Jump to content

Programvare C-MAP

NOC

Recommended Posts

Jeg har siden juni 05 brukt Max med PC-planner. Det er et brukervennlig planleggingsverktøy for avstander, tider og brennstoffforbruk, samt styring av autopilot om du har det. Begrensningen er at kartplotteren trolig bare aksepterer de første 50 veipunktene på en rute. Dette kan løses ved vanlig kopi/slett funksjoner.

Roald

Høres bra ut. Da er det håp for meg også. Hvordan overfører du rutene til kartplotteren?

Bilde

dette er logoen for PCplanner på deres support side for registrerte brukere. Ser jo ut til at MAX støttes

På Simrad har USB kort leseren to porter. En til kartbrikke og en til minnekort. Man overfører data fra PCplanner minnet til minnekortet i USB leseren. Minnekortet settes i plotteren - data overføres via menyen på plotteren

På pcplanners supportside ligger det to pdf filer med alle kompatible plottere. Men jeg får ikke til å kjøre siden - ett eller annet feil med PC en min eller siten. Skal prøve et par ganger til

"Høres bra ut. Da er det håp for meg også. Hvordan overfører du rutene til kartplotteren?"

Jeg bruker Lorenz Starlight Plus kartplotter. Planlegger rute med PC-planner NT og brikkeleser for C-brikke som har to kortlesere, eksempelvis en for MAX kart (EN-M004 Skagerrak-Hele Danmark-Svenske Vestkysten til Østersj.) og den andre for tom brikke. Den tomme brikken kan du formatere i kartplotteren. Jeg tror de fleste kartplottere har opsjon for å formattere blanke brikker. Overfører deretter ruter med veipunkter på 1 MB brikke til Lorenz Starlight Plus. Observerer da at kartplotteren bare registrerer de omlag første 50 - 60 veipunktene på en rute. Jeg har ikke utforsket dette så mye, bare registrert forholdet og delt lange ruter (Son- Kiel - Helgoland) opp i mindre sekvenser tilpasset dagsetappene. Til someren 2006 går jeg over til integrert Raymarine E serie med ethernett og ser frem til nye erfaringer.

Fordelen med å planlegge og utarbeide ruter med PC-planner er etter mitt skjønn at det går mye hurtigere å arbeide med PC både når det gjelder å skrive navn på veipunktene, justere, modifisere, fjerne og legge til veipunkter, samt for å endre skaler for eksempelvis en innledende liten skala for grovplanlegging over store etapper og deretter finjustering av veipunktene i stor skala.

Jeg ferdes mye i Koster-området og jeg er overrasket over hvor godt det nye C-MAX systemet fra juni (?) 2005 fungerer. Kartet er like detaljert i stor skala som det spesialtegnede kartet man får kjøpt bl.a. i Strømstad i målestokk 1 : 30.000 for syd-koster. Til forskjell er det nærmest utilrådelig å navigere i øy-arkipelaget i Syd-koster med de vanlige båtsportkartene fra Sveriges Vestkyst. Uten spesialkartet og flyfoto fra den svenske krysserklubben hadde jeg trolig ikke blitt så godt kjent i Syd-kosters øyrike. Et øyrike man vel aldri blir helt kjent med. Det er forøvrig fantastisk godt ferskvann i brønnen på Ursholmen, like ved kaien.

Har nå forventninger til at Navionics PC-planner for Gold XL3 (og kartbrike 15 for hele Danmark, deler av Tyskland inklusive Helgoland og Kiel, Sveriges Vestkyst og store deler av Sørlandet samt Østlandet) skal fungere tilsvarende godt som PC Planner NT.

Roald

Redigert av roaldbj (see edit history)

Har fått tilbakemelding frs C-MAP Italia. De bekrefter at PC Planner er kompatibel med Max kartene.

Så flott !

Her er info jeg har fått fra Gemotech om c-map Norge - tror dette er helt nytt

Når det gjelder C-MAP lystbåtprodukter, vil ikke dette bli fulgt opp fra C-MAP NORWAY AS lenger, produktene selges selges/supporteres via Pronav - som er i samme hus som C-MAP

• 2 måneder senere...

Her kommer en liten oppfølging av denne tråden.

Nå har jeg kjøpt PC-Planner programvare for planlegging av ruter etc.. Har C-map max kart. Fikk med kortleser og ekstra lagringsbrikke.

Mitt inntrykk av dette programmet er bra. Når du først har lært knepene går det fort å sette ut ruter. Har ikke overført disse til kartplotteren enda, men det tror jeg ikke skal medføre store problemer.

Etter mye leting, syns jeg nå at jeg har fått tak i program som fyller mitt behov, så er det bare å svinge unna alle skjærene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...