Chiefengineer Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Ja bli nå for alt i verden bare ikke enige om noe som helst her Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 26 minutes ago, Chiefengineer said: Ja bli nå for alt i verden bare ikke enige om noe som helst her Om en MPPT-regulator er verd prisen eller ikke, det er tildels en subjektiv mening som det kan krangles om, fakta og definisjoner burde det ikke være rom for å krangle om. Når det kommer frem utsagn som at "paneler med spenning på over 155W bør ha MPPT-regulator", så ... burde det ryddes opp litt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 tobixen skrev On 21.5.2023 at 14.01: Når det kommer frem utsagn som at "paneler med spenning på over 155W bør ha MPPT-regulator", så ... burde det ryddes opp litt. Du får krangle med https://www.solcellepaneler.com/solcelleregulator/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 (redigert) Sitat: ". Hvis du har en lav panelspenning opptil rundt 155W, er det ingenting i veien med å bruke PWM-solcelleregulator. Men hvis spenningen er på over 155W og du ønsker å koble sammen en serie av solcellepanel, er MPPT anbefalt". Sitat slutt. Redigert 22.Mai.2023 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Roger jo skrev for 1 time siden: Du får krangle med https://www.solcellepaneler.com/solcelleregulator/ Får en følelse av at det er google translate man bør krangle med. Bærer preg av å være oversatt uten kompetanse på faget. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 2 hours ago, Jens_P said: Får en følelse av at det er google translate man bør krangle med. Bærer preg av å være oversatt uten kompetanse på faget. Jeg tror ikke dét. Jeg tror Google Translate vil være i stand til å oversette begrepene "power" og "voltage" riktig, og resten av artikkelen synes jeg ikke ser så veldig google-oversatt ut. Jeg ville ikke utelukke at det er skrevet av AI. ChatGPT kan godt skrive noe som stort sett er riktig og stort sett ser riktig ut, men så bomme på noe slikt. Mye av det som står i artikkelen stemmer, det er mulig at bruken av ordet "spenning" i stedet for "effekt" bare skyldes tankeslørv og manglende korrekturlesing. Så er det kanskje også skrevet for et publikum som ikke bryr seg så mye om forskjellen mellom spenning og effekt (men man bør bry seg dersom man skal installere paneler). Jeg undrer meg også om den kategoriske bastante påstanden om at PWM er best for paneleffekter opp til 150W, mens det er MPPT som gjelder for effekter fra 155W og oppover. Jeg har ikke sjekket, men en mulig forklaring er at solcellepaneler.com selger PWM-regulatorer med makseffekt 155W. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Jeg leser videre ... https://www.solcellepaneler.com/solcellepanel-til-bat/ Quote Kan solcellepaneler til båt gi strøm året rundt? I prinsippet ja. Det er imidlertid ekstra gunstig med solcellepaneler i båt om sommeren. Den norske sommeren er lys, og dagene er lange. Dette er ideelt for deg med solcellepanel. I mørketiden i Tromsø kan man kanskje få et par watt fra et 100W-panel akkurat rundt astronomisk middag. Det er simpelten ikke signifikant. I Oslo er man litt mer heldig, og har noen timer med dagslys hver dag, sol hvis man er heldig. Dersom båten ligger ubrukt med alt av kjøleskap etc skrudd av og solcellene vinklet mot sør, så er det nok til å holde batteriet oppladet. Kanskje til og med nok til at man kan forlate båten med halfull batteribank og komme tilbake noen uker senere med full batteribank. Quote Du er heller ikke avhengig av direkte sollys, siden solcellene også fanger opp energi fra solen gjennom skyene Det stemmer at solcellepanelene er i stand til å generere energi bare fra "dagslys" og ikke trenger å være vinklet mot sola - men min erfaring tilsier i allefall at det er snakk om en liten brøkdel, som 10W fra et 100W-panel. Selvfølgelig, alle monner drar - særlig dersom båten ligger mye ubrukt i hjemmehavn uten landstrøm (eller med dyr landstrøm). