Jump to content

VDO Viewline turteller instrument med digitalt display, forstå kabling

Goddis77

Recommended Posts

Skaffet meg et nytt instrument for bruk mot dynamo da giveren jeg hadde tok kvelden. Ny giver var mye dyrere enn å gå over til dynamo instrument, så da ble det det.

Har trøbbel med å forstå dokumentasjonen på denne her. Er noen knapper som en skal bruke for å programmere instrumentet, men får ikke den delen til å fungere :headbang:

Har sendt epost til Strøm Marineutstyr hvor jeg kjøpte instrumentet, men ikke fått svar derfra enda. Tenkte kanskje at noen her vet dette?

image.png.28ee6c111570cecd176d16ca92fe3c47.png

8 pin kontakten har jeg koblet følgende:

pin 1 - batteri

pin 2 - jord

pin 3 - jord

pin 4 - strøm via tennings nøkkel

pin 5 - signal W dynamo

pin 6 - pluss lys

pin 7 - ikke brukt (hva er dette?)

pin 8 - ikke brukt (hva er dette?)

14-pin kontakten:

pin 11 - 1 kabel til bryter

pin 12 - 1 kabl til bryter

Regner med at det ikke bare er 1 kabel som skal til bryter, men det er ikke skrevet noe mer om dette i bruksanvisningen...

Link bruksanvisning - https://vdo-webshop.nl/download_pdf/instrumenten/toerentellers/2011_vdo_installation_instructions_en_viewline_110mm_tachometer_display.pdf

Bilde instrument:

IMG_3499.jpg.016fadcb84050a676a1f26321021bb05.jpg

Noen som har tips?

Fikk nettopp dette svaret her:

Hei,

Pinne 7 og 8 på 8pins MQS kontakt er for programmering via PC, deisse skal ikke kobles til noe sted.
Bryter for config og mode, skal kobles til hhv pin 11 + minus og 12 + pluss.

For å komme inn i config modus må du skru av tenning, så holde inn config bryter og skru på tenningen igjen, så slipper du confi knappen. Du skal da komme inn i programmeringsmenyen for puls.

Forutsatt at alle koblinger er riktig.

Husk at T30 er faststrøm, pin 1 på 8pins kontakten.
T15 er tenning +, pin 4.

Så da vet en det hvis andre skal gjøre det samme. Var ikke like selvforklarende i manualen.

• 2 uker senere...

Eksempelvis: Tachometer Pulses Per Revolution Calculation for Alternator Tacho Installation.  To calibrate your alternator tachometer you require:  Crankshaft Pulley Diameter mm  = c  Alternator Pulley Diameter mm = a  Pole Pairs of Alternator = P   Pulses Per Revolution = C X P / A   Eg:  C=150 A=46 P=6 Range = 7000  Pulses per rev = 19.56 

Om det er puls pr motoromdreining som er dataen instrumentet skal ha? eller om det er meir sånn juster til det stemmer med løs turteller. 

Du skal også tenke på at ny reim vs godt slitt reim gir et ikkje ubetydelig avvik på turtelleren

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...