Jump to content

Programvare C-MAP


NOC

Recommended Posts

Det var noe sånt jeg prøvde på

Bare pass på at det som står i hakeparanteser blir stående både i begynnelsen og slutten av sitatet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Set ut til at C-Map Norge har skjerpet seg, de sender meg både NT+ og MAX CD-sett i dag

Det blir mye att og fram med dette her, men jeg er ny i faget og det er vel det forumet er til for. Kan jeg sende forespørsel til C-MAP på å få sendt over CD'er når jeg bare har kartbrikke? :confused: Dette isteden for å kjøpe kortleser...

Link to post
Share on other sites

Kan jeg sende forespørsel til C-MAP på å få sendt over CD'er når jeg bare har kartbrikke? :confused: Dette isteden for å kjøpe kortleser...

Nei, det er ikke fuult så enkelt. CDene inneholder alle kartene men du må kjøpe koder for å låse opp de du har bruk for. Skal du oppgradere en brikke må du ta kontakt med en C-Map forhandler og se om du kan få en god pris på overføring av lisens fra brikke til CD.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å prøve SOBvMAX

For meg ser det svært så bra ut, spesielt om en tar hensyn til den lave prisen. Som nevnt i en annen tråd så ser SOB litt uvant ut, ingen av de vanlige Windows-menyene. De fleste funksjonene ligger likevel bare et klikk unna, les manualen..... Det er ikke mye å tape på å prøve, kartpakken fra C-Map kan brukes i en mengde andre program så den er uansett ikke bortkastet. Med SOB følger der med noen mindre områder med full kartdekning, f.eks Stockholm der en kan se hvordan kartene vil se ut, for resten av verden følger der bare med SVÆRT grove oversiktskart.

Stoler på at han vet hva han snakker om

Nåja, det kan vel diskuteres men det trenger vi ikke gjøre her og nå :lol::lol::lol: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da var C-Map MAX kartene oppegående i SOBvMAX.

 

Slik ser det ut:

Bilde

Siden bildet måtte komprimeres så kraftig er her et lite utsnitt i tillegg:

Bilde

 

Så langt ser MAX-kartene betydelig mer detaljert ut og med mer informasjon om hva som er på land. Stedsnavn er også plassert betydelig riktigere enn på CM-93 kartene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Greie nok SveinHa, men det er jo skvalpeskjær midt i Haraldsgadå. :confused:

Nope, det er et legekontor. Kanskje greit å ha tilgjengelig om en havarerer på et skvalpeskjær i Haraldsgatå :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at du kan lese over kartene til HD

Nei, det går ikke. Når du kjøper kart på brikke, ligger lisensen din i selve brikka. Denne kan ikke kopieres. Når du kjøper kart på CD, blir lisensen din lagt inn i donglen. Dette kartet kan du kopiere til HD. Du kan ha det på flere maskiner, men det vil kun virke på maskinen som har dongle. Av forskjellige grunner har jeg hatt en blanding av kart på brikke og kart på HD. HD er påtagelig raskere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den eneste grunnen til å ha kart på brikke er vel om man også har kartplotter som bruker brikker med samme kartformat. Ønsker du kart og radar på samme skjerm tror jeg kombinert radar og plotter blir billigere enn å få radarbildet over på PCen. Jeg får ta forbehold om at jeg ikke har finregnet på dette.

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke. Når du kjøper kart på brikke, ligger lisensen din i selve brikka. Denne kan ikke kopieres.

Da skjønner jeg at det blir problem med hastigheten. Jeg trodde du kunne laste ned kartene, legge til ruter etc. for deretter å oppdatere på en tom brikke for å overføre rutene til kartplotteren. Får vel bestille Cd'er i tillegg selv om det blir dyrt når man må ha begge deler.

Link to post
Share on other sites

Den eneste grunnen til å ha kart på brikke er vel om man også har kartplotter som bruker brikker med samme kartformat.

Enig i det. Jeg har kartplotter, men jeg ønsker også å ha dette på PC'en for planlegging av ruter etc. for deretter å legge disse over til kartplotteren. Det blir tungvint å legge rutene inn på plotteren....

Link to post
Share on other sites

Enig i det. Jeg har kartplotter, men jeg ønsker også å ha dette på PC'en for planlegging av ruter etc. for deretter å legge disse over til kartplotteren. Det blir tungvint å legge rutene inn på plotteren....

Tja... Jeg legger helst ruten inn på papirkart også, og da blir det ikke så mye ekstra jobb å taste den inn på en plotter. :cool: Ok, det kommer selvsagt an på hvor langt jeg har tenkt meg. Om det er noen hjelp så finnes det faktisk noen plottere som enkelt kan overføre ruter med NMEA. Raymarine bruker den teknikken ettersom PC-programmet de leverer ikke bruker Navionics. (Ikke en god løsning ettersom det blir i dyreste laget å hamstre både Navionics og C-Map kart.)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har henvendt meg til Maritim for å høre om PC-Planner er kompatibelt med C-MAP Max kartene som jeg har på plotteren. Det fikk jeg beskjed om at de ikke var.

 

Sendte en mail til C-MAP Norge for å finne ut av hvilken programvare jeg kan benytte, samt hvilken kortleser og kortbrikke jeg kan kjøpe for å laste planlagte ruter fra PC og over på kartplotteren. Her fikk jeg tilbakemelding om at jeg måtte henvende meg til deres markedsavdelig i Italia for å få hjelp. De videresendte ikke mailen engang...

 

Dette syns jeg er dårlig service av C-MAP og de er tydeligvis ikke interresert i å selge noe. Hva gjør C-MAP Norge på når de ikke en gang har peiling på hva de driver med?

 

Har noen erfaring med dem?

Link to post
Share on other sites

...Her fikk jeg tilbakemelding om at jeg måtte henvende meg til deres markedsavdelig i Italia for å få hjelp. De videresendte ikke mailen engang...

 

Dette syns jeg er dårlig service av C-MAP og de er tydeligvis ikke interresert i å selge noe. Hva gjør C-MAP Norge på når de ikke en gang har peiling på hva de driver med?

C-Map Norge er et sorgens kapittel, ja, men for å forsvare de bittibittebittebittebittelitt så har de kun den profesjonelle flåten som arbeidsområde. Det er nok best å kontakte C-Map Italia. De har i alle fall hjupet meg rimelig kjapt. C-Map UK også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siste versjon av PC Planner NT er oppgradert for MAX kartene. Du får lisens til å laste ned programmet med drivere når du kjøper programmet med første leser av kartene, enten med USB tilkobling eller seriell tilkobling. PC-planner har dessuten et egen diskusjonsforum som har tatt opp de fleste vanlige problemer knyttet til bruken av planleggeren. En tilsvarende diskusjonsklubb er også for Maptch.

 

mvh

Roald

Link to post
Share on other sites

Jeg har siden juni 05 brukt Max med PC-planner. Det er et brukervennlig planleggingsverktøy for avstander, tider og brennstoffforbruk, samt styring av autopilot om du har det. Begrensningen er at kartplotteren trolig bare aksepterer de første 50 veipunktene på en rute. Dette kan løses ved vanlig kopi/slett funksjoner.

Roald

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...