19 fot
Endred skrev On 18.5.2023 at 9.42:Hei!
Har en 19" båt med 100 hk påhengsmotor. Vekten på båten et 760 kg og motoren 170 kg, 930 kg totalt uten bensin, vann i glassfiberen og utstyr. 120 liters bensintank..
Jeg driver å snuser på å kjøpe meg en henger til båten, men ser at prisene er rimelig stive med ett stort byks fra enkeltaksling til boggi. Jeg vil kunne kjøre båt/henger langs vei lovlig og uten å få dødsangst, samt ha en enkel måte å få båten opp og ned fra sjøen på. Økonomi er ikke ubegrenset, så her sikter jeg etter billigste fornuftige løsning!
Brenderup har f.eks flere modeller som kan passe, men hva er mest fornuftig med tanke på bruk/pris? De har en med totalvekt på 1300 kg og 980 nyttelast. Dette holder på papiret, men ikke hvis man regner med vann i glassfiber, bensin og utstyr. https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201300b/
De har også en enkeltakslet til under 30000 kr med totoalvekt 1500 og 1160 i nyttelast. Denne bør vel kanskje kunne være egnet? Hvordan er dette å kjøre med? https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201500b/
Eller er det kun boggi som er fornuftig til langtransport av båt? Ser at man da fort havner opp på 40 000 kr for en ny henger (med enkel standard)
Tips til henger og innspill på størrelse mottaes med takk.
Jeg har også 19 fot Skibsplast Familyship med 100 hk. Vekta blir da ca 900 kg for båt og motor og løsøre slik den er på tur med henger, som er en Easyline 1300, som er nesten lik den 1300 kg Brenderup du linket til. Jeg har da ca 100 kg margin.
Jeg synes denne hengeren fungerer fint til båten min. Nå er det ikke lenger noe som heter Easyline, det heter Brenderup Basic. Litt andre ruller osv og endel billigere, hvertfall da jeg sjekket. Betalte 14900 kr for ny I 2008.
Du burde fortelle hva slags båt du har og krgge ved bilder som også viser skrogform. Da får du lettere gode tips som angår din båt og færre tips som gjelder irrelevante båttyper.
Du nevner vekta, men når du forteller vekta på båt og vekta på motor og deretter hva det blir tilsammen så lurer jeg på om du bruker brosjyremateriell. Det beste er å veie egen båt med det utstyret du vil ha med.
Angående spørsmålet om hva som er fornuftig med tanke på bruk og pris så ville jeg spurt hva bruken er.
Hvis du bare kjører 2 km 2 ganger årlig kan du nok greit legge noe vekt over i bilen for å unngå dyre kg.
Men hvis du trekker båten lange distanser hver helg blir det annerledes.
Angående langkjøring med enakslet så synes jeg det går greit. Kjørte 340 km med båten på henger på tirsdag og ca 1000km hittil i år.
Kjørte ca 3500 km med denne båthengren et år, men da var det bare 400 kg båt oppå.
Ved snuing på trange steder er det kjekt at ikke dekka skrubbes rett til siden på asfalten.