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Tror ikke du skal legge for sterk vekt på solcellepaneler.com , da det er en typisk nettside satt opp for SEO-hensikt (søkemotoroptimalisering). Enten for å prøve å tjene penger på annonser, skaffe klikk til en nettbutikk eller å selge den til et solcelle-firma etterhvert - eller å bruke den til å linke til nettsted som de vil ha opp i Google-søkeresultatene. Det er stor sannsynlighet for at innholdet er skrevet at chatGPT, oversatt, eller klippet og limt og manuelt oversatt av ikke-fagmann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tobixen Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 13 hours ago, Grand Banks jr said: Tror ikke du skal legge for sterk vekt på solcellepaneler.com , da det er en typisk nettside satt opp for SEO-hensikt (søkemotoroptimalisering). Enten for å prøve å tjene penger på annonser, skaffe klikk til en nettbutikk eller å selge den til et solcelle-firma etterhvert - eller å bruke den til å linke til nettsted som de vil ha opp i Google-søkeresultatene. Ojsann. Jeg henger veldig bakpå ser jeg. Det var ikke umiddelbart åpenbart for meg at de som har laget nettstedet har lite peiling på solcellepaneler, at nettstedet har liten eller ingen norsk tilknytning og at det er lagt ned lite energi i å lage nettstedet - men jo mer jeg ser på det, jo mer sannsynlig virker det. Formålet med nettsiden virker å være å tjene penger som middelmann mellom leverandører av solceller og sluttbrukere, eller eventuelt å samle inn informasjon (cookies, IP-adresser, epostadresser, etc) om folk som er interessert i solcellepaneler. Jeg trodde først at nettstedet tilhørte noen som solgte løsninger. Det har alltid vært slik at man aldri kan stole på ting man leser på internett, men ChatGPR snur virkelig opp-ned på mye. Jeg har sett mange grelle eksempler på SEO-sites som er rene google-oversettelser. Dette her er noe annet. Ved første øyekast virker informasjonen troverdig, og jeg ser antydninger til "skreddersøm" på siden. Ser man nøyere igjennom, så ser man: * Artikler skrevet for å være informative inneholder egentlig svært lite nyttig informasjon og roter med vesentlige begreper som "spenning" og "strøm". * Når man går inn på forsiden og har litt tregt nettverk, vil man se at det står "Finn beste leverandør av solcellepaneler i Yourcity" - hvor Yourcity deretter blir erstattet med noe annet - i mitt tilfelle Trondheim. Dette grepet er beregnet for mennesker, ikke for maskiner (SEO), så det ligger i allefall litt mer bak enn at man kun ønsker å selge domenenavn. Geo-lokalisering på IP-adresse er notorisk upålitelig i Norge, så dette er en indikasjon på at dette er laget over en mal som kommer fra "utlandet". (eller kanskje det fungerer bra for folk flest, bare ikke for meg ...) * Adresse som ender på .com i stedet for .no * "Om oss" inneholder veldig lite informasjon * Informasjon i whois peker mot Australia * Navnetjenere peker mot Australia Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dalurfjall Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 On 5/22/2023 at 8:33 PM, tobixen said: Jeg undrer meg også om den kategoriske bastante påstanden om at PWM er best for paneleffekter opp til 150W, mens det er MPPT som gjelder for effekter fra 155W og oppover. Jeg tror det er to til innbakte faktorer i det de kaller "best". Det første er pris, og det andre er egenforbruket til regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 8 hours ago, Dalurfjall said: Jeg tror det er to til innbakte faktorer i det de kaller "best". Det første er pris, og det andre er egenforbruket til regulatoren. Ja, jeg har vært inne på det samme ... On 5/20/2023 at 10:03 AM, tobixen said: Jeg tror ikke det er noen magisk grense på 155W, men det er kanskje uforholdsmessig dyrt med en MPPT dersom man har en relativt liten batteribank. (Eller kanskje effekttapet i MPPT'en er tilnærmet konstant, slik at man trenger høy effekt for å få optimalt utbytte fra dem?) Hypotesen om at de selger PWM'er med maksgrense på 150W faller litt bort, ettersom det tilsynelatende ikke selges noe direkte fra websidene. Dersom ChatGPT er benyttet for å generere innholdet, kan det jo tenkes at ChatGPT har hentet denne informasjonen fra et nettsted som selger PWM'er med maksgrense på 150W. