Jump to content

Tull med gasshendel Volvo D6

Bårdp

Recommended Posts

Hei

Har en Volvo D6 350 fra 2008. Nå har gasshendelen begynt og fuske. Turtallet varierer litt opp og ned når jeg kjører. Og den er ikke lengre i fri der den skal være det og kobler ikke i revers før jeg har tatt den et gott stykke forbi der det skulle skjedd. Vil tro det er sensoren/popmetret i hendelen som fusker. Noen som har dele nummert på dette gjerne Borsch nummeret.

Vanligtvis slites ikke et potentiometrar for denne bruk.  Jeg vil anta at det er dårlig kontakt mellom motstandsbane og glider.  De5 går svært liten strøm gjennom dette, så det er ikke brent glider eller motstansbane. Vil tro at Dette potensiometeret er tett, men i og med at du har fått Dette problemet er min fØrsta tanke at det er fukt inne i det. Om det er sansynlig at det er dette som er problemet ville jeg prøvd med CRC for elektronikk og vrid pote terte 10 tals ganger frem og tilbake. 

Prosedyren avhenger av hvilken versjon av EVC du har og hvilket betjeningspanel. 

Dette står beskrevet i instalasjonsdokumentasjonen som gjerne fulgte med båten som ny. Og så finnes det massevis av videoer på youtube. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 4 minutter siden:

Prosedyren avhenger av hvilken versjon av EVC du har og hvilket betjeningspanel. 

I følge TS er motor fra 2008. Da er det vel EVC-C. Stusser bare litt på at det er D6-350. Var ikke 370 kommet i 2008??

Om det er EVC-C, så har jeg Kalibreringsinstruksjonen. Send meg gjerne en IM med mailadresse, så sender jeg det.

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Båten er i alle fall dra 2008 Nordstar 28. Mulig motoren kan være et år eldre men tror ikke det. Uansett har dent deg IM.

Om turtelleren din har display med mer info enn motortimer, og du har betjeningspanel med dreieknapp for å velge info i turtellerpanelet, så har du EVC-C.

Jeg har uansett sendt deg EVC-C kalibreringsinstruks på mail.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...