Jump to content

Fleksibelt solcellepanel tatt kvelden?

Gabi

Recommended Posts

Mitt 100W fleksibelt solcellepanel har fungert bra i 3 år. Men plutselig idag sluttet den å produsere strøm. Jeg har Victron MMPT regulator 75V/10A tilkoplet. Kikket i appen og den produserte bare 5V. Tenkte jeg fikk prøve å rengjøre selv om den så ren ut. Tok papir med vann og rengjorde, tørket over og vipps fungerte den igjen........i 5 minutter. Deretter 0V, og helt stopp.

Ser at regulatoren har kontakt med batteriet da den har samme spenning som batteriet. Tok av kabel fra solcellepanelet og koplet sammen igjen, men null effekt.

Så den virker å være helt død. Sånn som bare plutselig kan skje? Bare å kjøpe ny?

Bildet viser spenningsoppførselen fra solcellepanelet siste minutter. Der det gikk opp igjen var etter vask av panelet og 5min etterpå helt død.

Screenshot_20230518_141935.jpg

Jeg har rugget på kontakten før idag men uten at det egentlig hjalp. 

Men! Den vart skræmt ja, når jeg angav den til båtforumet for hjelp! Så nå virker den igjen........

Sånn helt plutselig! Ikke så betryggende det akkurat. Kanskje jeg har fått vekselstrøm?????

Screenshot_20230518_205346.jpg

Dersom panelet har en liten koplingsboks som er eksponert for ‘elementene’ så ville jeg åpnet og sjekket den. De skal være tette men det er ofte i teorien. Mine fleksible paneler overlevde 4 sesonger på taket før innmaten i disse boksene var irret/tæret bort og ble da søppel. Om jeg skulle kjøpt nye fleksible paneler så hadde jeg åpnet de boksene og fylt de opp med epoksy eller slik gel som elektrikerene bruker i bokser som graves ned. 

Jeg har et ekstra panel som jeg kan ta frem ved stilleligge og der har jeg åpnet boksen og fylt med syrefri vaselin. På panelet som er fastmontert ser boksen veldig ut som "skal være tett" men jeg kan se om det er mulig å åpne der å se. 

Koplingene mellom panel og regulator har jeg koplet selv, så det er jo selvsagt "umulig" at det er noe feil med de!? 

Panelet fungerer forresten fint i dag også.

Gabi skrev for 2 timer siden:

Jeg har et ekstra panel som jeg kan ta frem ved stilleligge og der har jeg åpnet boksen og fylt med syrefri vaselin. På panelet som er fastmontert ser boksen veldig ut som "skal være tett" men jeg kan se om det er mulig å åpne der å se. 

Koplingene mellom panel og regulator har jeg koplet selv, så det er jo selvsagt "umulig" at det er noe feil med de!? 

Panelet fungerer forresten fint i dag også.

Var det samme hos meg ‘på slutten’, dvs de kom og gikk. Jeg var oppi koplingsboksene og flikket på det med lodding og klippet bort unødvendig sperrediode som var irret, men til slutt var der ikke mer materiale igjen av de tynne ledningene som kommer ut av selve panelet. Ville tatt en kikk oppi boksen for å se om noe kan reddes. Om du har koplet kablene mellom regulator og panel selv og gjort det litt seriøst med feks krympestrømpe med lim over så tror jeg mer på holdbarheten av de enn om det hadde vært MC-4 koplinger. De jeg har hatt har i alle fall vært like tette som en godt tørket trebåt i det den sjøsettes. Nå har jeg paneler med ramme og boks som ligger beskyttet for vær og vind på undersida/baksida. De varer nok adskillig lengre.

Redigert av Fantino (see edit history)

Det viste seg at det ikke var særlig greit å åpne den lille kontaktboksen. Var hermetisk forseglet. 

Mine skjøtekoplinger var iorden.

Demonterte, kjøpte nytt tilsvarende på Maritim og nå fungerer dette. Så da var det nok panelet som hadde tatt kvelden etter bare 3 år. Håper det nye er bedre. 

Gabi skrev 6 minutter siden:

Så da var det nok panelet som hadde tatt kvelden etter bare 3 år.

Dersom kjøpt i Norge er vel dette en reklamasjon? Såfremst ikke monteringsanvisningen presiserer at panelet bare kan brukes innendørs ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den er kjøpt på sparelys.no og de gir kun 2 år garanti på de fleksible dessverre. Vet ikke om det er gjengs for andre firma også.

Mindre holdbart

I forhold til solcellepaneler som har glass og aluminiumsramme er de fleksible solcellepanelene mindre holdbare. Dette kommer av at plastoverflaten er mindre slitesterk enn glass og solcellepanelet blir også utsatt for mer bevegelse enn når det ligger i en fast ramme. Reklamasjonsfristen på denne type solcellepanel er derfor kun 2 år. For lengst mulig holdbarhet er det viktig at panelet ligger på en jevn og stabil overflate og at tråkk og andre belastninger reduseres til et minimum. Koblingsboksen bør om mulig settes inn med syrefritt fett/vaselin.

Reklamasjonsretten er hjemlet i kjøpsloven og gjelder uavhengig av garanti. Dersom produktet er ment å ha en levetid utover to år er reklamasjonsretten fem år. 

Det at koblingsboksen gir seg har vel egentlig ikke noe med om panelet er fleksibelt eller ikke. Man bør vel kunne forvente at denne holder ut over tre år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...