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 8 hours ago, Dalurfjall said: Det første er pris, og det andre er egenforbruket til regulatoren. Iflg. datablad fra Victron, har deres MPPT kontrollere et egenforbruk i størrelsesorden 500 mW. Så jeg tviler på at egenforbruket er noe argument for å bruke PWM regulator istedet for MPPT. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 tobixen skrev for 20 timer siden: Formålet med nettsiden virker å være å tjene penger som middelmann mellom leverandører av solceller og sluttbrukere, [...] Stemmer nok det. Fra deres egen "Om oss"-side: Sitat Solcellepaneler.com ble startet for å samle alt du trenger av informasjon om solcellepaneler på et sted. Vår plattform er gratis å bruke for deg og vi hjelper deg med å komme i kontakt med en tilbyder av solcellepaneler veldig enkelt. Vi finansierer nettsiden med inntekter fra annonsering og genering av leads. Hvis du ønsker å se på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå flere potensielle kunder igjennom Solcellepaneler.com så kan du gjerne ta kontakt med oss på kontakt@solcellepaneler.com Solcellepaneler.com samarbeider med tilbydere og montører av solcellepaneler. Til tross for dette så prøver vi å være en uavhengig part. Om du har hatt en dårlig opplevelse med Solcellepaneler.com eller andre aktører, ta kontakt. Så de er åpne på dette. Domenet ble registrert tilbake i 2010, så det er ikke et "pop-up" svindeldomene. De har vel eventuelt bare skrevet litt vel generelt på sidene sine, som gjør at man kan mistenke ChatGPT eller tilsvarende tjenester. Min teori er at de er generelle for ikke å kunne arresteres på noen rene faktafeil. Jeg har ikke sjekket Wayback Machine for å se om teksten har stått urørt lenge (siden før AI ble god nok til å være opphav for sidene), men mistenker at det er ett eller flere mennesker som har skrevet dette. [Cybersikkerhet er mitt yrke, så jeg like å grave litt i sånne saker innimellom] Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 At domenet ble registrert i 2010 betyr ikke nøvendigvis at det ikke er en webside som ble laget nylig. Argh ... jeg stod opp relativt tidlig i dag, og har bare brukt dagen til fjas så langt. Siden du nevnte wayback machine tok jeg en titt. I 2016 var det ingenting der, i 2020 var det tilsynelatende menneskeskapt innhold og de nevner jo Enova på 2020-varianten, så det er utvilsomt skrevet av nordmenn. https://web.archive.org/web/20160314085413/https://solcellepaneler.com/ https://web.archive.org/web/20201101034052/https://solcellepaneler.com/ Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 En liten fordel med PWM er at man kan bruke mindre kvadrat på ledninger mellom panel og regulatorer. Selv har jeg ett panel som ligger på 17 Volt arbeidspenning. Her er det lite å hente på MPPT. Noen som har noen formening om at det er et problem med flere PWM i paralell. Tenker da på paneler i forskjellig retning slik at et panel starter å lade på morgen nummer 2 midt på dagen og nummer 3 på ettermiddag Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 4 minutes ago, JRK said: En liten fordel med PWM er at man kan bruke mindre kvadrat på ledninger mellom panel og regulatorer. Nei? Tvert om? Med MPPT blir det høyere spenning (og noe mindre strøm) fra panelene -> mindre krav til ledninger ifht antall watt. Med MPPT kan man i teorien seriekoble paneler, og øke effekten uten å måtte oppgradere ledninger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 JRK skrev 8 minutter siden: Noen som har noen formening om at det er et problem med flere PWM i paralell. Tenker da på paneler i forskjellig retning slik at et panel starter å lade på morgen nummer 2 midt på dagen og nummer 3 på ettermiddag Du tenker at hvert panel har hver sin PWM-regulator? Det burde vel ikke være noe problem - andre har tidligere nevnt at man kan ha flere ladere mot samme batteribank, og så er det panelet/regulatoren med mest sol som "vinner", dvs at det er den regulatoren som mater mest som lader batteriet mest. (Det blir vel omtrent det samme som om man har fastmonterte solcellepaneler som mater batteriene mens man samtidig er koblet til landstrøm...?) