Jump to content

Gjestehavna i Drøbak?

R.O

Recommended Posts

Forutsatt at den "nye" havna er noen år gammel, og at de ikke har bygd noe nytt siden sist jeg var der.  Det er i utgangspunktet en fin gjestehavn, men den ligger noe utsatt til.  Det er mulig at ikke alle plassene er like ille, og har man en 30 fots motorbåt, så har man antageligvis bedre forutsetninger for å finne seg en plass som ligger litt mindre utsatt til enn når man kommer dit med en 43-fots seilbåt.

Det er først og fremst danskebåten som lager "huskestue".  Nå er det jo blitt litt kutt i rutetilbudet etter covid, så mulig at det ikke er så ille som det har vært.

Dersom det er kraftig vind og vindretningen er motsatt av strømretning, så kan det også bli huskestue.

Det er ikke så ille at havna ikke kan brukes - men man må være forberedt på trøbbel, benytte lange taulengder ved fortøyningen og god fendring.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg oppfatter gjestehavna som trang. Du bør ha en lettmanøvrert båt, evt med baugpropell.

Utenpå bølgebryteren er ikke å anbefale. Er du først kommet på plass innenfor bølgebryteren er de som andre vindutsatte anlegg ute i sjøen. Jeg har ligget der et par ganger, kun i fint vær.

IMG_0274.png

Å ligge på utsiden av bølgebryteren er rett og slett galskap.  Man kan stoppe der for å slippe folk av og på (eller til og med bli liggende en stund) hvis og bare hvis man holder et våkent blikk mot skipstrafikken og er rede til å forlate på svært kort tid.

Den nordligste brygga er servicebrygge med septiksug, så man kan ikke bli liggende på utsiden av den.  Ettersom det er mye strøm her (og tidvis mye vind), så har jeg i praksis omtrent bare mulighet til å legge meg på innsiden av bølgebryteren, og til og med da har jeg vel hatt noen skumle episoder når vinden har vært for sterk. 

Jeg er uenig i at denne havna er "som andre vindutsatte anlegg ute i sjøen" - det kan godt hende det stemmer lenger inn i havna, men fortøyer man rett på innside av bølgebryter så merker man danskeferga svært godt, særlig nordgående ferge.  Plassene rett på sørlig molo er antageligvis bedre beskyttet.  I tillegg har man det at bølgene blir ekstra krappe dersom strøm og vind står i motsatte retninger.  Dette formodes også å først og fremst være et problem når man fortøyer ved bølgebryteren.

Redigert av tobixen (see edit history)

Der har jeg ligget mye. første åra med en 23 foter og senere med 42 foter.
Det bølger når fergene går forbi, men jeg har aldri sett på det som noe problem, litt av konseptet med båt egentlig?, mer interessant å se båtene løfte seg og vandre litt. Er greit å bruke strekkavlastere.  Syntes fergen til Oscarsborg lager mest bølger der.

Drøbak er Koselig by med bakerier og div butikker, også er det søndagsåpent by. 
Det beste vi gjør er å ta en formiddagskaffe på Pavelstorget, kjempekoselig bakeri og en fin frukt og grønt butikk.
Det står stor respekt av den hardtarbeidende familien som driver Pavelstorget. 

Gjestehavna er lekker og det er god mat på Cafe sjøsternen.

reint og fint sanitæranlegg med gode store dusjer. 

Håper Frogn kommune skrur ned avgiften på å ligge der. Ligger jo tross alt i egen båt og reier opp senga selv. Da hadde kanskje gjestehavna blitt mer brukt og flere båtfolk som hadde ligget over og lagt igjen penger i byen.

54 minutes ago, MYVIVERA said:

jeg har aldri sett på det som noe problem

Dersom man fortøyer og fendrer godt, så ... ikke noe problem.  Men det burde muligens vært skiltet at forholdene tidvis kan bli ganske røffe.

Problemet er der først når man fortøyer i en "rolig og stille havn", surrer fast båten med korte taulengder rett til bølgebryteren uten noe fjæring, forlater båten og kommer tilbake senere ... da kan det tenkes at det som var av fendring ligger unyttig på toppen av flytebrygga, kanskje et kryssholt er blitt røsket av, kanskje et fortøyningstau har slitt seg.  Jeg mener å huske at det er andre BP-folk som har rapportert om skader på båten.

