Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Steihy skrev for 2 timer siden:

... Neste gang jeg må bytte på min 2030 vurderer jeg syrefast fra f. eks denne leverandøren.  https://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-stainless-steel-exhaust-outlet-kit/

Jeg er skeptisk til å bytte til syrefast, vurderte dette selv i fjor da jeg byttet bendet som er avbildet over.

Årsaken er at VP D2-40 ikke er utstyrt med en eneste anode, og ved å sette på et syrefast bend er min teori at man kan risikere å flytte korroderingen over til blokka. Nå er jo VP-motorer uansett mer eller mindre selv-korroderende (i motsetning til f.eks. Yanmar, etc), men det er uansett ikke nødvendig å sette fyr på korrosjonsprosessen. Jeg er altså betenkt i forhold til å blande inn "ukjente" metaller i motorkonstruksjonen i et allerede destruktivt galvanisk miljø.

Men jeg kan ta feil, og dette har jeg egentlig ikke noe greie på. 

Eksosbendet over ble byttet til nytt originalt (i samme omgang som belgskifte) og tror dette kostet ca 3000 kr (? - mulig jeg tar feil der også). Da var altså eksosbendet ferdig etter få år og kun 800 timer, mens groe i VP S130-drevet var bagatellmessig.

TideRace

TideRace

Steihy skrev 1 time siden:

... Neste gang jeg må bytte på min 2030 vurderer jeg syrefast fra f. eks denne leverandøren.  https://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-stainless-steel-exhaust-outlet-kit/

Jeg er skeptisk til å bytte til syrefast, vurderte dette selv i fjor da jeg byttet bendet som er avbildet over.

Årsaken er at VP D2-40 ikke er utstyrt med en eneste anode, og ved å sette på et syrefast bend er min teori at man kan risikere å flytte korroderingen over til blokka. Nå er jo VP-motorer uansett mer eller mindre selv-korroderende, i motsetning til f.eks. Yanmar, etc, men det er uansett ikke nødvendig å sette fyr på korrosjonsprosessen. Jeg er altså betenkt i forhold til å blande inn "ukjente" metaller i motorkonstruksjonen i et allerede destruktivt galvanisk miljø.

Eksosbendet over ble byttet til nytt originalt (i samme omgang som belgskifte) og tror dette kostet ca 3000 kr (? - mulig jeg tar feil der også). Da var altså eksosbendet ferdig etter få år og kun 800 timer, mens groe i S-130-drevet var bagatellmessig.

TideRace

TideRace

Årsaken er at VP D2-40 ikke er utstyrt med en eneste anode, og ved å sette på et syrefast bend er min teori at man kan risikere å flytte korroderingen over til blokka. Nå er jo VP-motorer uansett mer eller mindre selv-korroderende, i motsetning til f.eks. Yanmar, etc, men det er uansett ikke nødvendig å sette fyr på korrosjonsprosessen. Jeg er altså betenkt i forhold til å blande inn "ukjente" metaller i motorkonstruksjonen i et allerede destruktivt galvanisk miljø.

Eksosbendet over ble byttet til nytt originalt (i samme omgang som belgskifte) og tror dette kostet ca 3000 kr (? - mulig jeg tar feil der også). Da var altså eksosbendet ferdig etter få år og kun 800 timer, mens groe i S-130-drevet var bagatellmessig.

TideRace

TideRace

Eksosbendet over ble byttet til nytt originalt (i samme omgang som belgskifte) og tror dette kostet ca 3000 kr (? - mulig jeg tar feil der også). Da var altså eksosbendet ferdig etter få år og kun 800 timer, mens groe i S-130 var bagatellmessig.

• Create New...