Jump to content

Edit History

Steihy

Steihy

Dette tilbudet er såpass spesielt at det ikke finnes noe å basere forventninger på. Det er kanskje en av grunnene til litt avventende forum, her finnes ikke noe raskt svar. Siden jeg ikke skal gå i tog og er langt vekke fra båten, kan vi drodle litt. Jeg har ingen erfaring med markedet for din båttype, men jeg har kjøpt to nye seilpakker og annonsert et nesten nytt bruktseil de senere årene.

Hvis vi forutsetter at seilene har vært oppbevart sånn at de er "som nye", kan jo verdien settes ut fra det. Om disse skulle vært sydd i dag ville kanskje denne pakken kostet rundt 50 K..? med alle forbehold om dukvalg osv. 

Og så kan man verdsette selgers tilbud tilsvarende en langhelg leie; 3 - 5 K? Igjen, dette er bare høyttenkning, jeg kjenner ikke det markedet. Legger du disse tallene til grunn er "riktig" pris hvor som helst mellom 3 og 50 k. Alt under halv pris må sies å være et godt kjøp, dersom det finnes et marked. Ned mot 3k er tilnærmet gi bort. 

Neste vurdering blir hvilket marked selger har. Finnes det mange båter som kan bruke pakken, evt tilpasse? Har han, eller kommer han til å legge ut for salg, eller vil han være interessert i en rask handel? Hvor god tid har du før tilbudet forsvinner? 

Og til slutt, hvor viktig er det for deg å få tilslag? Du må bestemme hvor viktig nye seil er for deg, og hvor du vil sette grensa. Og så bestemmer du hvor du vil starte.

Jeg vil ikke risikert å miste et et godt,viktig kjøp med å prøve å presse ut småpenger. Hadde dette vært meg og jeg trengte nye seil, hadde jeg bydd 4000, men vært rask til å øke mot grensa. Den hadde jeg satt et sted mellom 50 og 75% nypris.

Steihy

Steihy

Dette tilbudet er såpass spesielt at det ikke finnes noe å basere forventninger på. Det er kanskje en av grunnene til litt avventende forum, her finnes ikke noe raskt svar. Siden jeg ikke skal gå i tog og er langt vekke fra båten, kan vi drodle litt. Jeg har ingen erfaring med markedet for din båttype, men jeg har kjøpt to nye seilpakker og annonsert et nesten nytt bruktseil de senere årene.

Hvis vi forutsetter at seilene har vært oppbevart sånn at de er "som nye", kan jo verdien settes ut fra det. Om disse skulle vært sydd i dag ville kanskje denne pakken kostet rundt 50 K..? med alle forbehold om dukvalg osv. 

Og så kan man verdsette selgers tilbud tilsvarende en langhelg leie; 3 - 5 K? Igjen, dette er bare høyttenkning, jeg kjenner ikke det markedet. Legger du disse tallene til grunn er "riktig" pris hvor som helst mellom 3 og 50 k. Alt under halv pris må sies å være et godt kjøp, dersom det finnes et marked. Ned mot 3k er tilnærmet gratis. 

Neste vurdering blir hvilket marked selger har. Finnes det mange båter som kan bruke pakken, evt tilpasse? Har han, eller kommer han til å legge ut for salg, eller vil han være interessert i en rask handel? Hvor god tid har du før tilbudet forsvinner? 

Og til slutt, hvor viktig er det for deg å få tilslag? Du må bestemme hvor viktig nye seil er for deg, og hvor du vil sette grensa. Og så bestemmer du hvor du vil starte.

Jeg vil ikke risikert å miste et et viktig kjøp med å prøve å presse ut småpenger. Hadde dette vært meg og jeg trengte nye seil, hadde jeg bydd 4000, men vært rask til å øke mot grensa. Den hadde jeg satt et sted mellom 50 og 75% nypris.

• Create New...