tobixen
Å ligge på utsiden av bølgebryteren er rett og slett galskap. Man kan stoppe der for å slippe folk av og på (eller til og med bli liggende en stund) hvis og bare hvis man holder et våkent blikk mot skipstrafikken og er rede til å forlate på svært kort tid.
Den nordligste brygga er servicebrygge med septiksug, så man kan ikke bli liggende på utsiden av den. Ettersom det er mye strøm her (og tidvis mye vind), så har jeg i praksis omtrent bare mulighet til å legge meg på innsiden av bølgebryteren, og til og med da har jeg vel hatt noen skumle episoder når vinden har vært for sterk.
Jeg er uenig i at denne havna er "som andre vindutsatte anlegg ute i sjøen" - det kan godt hende det stemmer lenger inn i havna, men fortøyer man rett på innside av bølgebryter så merker man danskeferga svært godt, særlig nordgående ferge. Plassene rett på sørlig molo er antageligvis bedre beskyttet. I tillegg har man det at bølgene blir ekstra krappe dersom strøm og vind står i motsatte retninger. Dette formodes også å først og fremst være et problem når man fortøyer ved bølgebryteren.