Jump to content

Dårlig kjøling av VP MD2040D - i år også...

Popeye70

Recommended Posts

Vi avsluttet sesongen i fjor med dårlig kjøling på vår VP MD2040D, og i løpet av våren i år har vi gått gjennom stort sett hele lista med ting å sjekke/fikse. Problemet er lite kjølevann, så det blir dårlig kjøling og også dårlig lyddemping. Vi høres ut som en Spitfire som flyr lavt forbi når vi kommer kjørende. Vanligvis kjører vi på ca. 2800 RPM, men pga dårlig kjøling ligger vi nå på 1800-2000 for å ikke å overopphete motoren.

Jeg byttet olje for et par uker siden, og i dag har vil byttet kjølevæske, renset varmeveksleren, byttet impeller, sjekket sjøvannsfilteret og staket fra sjøvannsfilteret og utover så langt vi kom (til stengeventilen, omtrent). Vi finner ingen feilkilder i kjølevannskretsen innenfor lukkeventilen, men fremdeles kommer det lite kjølevann. Nå er det snart bare inntaket i drevet og vannkanalen opp gjennom drevet vi ikke har gjort noe med, men jeg fikk ikke stakefjæra gjennom lukkeventilen da jeg staket fra innsiden i dag.

Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan få åpnet skikkelig ned gjennom drevet, og eventuelt om det er andre ting vi kan sjekke/fikse mens vi ligger på vannet? Det er ikke aktuelt å lage ny gjennomføring ved siden av drevet (ligger på vannet) i år, i hvert fall.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har ikke peiling egentlig,men det går vel an å stikke slangen inn til impeller ned i en stor kanne med vann og hageslange for å se om problemet ligger der du ikke får staket? Får du masse kjølevann da vet du ihvertfall hvor problemet er.

Ville ha forsøkt meg på en eddikbehandling av inntak. Jeg heller 35 prosent eddik ned i vannfilteret med sjøvannsinntaket oppe slik at eddiken renner feil vei. Bruker gjerne to flasker. Steng så inntak og filter og la stå. 
Om du har tilgang til hageslange spyl så gjennom feil vei for å få ut mest mulig. Har fungert veldig bra for oss. Litt utveksling blir det vel i seildrevet, men eddiken virker om den får stå fra en helg til neste. 

Om båten er på land er det jo enklere, men tipper at du allerede er på sjøen :)

Koble fra slange ved stengeventil på drevet, koble til vannslange med godt trykk, stenge og åpne flereganger.

Dette kan hjelpe, har forsøkt det med godt hell. Kan du se om det kommer luft inn i slangene, dette kan også føre til dårlig kjøling, med andre or sjekke at alle klemmer sitter godt. har gjort dette selv med godt hell.

Har også opplevd at det har vært slak i håndtak på ventil som førte til at ventilen ikke hadde full åpning.

Er det inntaket som er problemet? Har du målt gjennomstrømning rett etter impeller eller ut ifra eksos? 

Hvis det er ut ifra eksos så kan jo blandebendet være synderen hvis dette er tett.

Kjenner ikke drevet som er på disse motorene men hvis den har en slik S-slange som 290 drevene har så har jo disse hatt problemer med at de suges sammen når de blir gamle. Da får du lite vann inn igjennom. Hvis du vil sjekke det siste så kan du koble ifra etter stenge ventilen og ha vann ifra en bøtte eller slikt. Får du da skikkelig flow så vet du hvor problemet er. 

Enten eksosbend/blandebend, eller groe i drev. Så og si garantert en av de om du har sjekket alt det andre. Holder en knapp på groe i drev, kan klogge seg jævlig til der om det først får feste. ofte er det så og si potte tett innvendig i drev helt oppe med uttaket for kran. 
Ska du gjøre skikkelig rent så må drevet deles, fin jobb å ta i forbindelse med belgbytte. 
Siste seildrevet jeg så omtrent gjenngrodd innvendig var forrige helg når belgen ble bytta. var så jævli det var utrolig det kom vann i det hele tatt. men eier hadde ikke problemer med verken kjøling eller varmgang, så ikke så lett og oppdage. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg har også fått et tips om eksosbendet via DM (du vet hvem du er - takk!). Da snakker vi om det «kneet» som står rett ut under varmeveksleren, der kjølevannet går ned i eksosen?

IMG_1534.jpeg.1d3c6c9ca0d84779ca11cb6de508acdb.jpeg

Hvis jeg har funnet rett del, og forstått det rett, så er det tørt i eksosbendet når motoren står. Er det korrekt? I så fall burde jeg kunne demontere det ganske enkelt, right? Trenger jeg nytt pakningssett om jeg demonterer?

Jeg har nok overdrevent stor respekt for disse delene, og vil helst ikke f*cke opp noe…

Jeg har ikke sendt deg DM, @Popeye70, men du har funnet riktig del på fotoet over.

Å skru opp dette er for "grovsmeder", så det er ikke noe fare for å gjøre feil. For sikkerhets skyld, steng kjølevannsinntaket fra seildrevet før du demonterer slanger. Om du kan gjenbruke pakningen mellom motor og bend ser du ikke før du har skrudd opp. Jeg ville byttet uansett.

