Jump to content

Suzuki DF25 - ingen kjølestråle i fart, hva nå?

ko-stens

Recommended Posts

Har en 2009 Suzuki DF 25 V-Twin som sitter på en båt jeg kjøpte for tre uker siden. Har akkurat skiftet impeller, for den gamle var i småbiter, og nå kom tiden for en testtur.

Motoren starter og går greit. Det er kjølestråle når den går på tomgang. Ikke sterk stråle, men grei til å gå på lavt turtall. Tok turen ut og ga på, og joda doningen går helt fint. Stoppet og ga på noen ganger, før jeg la merke til at det ikke var kjølestråle lenger. Dro i havn igjen og stoppet motoren. Ventet litt og startet, og da var det kjølestråle på tomgang.

Har en teori om at det kan sitte igjen en bit etter den gamle impelleren. Kanskje den sperrer for vannet når det blir høyere vanntrykk fra impelleren? Vanninntaket på undervannshuset er fint, for øvrig.

Har flushet motoren med hageslange med adapter, og det rant bra da.

Noen idè om hva jeg kan gjøre mer? Går det an å bruke trykkluft fra et eller annet sted og se om det kommer ut noe ned mot impelleren? Må jeg demontere noe for å komme til? Evt må jeg skru opp hele motoren og se?

Egentlig har jeg lyst å kvitte meg med motoren uansett og kjøpe splitter ny, for det er da f meg helt håpløst hver gang jeg kjøper brukt motor…

Du får ingen alarm på temperatur? Husk kjølingen kommer ut fra propellen og den strålen er kun for indikasjon.  Prøv å koble fra den slangen som går motordekselen for kjølestrålen. Er du heldig er det kun noe rusk i den slangen eller i plasstikkdysen som er festet i dekselet. Du kan evt prøve å spyle med vann inn i den slangen også om det er sand eller noe annet som sperrer. 

Siden det skjer på tomgang så skjer det kanskje før motoren er varm og termostaten har åpnet. Jeg ville åpnet opp denne for å sett om du ser noe gummi der.

Takker for svar! Termostaten tenkte jeg ikke på. Kan selvsagt hende det er noe der. Ingen alarm på temperatur. Var ute maks fem, seks minutter, så motoren rakk vel knapt å bli varm. Den piper noen sekunder ved oppstart, og det skal den vel gjøre. Termostaten sitter vel greit til, så får sjekke den først! 

Er vel vanntrykks ventil på denne motoren. Kan demontere undervanns huset å stikke ett kamera opp kjølerøret.  Siden den andre impelleren var sundkjørt kan jo biter ligge i vanntrykks ventil.  Ta også å sjekke impeller hus. Legg det oppå en glassplate eller lignende flatt underlag 

autohelm skrev for 3 timer siden:

Er vel vanntrykks ventil på denne motoren.  Siden den andre impelleren var sundkjørt kan jo biter ligge i vanntrykks ventil.  Ta også å sjekke impeller hus. Legg det oppå en glassplate eller lignende flatt underlag 

Takker for svar. Ja, det skal sitte en slik ventil i stammen, og den skal være lett tilgjengelig slik jeg ser det, uten å ha motoren i nærheten. Får prøve å få ut denne og se at alt er i orden der før jeg søker videre! Den er sikkert aldri sjekket heller, så er nok uansett på tide, siden motoren har gått en del i saltvann. 

Impellerhuset og platen ser mer eller mindre strøkent ut.

Sånn avslutningsvis…

Jeg har bestilt meg en ny Tohatsu MFS30C… Det har kommet ny modell, D, men C’en kan jeg få på dagen, så da blir det den!

Takk og farvel til gammelt skrot, så får neste eier finne ut om det var verdt pengene. Solgt billig på Finn. Kanskje er det småtteri, kanskje ikke. Jeg aner ikke og gidder ikke tulle med det.

• 2 uker senere...

Da var Suzukien fikset. Nå ser den klin lik ut som en butikkny 2022 Tohatsu MFS 30C ELPT…

Vel, Skruzukien ble solgt for en litt vel billig penge pga trøbbelet med kjølestråla. Tok en runde til før jeg tok opp båten, og det var kun i høy fart den forsvant. Den kom tilbake på tomgang uten at det ble sterk stråle. Egentlig fikk jeg en teori om at kanskje termostaten var låst i omtrent lukket stilling. Når motoren blir varm på høyt turtall, fordampet vannet i stede for å sende det ut som indikatorstråle pga lite kjølevann, mens den kjøltes fort ned i det fem, seks grader kalde vannet såpass fort at det kom litt stråle igjen ganske kjapt. Det var ingen tegn til varmgang, så det var jo tydelig at motoren fikk noe kjøling.

Men det får ny eier se på. Han var villig til å skru! Så kan jeg heller glede meg til problemfrie turer med noe jeg kan stole på uten å bli irritert. 

Kanskje burde jeg satt på en femtihester, men 30 holder til mitt bruk, og det ble jo bortimot tjue lapper billigere. Båten skal tross alt stort sett brukes til fiske og ikke lek. Kommer sikkert til å savne fem, seks knop når jeg skal langt av gårde, men det får så være. 

IMG_3789.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...