tobixen
54 minutes ago, MYVIVERA said:jeg har aldri sett på det som noe problem
Dersom man fortøyer og fendrer godt, så ... ikke noe problem. Men det burde muligens vært skiltet at forholdene tidvis kan bli ganske røffe.
Problemet er der først når man fortøyer i en "rolig og stille havn", surrer fast båten med korte taulengder rett til bølgebryteren uten noe fjæring, forlater båten og kommer tilbake senere ... da kan det tenkes at det som var av fendring ligger unyttig på toppen av flytebrygga, kanskje et kryssholt er blitt røsket av, kanskje et fortøyningstau har slitt seg. Jeg mener å huske at det er andre BP-folk som har rapportert om skader på båten.
Jeg har selv opplevd å betale for dagfortøyning, dra til Oslo en tur, og så bli ganske overrasket ved retur - det skvalpet mye mer enn hva jeg hadde trodd pga vind i motsatt retning av strømmen - jeg mener å huske at fendringen ikke var så god som jeg trodde den var. Mulig det ble noen riper i lakken, men jeg ville nok husket bedre om det var signifikante skader på båten :-)
(Jeg minnes forøvrig da jeg var ny og uerfaren med båt og særlig med slike havneanlegg. Det var i Tromsø. Båten skulle opp av sjøen, siden jeg ikke hadde fungerende motor la jeg den på utsiden av bølgebryter på Skattøra og lot den ligge der over natta. Da jeg kom tilbake dagen etter var alle fenderene rett og slett helt ødelagt. Jeg hadde en bratt lærekurve, den båten fikk mye juling i mine hender - jeg hadde også et kryssholt som ble røsket av på fjære sjø da jeg fortøyde til en fast brygge med tamper jeg trodde var lange nok, men som viste seg å være akkurat litt for korte)