Jump to content

Ekkolodd for dypt vann, anbefalinger? Simrad S2009?

Caddy

Recommended Posts

Skal kjøpe meg separat ekkolodd og har sett litt på Simrad S2009.

Jeg skal bl,a bruke ekkoloddet til å kunne se bunnforhold ned til 430 m. Aner ikke hva slags svinger jeg da skal bruke (det er på en nb870 båt)

Har prøvd å lese meg opp opp, men tenker ikke å bli en nerd på dette. Prøver da hellet å høre med de som har peiling.

Har skjønt at man iallfall er avhengig å installere en bra svinger.

Jeg har lest om CHIRP som den mest avanserte teknologien som bl.a benyttr flere frekvenser samtidig.

Har i denne forbindelse sett at det selges ekkoloddmoduler.

Antar at det er en slik modul som «dirigerer» signaler til/fra svinger og sender signaler som da kan sees som bilde på en skjerm, hvilke skjermer kan dette være. Er ikke interessert at dette må inn på en kartplotter.

Antar også at en slik modul kanskje er integrert i noen ekkolodd.

Muligens er jeg helt på jordet. 

Har sett at Airnmar B175M er en dyr og bra svinger. Må denne da gå veien innom en separat ekkoloddmodul  før det vises på et eller annet utstyr? Hva kan dette utstyret være.

Fint om noen kan gi en overordnet forklaring på dette.

S2009 med B175M er et svært bra valg til ditt bruk. S2009 har innebygget en enkanalsutgave av tilsvarende ekkoloddmodul som finnes i NSS Evo3 og Evo3S. Det er vel egentlig ekkoloddmodul fra NSS Evo2, uten StructureScan som sitter i S2009, men ekkoloddytelsen for Evo2, Evo3 og Evo3S med en enkanalssvinger som B175M er identisk. S2009 er eneste valg hvis du ønsker et instrument som bare er ekkolodd og som støtter CHIRP. S2009 har en stor fordel sammenlignet med multifunksjonsskjermer brukt som ekkolodd at skjermen er i porttrettformat og ikke i landskaosformat. 

På 300m og mer vil en ekstern ekkoloddmodul som S5100 gi bedre resultater, men med en 1kW svinger som B175M vil forskjellen være forholdsvis liten slik at det er vanskelig å forsvare prisforskjellen. Simrad selger SS175M som er lik B175M, bortsett i fra at den har hus i rustfritt stål i stedet for bronse.

Et CHIRP ekkolodd sender ut et signal hvor frekvensen økes i løpet av pulsen, dette gjør at ekkoloddet ved hjelp av avansert signalbehandling kan få bedre ytelse både når det gjelder følsomhet på store dyp og oppløsning. For et konvensjonelt ekkolodd som sender pulser med fast frekvens (typisk 50 og 200 kHz) så er oppløsningen avhengig av lengden på pulsen, så for å få mye energi på større dyp brukes lange pulser som gir dårlig oppløsning. For et CHIRP ekkolodd er det frekvensforskjellen mellom starten og slutten av frekvenssveipet som bestemmer oppløsningen, dermed kan lange pulser (mye energi) brukes på store dyp uten å miste oppløsning. Jeg har brukt forskjellige Simrad og Lowrance CHIRP ekkolodd i mer enn 10 år og er ikke i tvil om at dette er teknologien som er å foretrekke på større dyp. Jeg foretrekker CHIRP uansett dybde, men for mindre dybder et dette en kombinasjon av egenskapene til Airmar CHIRP svingere og selve CHIRP teknologien.

Du må plassere B175 (SS175M) nær kjølen så langt fram at aksling og propell ikke lager støy for svingeren. Disse svingerne finnes i utgaver hvor selve elementet er tiltet 0, 12 eller 20 grader for å passe forskjellige skrog og plasseringer. 

Jeg har en nb870 fra 2010 med Raymarine C120 m ekkolodd, antar detnble montert av båtfabrikken, svinger står foran aksling på babord side, antar at ny svinger plasseres tilsvarende på babord side. Jeg skal ikke montere selv, drt vil bli gjort når båten er oppe til den årlige servicen. 
Takk for svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...