tobixen
On 5/17/2023 at 6:32 PM, Grand Banks jr said:Med mppt så gjør den også om slik at du "tar vare på" all effekt over 13,7Volt, mens pwn bare kutter det ut. Så dermed får du mye mer inn på batteriet med mppt. Sånn kort fortalt.
![]()
Det er vel en liten forenkling. :-) Så vidt meg forstått, en pwn har ikke andre formål enn å beskytte batteriene fra å koke bort. Under allminnelig lading av batteriene vil det ikke være store forskjellen på om man har en pwn mellom panelene og batteriet eller om man kobler det rett på med ledninger. En mppt kan på sett og vis sammenlignes med et velfungerende automatgirsystem. Akkurat som at en føttene på en trøsykkel (eller motoren i en bil) leverer kraft og fart/turtall, vil solcellepanelet levere spenning og strøm. Produktet av dette er effekt (enten man måler det i watt eller hestekrefter), og produktet vil være tilnærmet likt på begge sider av girsystemet (eller mppt'en).
Sykler man på flatmark på førstegiret, så blir det lite kraft og for høyt turtall på pedalsiden, føttene er ikke i stand til å gi optimalt med effekt, det blir lite effekt til sykkelen og lite fart. Tilsvarende, i "fossilbilen" blir det også mye støy og lite fart om man prøver å kjøre fort på førstegiret. Å koble et 20V solcellepanel på et 12V-batteri er litt som å kjøre på for lavt gir. mppt'en "girer om" slik at man får mer strøm og lavere spenning på batterisiden, mens solcellepanelet kan jobbe på optimal spenning.
Selve girsystemet gir også noe motstand - den effekten føttene gir til pedalene vil være høyere enn den effekten girsystemet tilfører hjulene på sykkelen. Jeg mener å ha lest i andre tråder at enkelte har byttet ut pwn til mppt uten å få noe forbedret effekt fra panelene. I tilfellet over leverer tilsynelatende solcellepanelene 40.4W, mens det er 39.73W som går til panelene. Ut fra dette kan man konkludere at omtrent 0.7W går med til varme i mppt'en (gitt at tallene for spenning og strøm er riktig). Det er forsåvidt ikke så veldig mye ...
I tilfellet over er antageligvis batteriet (tilnærmet?) fulladet ettersom det leveres "float". I slike tilfeller vil vel både en mppt og en pwn redusere effekten som går inn til batteriet for ikke å koke bort batteriet. Altså, i tilfellet over er antageligvis solcellepanelene kapable til å levere mer enn 41W. Jeg tipper at begge typene regulatorer gjør dette ved å skru av og på strømmen fra solcellepanelet - men dette er det sikkert andre folk enn meg som vet mer om :-)