tobixen
10 hours ago, dude said:Det er ingen forkjørsrett for §19 i forhold til avtalefrihet. den kan fravikes, og i helt vanlige kontrakter ifm båtkjøp man får rundt om er det egne avkryssningsalternativ for dette.
Jeg er ikke advokat, så jeg vet ikke - men det finnes mange eksempler på at lover har forrang fremfor avtalefrihet. Husleieloven setter rammer for hva som er å regne som et lovlig husleieforhold, arbeidsmiljøloven setter rammer for hva slags avtaler som kan gjøres mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Som jeg skrev, paragraf 19a og 19b sier at selger ikke har rett til å lyve eller holde tilbake informasjon om objektet. Jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende dersom selger trenger å påberope seg rettigheter til å lyve eller holde tilbake sannheter om salgsobjektet.
Jeg har ikke lest selve dommen - det har kommet forskjellig informasjon her om hvorvidt dommen skyldes at selger tilbakeholdt informasjon, eller om det skyldes manglende "selges som den er", eller om det skyldes at "båten ikke kunne brukes som båt". Jeg tror uansett at man ville kommet svært langt med et minimum av kompetanse, samarbeid og kompromissvilje på begge sider. Denne saken belyser kanskje også at det er viktig å bruke advokater som kan båt.