Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :smiley:

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Interessant nok får man fortsatt kjøpt denne generasjonen motor som nye, riktignok ikke fra Mercury men stort sett samme motor fra samme fabrikk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=283754293

Forhandleren kunne godt ha lagt på noen år vedr. hvor lenge VM Motori har produsert dieselmotorer. Det er nemlig 76 år og ikke 50 :giggle: Men stemmer at det er straks 50 år siden de introduserte hurtiggående turbodieselmotorer.

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :smiley:

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Interessant nok får man fortsatt kjøpt denne generasjonen motor som nye, riktignok ikke fra Mercury men stort sett samme motor fra samme fabrikk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=283754293

Forhandleren kunne godt ha lagt på noen år vedr. hvor lenge VM Motori har produsert dieselmotorer. Det er nemlig 76 år og ikke 50 :giggle:

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :smiley:

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Interessant nok får man fortsatt kjøpt denne generasjonen motor som nye, riktignok ikke fra Mercury men stort sett samme motor fra samme fabrikk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=283754293

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :smiley:

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :-)

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best.

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Teerex

Teerex

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene.

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....



×
×
  • Create New...