Jeg har selv opplevd å betale for dagfortøyning, dra til Oslo en tur, og så bli ganske overrasket ved retur - det skvalpet mye mer enn hva jeg hadde trodd pga vind i motsatt retning av strømmen - jeg mener å huske at fendringen ikke var så god som jeg trodde den var.  Mulig det ble noen riper i lakken, men jeg ville nok husket bedre om det var signifikante skader på båten :-)

(Jeg minnes forøvrig da jeg var ny og uerfaren med båt og særlig med slike havneanlegg.  Det var i Tromsø.  Båten skulle opp av sjøen, siden jeg ikke hadde fungerende motor la jeg den på utsiden av bølgebryter på Skattøra og lot den ligge der over natta.  Da jeg kom tilbake dagen etter var alle fenderene rett og slett helt ødelagt.  Jeg hadde en bratt lærekurve, den båten fikk mye juling i mine hender - jeg hadde også et kryssholt som ble røsket av på fjære sjø da jeg fortøyde til en fast brygge med tamper jeg trodde var lange nok, men som viste seg å være akkurat litt for korte)

Redigert av tobixen (see edit history)

Drøbak er et helt fantastisk og er vel verdt et besøk. Gjestehavnen er imidlertid en av Norges dårligste for overnattinger. 
Styr unna. Du finner fine havner i nærheten, Oscarsborg feks. 

Når det er sagt er havnen veldig fin til dagsbesøk, og Drøbak er som sagt et helt fantastisk sted. 

Har kun vært der med den gamle båten på 20 fot, og med påhenger, og for slike båter er jo ingen havner trange, så det tenkte jeg ikke over. Men kan nok stemme at den blir trang for større båter. 
Oppfatter at havnen er lagd  for dagsbesøk fra hyttefolket. Til det fungerer den strålende og får nok også mange til å bruke penger i bysentrum i stedet for å ta bilen til kjøpesenteret utenfor. 

Redigert av Havelle (see edit history)

Som andre har sagt - gjestehavna er ganske trang, men med en 30-foter burde det gå greit å manøvrere. Med vår 38-foters seilbåt uten baugpropell føler jeg meg som en elefant i et badebasseng om det er litt strøm, men det kan like godt være jeg som liker å ha gode marginer.

Det kan være mye skvulp og strøm i havna, spesielt i den ytre delen av havna (der moloen ikke bremser strømmen). Bruk så lange fortøyningstau som mulig (spring, ikke brest), og gjerne rykkdempere. Jeg har hørt om båter som har fått skader mens de har ligget i denne gjestehavna, men det kan like godt skyldes dårlig fortøyning og uerfarne folk som at havna i seg selv er å laste.

Om det er plass så legg deg så langt inn som mulig, på plassene markert med rødt:

image.png.2ceaa99b0f6868dfcb343ae69537b1ba.png

Lykke til, ta deg god tid, velg en god plass og fortøy godt. Det går helt sikkert bra.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

9 hours ago, Code0 said:

Jeg oppfatter gjestehavna som trang. Du bør ha en lettmanøvrert båt, evt med baugpropell.

Utenpå bølgebryteren er ikke å anbefale. Er du først kommet på plass innenfor bølgebryteren er de som andre vindutsatte anlegg ute i sjøen. Jeg har ligget der et par ganger, kun i fint vær.

IMG_0274.png

Jeg plukket opp foreldrene mine der og tok de med på Oscarsborg for en tur der ute. Da vi kom tilbake igjen skulle jeg bakke motorbåten inn i det som hadde gått fra å være stille til liten kuling fra nord på den ledige plassen ved til høyre for de tre båtene. Det gitt - såvidt, men ikke noe gøy. Trang havn.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

nordan family 27 skrev 1 time siden:

Utfordringen er vel også knyttet til relativt sterk strøm i vannet. Så det er flere faktorer samtidig å holde styr på.

Strøm er helt klart en faktor, men jo lenger inn man kommer (nærmere land) blir det gradvis bedre fordi man kommer inn bak moloen. Men ja, vrien havn å manøvrere. Gjerne strøm en vei og vind den andre.  

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...