Som flere er inne på kan du gjerne ha diskvalifiserende groe i seildrevet også,  men har du ikke sjekket eksosbendet tidligere, regner jeg med at du uansett bør ta en runde på dette i tillegg.

Redigert av TideRace (see edit history)
Popeye70 skrev for 3 timer siden:

staket fra sjøvannsfilteret og utover så langt vi kom (til stengeventilen, omtrent).

Er du sikker på at stengeventilen står åpen? Det kan skje at kula ikke følger armen slik at kula er (helt eller delvis) stengt selv om armen står i åpen stilling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 23 minutter siden:

Er du sikker på at stengeventilen står åpen? Det kan skje at kula ikke følger armen slik at kula er (helt eller delvis) stengt selv om armen står i åpen stilling. 

Den er i hvert fall åpen nok til at vi får opp mot 30-40% av vanlig mengde kjølevann ut med eksosen når motoren starter. Men når motoren blir varmere kommer mer av vannet som damp i stedet. Og da bråker det enda mer. 

TideRace skrev 47 minutter siden:

Jeg har ikke sendt deg DM, @Popeye70, men du har funnet riktig del på fotoet over.

Det er nok en annen som har sendt meg DM, ja. Han tipset tidlig om eksosbendet, men jeg tror ikke jeg helt skjønte hvorfor før i dag. Har holdt meg til å sjekke kjølevannssløyfen inn til motoren, ikke ut igjen og inn i eksosen… :sad:

Problemet er ofte å få av eksosslangen. I noen tilfeller er det bedre å løse av bendet først, med slangen på.  Såvidt jeg husker er det ikke noen slange på sjøvanninntaket, men en slags gummibelg med en "tut" på: Den må vanligvis ikke byttes.

Dette bendet er forbruksvare på disse motorene, og kan ha levetid på få år. VP tar seg godt betalt, mekanikere jeg har snakket med hevder at kopiene er like gode.

Neste gang jeg må bytte på min 2030 vurderer jeg syrefast fra f. eks denne leverandøren. https://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-stainless-steel-exhaust-outlet-kit/

Og så er jeg helt enig med J-Å om rådene ang. bytting.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

... Neste gang jeg må bytte på min 2030 vurderer jeg syrefast fra f. eks denne leverandøren.  https://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-stainless-steel-exhaust-outlet-kit/

Jeg er skeptisk til å bytte til syrefast, vurderte dette selv i fjor da jeg byttet bendet som er avbildet over.

Årsaken er at VP D2-40 ikke er utstyrt med en eneste anode, og ved å sette på et syrefast bend er min teori at man kan risikere å flytte korroderingen over til blokka. Nå er jo VP-motorer uansett mer eller mindre selv-korroderende (i motsetning til f.eks. Yanmar, etc), men det er uansett ikke nødvendig å sette fyr på korrosjonsprosessen. Jeg er altså betenkt i forhold til å blande inn "ukjente" metaller i motorkonstruksjonen i et allerede destruktivt galvanisk miljø.

Men jeg kan ta feil, og dette har jeg egentlig ikke noe greie på. 

Eksosbendet over ble byttet til nytt originalt (i samme omgang som belgskifte) og tror dette kostet ca 3000 kr (? - mulig jeg tar feil der også). Da var altså eksosbendet ferdig etter få år og kun 800 timer, mens groe i VP S130-drevet var bagatellmessig.

Redigert av TideRace (see edit history)
TideRace skrev for 9 timer siden:

man kan risikere å flytte korroderingen over til blokka.

Dette har jeg ikke tenkt over, gresk for meg. Er jo pakning mellom, men boltene gir kontakt...

Noen galvaniseringskyndige som kan si noe om dette?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Dette har jeg ikke tenkt over, gresk for meg. Er jo pakning mellom, men boltene gir kontakt...

Noen galvaniseringskyndige som kan si noe om dette?

Jeg lot meg også overtale til å kjøpe originalt, men jeg tror egenlig ikke rustfritt er noe problem. Er det noen andre støpejerndeler som er i kontakt med sjøvann?

Redigert av J-Å (see edit history)
Lazyjack skrev 44 minutter siden:

Du skriver ikke noe om at du har sjekket eksosbendet, det er jo et vanlig problemområde i en motor som er 10 år og eldre. . 

Jeg har aldri sjekket eksosbendet. Det har rett og slett aldri falt meg inn. Selv da jeg for flere dager siden fikk en DM med det tipset så tenkte jeg at problemet måtte være i saltvannskretsen, men FØR motoren, ikke etter.

Men nå virker det som det mest opplagte stedet å sjekke som neste punkt. Spørsmålet da blir:

Om bendet er tett - kan jeg få åpnet det mekanisk eller med lurium, eller må det byttes…?

Kokset eksos synes jeg var noe dritt å rengjøre når jeg tok jobben for et par år siden, men metallbørste i tannbørsteform eller evt på dremel + bremserens gjorde det for meg. Tar litt tid, men gikk til slutt

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...