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 16 minutes ago, JRK said: Noen som har noen formening om at det er et problem med flere PWM i paralell. Tenker da på paneler i forskjellig retning slik at et panel starter å lade på morgen nummer 2 midt på dagen og nummer 3 på ettermiddag Det skal ikke være noe problem å koble alle panelene inn på én PWM (gitt at den takler totaleffekten fra panelbanken), med eller uten sperrediode. Det er heller ikke noe problem å koble flere PWM'er i parallell. I normalsituasjonen hvor panelene lader batteriene så er det hipp som happ, utgjør ingen forskjell. I situasjoner hvor batteriet er fulladet så er det også omtrent hipp som happ. Overgangen fra ladespenning (14.4V) til float (13.7V) blir kanskje mindre optimal jo flere regulatorer/ladekilder man har, men det er en helt marginal problemstilling. Alle de skyggelagte panelene vil ha en "åpen" spenning som ligger langt høyere enn batterispenningen. Med MPPT er det muligens noe å vinne på å ha én regulator per batteri eller per side av båten, da den optimale spenningen antageligvis vil være lavere for paneler i skyggen enn paneler som ikke er skyggelagte. Kostnaden med MPPT-regulatorer er jo imidlertid ganske høy. Med én MPPT er risikoen større for at man faktisk trenger en sperrediode, men etter det jeg har gjort av empiri så vil panelspenningen typisk ligge på 18V, og den "åpne" spenningen på paneler i skyggen ligger fortsatt høyere enn dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 tobixen skrev 1 minutt siden: Med MPPT er risikoen større for at man faktisk trenger en sperrediode, [...] Da jeg snakket med Makspower om dette før jeg kjøpte et ekstra panel så sa de at deres solcellepaneler har innebygget diode, og at det er vanlig på nyere paneler på generell basis. Men det er nok en grei sak å sjekke opp før man kjøper, uansett. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 tobixen skrev for 2 timer siden: Med én MPPT er risikoen større for at man faktisk trenger en sperrediode Hva skulle den gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Dersom et panel er helt eller nesten helt mørklagt mens den andre står i sola og man ikke har sperredioder, så vil strømmen gå fra panelet som står i sola og gjennom panelet som er mørklagt i stedet for å gå gjennom batteriet. Dersom den optimale spenningen til panelet som står i sola er høyere enn det mørklagte panelet vil man med sperredioder kunne oppnå optimal spenning, mens man uten sperrediode vil få en betydelig lavere spenning. Det er teorien. I praksis, etter min erfaring, mengden med lys på panelet regulerer i første rekke strømmen panelet leverer, og ikke så mye på (optimal eller "åpen") spenning. Et panel som står i skyggen (men mottar dagslys) vil etter min erfaring ha en "åpen" spenning på over 18V, og vil således ikke stjele strøm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 tobixen skrev for 1 time siden: så vil strømmen gå fra panelet som står i sola og gjennom panelet som er mørklagt i stedet for å gå gjennom batteriet. Unnskyld min ignorans, men er ikke den fotovoltaiske cella i seg selv en halvlederovergang? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 1 hour ago, Mulligan said: Unnskyld min ignorans, men er ikke den fotovoltaiske cella i seg selv en halvlederovergang? Ikke vet jeg, men det er "allment kjent" at enkelte eldre paneler vil kunne lekke strøm dersom de står i mørket med spenning påkoblet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 3 hours ago, Mulligan said: Unnskyld min ignorans, men er ikke den fotovoltaiske cella i seg selv en halvlederovergang? Jo, men om du påtrykker reversert spenning, vil du få en (veldig) liten lekkasjestrøm. Ved vanlige spenninger (batterispenning) er ikke denne strømmen stor nok til å skade panelet, men det stjeler selvfølgelig litt energi. På den annen side vil også en blockingdiode stjele litt energi under normal drift. Jeg har sett påstander om at diodetapet under normal drift på dagtid er større enn tapet pga reversert strøm om natten, og at det derfor ikke er noen vits med blockingdioder. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Vil ikke en PWM eller en MPPT-regulator sørge for at batteriet ikke tappes gjennom solcellepanelet? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.