt at alle koblinger er riktig.

Husk at T30 er faststrøm, pin 1 på 8pins kontakten.
T15 er tenning +, pin 4.

 

Så da vet en det hvis andre skal gjøre det samme. Var ikke like selvforklarende i manualen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Eksempelvis: Tachometer Pulses Per Revolution Calculation for Alternator Tacho Installation.  To calibrate your alternator tachometer you require:  Crankshaft Pulley Diameter mm  = c  Alternator Pulley Diameter mm = a  Pole Pairs of Alternator = P   Pulses Per Revolution = C X P / A   Eg:  C=150 A=46 P=6 Range = 7000  Pulses per rev = 19.56 

Om det er puls pr motoromdreining som er dataen instrumentet skal ha? eller om det er meir sånn juster til det stemmer med løs turteller. 

Du skal også tenke på at ny reim vs godt slitt reim gir et ikkje ubetydelig avvik på turtelleren

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne opp igjen.

 

Får ikke riktig turtallsvisning på instrumentet. Tomgangs turtallet er målt med tachometer til 460.

 

Innstilling er formelen som vist under:

 

Men på dynamo så må man vite frekvensen og tomgansturtallet (de fleste veit tomgangsturtallet sånn ca. så det brukes ofte).

 

Så er formellen
RPS (turtall pr. sek.) = RPM/60

IMP/U (puls) = Hz/RPS

 

Ettersom signalet fra W på dynamoen er vekselspenning, så er det frekvensen her som brukes som referanse for pulsen.

 

Når jeg måler med multimeter som har Hz. Hvor måler jeg på dynamo? W og jord eller W og + ?

 

20250527_193936.jpg

20250527_192144.jpg

20250527_190336.jpg

Link to post

Innbiller meg at W signal skal være en sinuskurve som hele veien ligger på plussida med en rms verdi rundt halve av utspenning på dynamo så ville prøvd mellom minus og w med multimeter på frekvensonnstilling. Dog litt usikker på den innstillingen på multimeteret. Kan og være en utgang for firkantpuls tror jeg, litt rart at ikonet ikke var ‘sinusformet’ eller merket ‘Hz’ eller noe sånt. 
 

Red: Ser nå du har fått nytt multimeter i siste bilde. Det burde i alle fall fønke for frekvensmåling. Og den inngangen er nok rimelig høyimpendant så tror det skal godt gjøres å ødelegge noe ved å måle.

Link to post

Tja. Da har jeg fått tatt litt målinger igjen. Usikker på om jeg ble klokere..

 

Målte Hz vekselstrøm mellom W og jord på dynamo. Fikk utslag mellom 119-128hz når jeg testet dette. Men når jeg testet igjen etterpå ville den ikke vise mer...tallene viste da bare 0.

 

Hvis jeg satte multimeter til bare Hz visning fikk jeg 261 Hz.

 

Turtall tomgang er 450 rpm målt med tachometer.

 

Formel tilsier da følgende:

 

450/60 = 7,5

125hz/7,5 = 16,6.

 

Dette er nesten det den stod på fra da jeg hadde justert manuelt (16,3). Justerte litt opp til 16,6 og testet igjen. Se videoen her -

 

 

Turtallet begynner riktig opp til ca 1100 omdreininger. Da bykser den opp i 2000 selv om det bare er 1200 omdreininger på veiven.

 

 

20250601_173813.jpg

Link to post

Slurer tror jeg ikke den gjør. Reimen virker fast og fin.

 

Ladingen starter først med litt turtall, men det er gjort før videoen ble tatt.

 

Har en victron shunt ombord så kan sjekke hva ladingen er ved gitte turtall, men det som videoen viser er grunnen til at jeg ikke stoler på instrumentet. 

 

Tenker å anskaffe et nytt multimeter snart, så kan se om det viser andre verdier på frekvens. Litt billig meter det som brukes nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...