Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

6 minutes ago, Grand Banks jr said:

Ved 10A strøm, vil panelet kunnet produsere:

20V x 10A = 200W

Men PWM vil redusere til 14,4 V uten å øke A, og da vil input på batteri bli:

14,4V x 10A = 144W

Det tror jeg ganske bestemt at blir et regnestykke med litt gale forutsetninger.

Strøm og ladespenning på batterisiden er gjensidig avhengig.  Lader man batteriet med "for høy" effekt, så vil ladespenningen bli for høy (høyere enn 14.4V).  Da vil både PWM og MPPT "kutte".

Kobler man et 20V solcellepanel rett på et "sultent" batteri uten noe form for regulator, så vil spenningen naturlig falle ned til et sted mellom 14.4V og 12V.  Strømmen levert fra solcellepanelet vil være noe høyere enn dersom man benytter en MPPT.  Hvor mye høyere den vil bli, det aner jeg ikke - men i tilfellet over vil man nok få mer enn 144W, men mindre enn 200W.

Dersom man har ligget over natten i en uthavn med solcellepaneler på en båt, så er normalsituasjonen at batteriet er "sultent".  Solcellepanelene vil ikke levere nok effekt til at regulatoren kutter (enten det er PWM eller MPPT).

tobixen

tobixen

4 minutes ago, Grand Banks jr said:

20V x 10A = 200W

14,4V x 10A = 144W

Det tror jeg ganske bestemt at blir et galt regnestykke.

Strøm og ladespenning på batterisiden er gjensidig avhengig.  Lader man batteriet med "for høy" effekt, så vil ladespenningen bli for høy (høyere enn 14.4V).  Da vil både PWM og MPPT "kutte".

Kobler man et 20V solcellepanel rett på et "sultent" batteri uten noe form for regulator, så vil spenningen naturlig falle ned til et sted mellom 14.4V og 12V.

Dersom man har ligget over natten i en uthavn med solcellepaneler på en båt, så er normalsituasjonen at batteriet er "sultent".  Solcellepanelene vil ikke levere nok effekt til at regulatoren kutter (enten det er PWM eller MPPT).

tobixen

tobixen

Just now, Grand Banks jr said:

20V x 10A = 200W

14,4V x 10A = 144W

Det tror jeg ganske bestemt at blir et galt regnestykke.

Strøm og ladespenning på batterisiden er gjensidig avhengig.  Lader man batteriet med "for høy" effekt, så vil ladespenningen bli for høy.  Da vil både PWM og MPPT "kutte".

Kobler man et 20V solcellepanel rett på et "sultent" batteri uten noe form for regulator, så vil spenningen naturlig falle ned til et sted mellom 14.4V og 12V. 

• Create New...