Jump to content

Dårlig kjøling av VP MD2040D - i år også...


Popeye70

Recommended Posts

Popeye70 skrev 41 minutter siden:


Jeg har aldri sjekket eksosbendet. Det har rett og slett aldri falt meg inn. Selv da jeg for flere dager siden fikk en DM med det tipset så tenkte jeg at problemet måtte være i saltvannskretsen, men FØR motoren, ikke etter.

 

Men nå virker det som det mest opplagte stedet å sjekke som neste punkt. Spørsmålet da blir:

 

Om bendet er tett - kan jeg få åpnet det mekanisk eller med lurium, eller må det byttes…?

For å svare mer konkret. Ja, du kan utbedre det. Men, de ruster i stykker etterhvert, så kanskje like greit å kjøpe et å ha i reserve?? Reservedeler blir jo ikke billigere med årene…

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Avhengig av hvordan motorrommet ditt er organisert og hvor god plass du har selvsagt, men på mange båter er det en kronglete jobb. 

Så er det det som er nevnt over. På min 2030 hadde jeg ingen kjøleproblemer eller noe forvarsel før jeg hørte knatrelyd og fikk eksos i båten. Ditt bend har noen år på baken. De ruster gjennom før eller siden.

3000 kroner er nevnt over. Jeg hadde i hvert fall byttet uten å bruke en kalori på rengjøring. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Eksoslekkasje ved gjennomslag i godset på eksosbendet kan komme langsomt og snikende, og vil kunne medføre at du får høye konsentrasjoner av karbonmonoksyd (co) nede i båten under motorgange. Har du med familien, barn, så handler et nytt eksosbend også om sikkerhet. 

Bendet på bildet over så ut som nytt utvendig, men hadde store korrosjonsskader innvendig.

Hvis bendet er tett/dårlig, bytt til nytt.

Link to post
TideRace skrev On 20.5.2023 at 9.42:

Jeg er skeptisk til å bytte til syrefast, vurderte dette selv i fjor da jeg byttet bendet som er avbildet over.

 

Mitt ble byttet til syrefast for rundt 20 år siden. Ingen tegn til tæring så langt, men det kan jo komme...

 

Popeye70 skrev On 20.5.2023 at 21.45:

Om bendet er tett - kan jeg få åpnet det mekanisk eller med lurium, eller må det byttes…?

 

Det ser du når du har demontert og rengjort. Er det mye tæret må det nok byttes, hvis ikke kan det gjenbrukes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Det ser du når du har demontert og rengjort. Er det mye tæret må det nok byttes, hvis ikke kan det gjenbrukes. 

 

OK, så det enkleste er egentlig å investere i et nytt (originalt eller syrefast) og montere dette, og så heller beholde det gamle som reservedel etter at det er rengjort og kanskje viser seg å være brukandes i noen flere år...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

3 løk for ett nytt (ikke originalt)på marineparts og 5løk for ett originalt på samme sjappe, så like greit kjøpe nytt med tanke på frustrasjonen det har laget frem til nå. Billig for å bli kvitt problemet :) Det gamle har du i reserve om det er brukbart. 

Popeye70 skrev 6 minutter siden:

 

OK, så det enkleste er egentlig å investere i et nytt (originalt eller syrefast) og montere dette, og så heller beholde det gamle som reservedel etter at det er rengjort og kanskje viser seg å være brukandes i noen flere år...

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Popeye70 skrev for 20 timer siden:

 

OK, så det enkleste er egentlig å investere i et nytt (originalt eller syrefast) og montere dette, og så heller beholde det gamle som reservedel etter at det er rengjort og kanskje viser seg å være brukandes i noen flere år...

 

Ja, det er nok det lureste. Det ville i alle fall jeg ha gjort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Syrefast eller ikke ... min vurdering er tatt ut fra min motor, VP D2-40, som VP har marinisert og bygget over en Perkins. Denne har ikke en eneste anode på motorblokka, på varmeveksler eller andre steder. Derimot var eksosbendet betydelig korrodert på snaut 7-8 år og 800 motortimer. Min tanke er derfor at eksosbendet er  "anoden" i denne konstruksjonen, og at støpejernet er ment å ta korrosjonsbelastningen fremfor blokka. Nå er det en kjent sak at eksosbendet på disse motorene ikke holder lenge, og det kan være en årsak til at bendet skal korrodere.  

 

Om det er, eller hvor mange anoder det er på @Popeye70 sin VP MD2040D vet jeg ingen ting om, men jeg hadde antagelig vært tryggere på syrefast eksosbend på f.eks. en Yanmar som kan ha 4-5 anoder spredd rundt på blokka og stort sett alle utsatte kjølekomponenter. Men så skal du også lete for å finne rust på disse.

 

Som tidligere skrevet, jeg er ikke skråsikker. Så får dere andre ta egne vurderinger. Jeg tviler ikke på 20 år med syrefast eksosbend. Jeg vil bare ikke ha det på min motor hvor det for meg ser ut som at eksesbendet skal gjøre hele korrosjonsjobben alene. 

 

Det er vel @Hulda som galvanisk nestor på forumet. Mulig han kan si noe mer om dette. 

Link to post

Sit.Rap: Nytt syrefast eksosbend er bestilt fra UK. Når det ankommer blir det montert, og forhåpentligvis løser det kjøleproblemet. Det gamle blir forsøkt renset og sjekket, og så får tilstanden avgjøre om det er verdig en rolig pensjonisttilværelse som reservedel. Om det nye bendet blir en eneste stor offeranode håper jeg ikke, men vi får bare følge med og sjekke regelmessig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Da jeg kjøpte båten min for den del år siden (som har 2 x VP MD2030), så hadde jeg dårlig kjøling på motorene. Jeg så da at slangene fra inntakene til impellerne var av my type uten metall-armering. Jeg byttet til tykkere med god armering, og da ble alt så meget bedre.

Link to post
TideRace skrev for 19 timer siden:

Syrefast eller ikke ... min vurdering er tatt ut fra min motor, VP D2-40, som VP har marinisert og bygget over en Perkins. Denne har ikke en eneste anode på motorblokka, på varmeveksler eller andre steder. 

 

Grunnen til det er nok at varmevekslerene dine er laget i materialer som ikke krever anode. Da vil ikke et nytt eksosbend påvirke dette på noe vis. Husk at det kun er deler av motoren som er i kontakt med saltvann som har behov for anoder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg følger opp tråden med dagens info: Nytt eksosbend ble installert i dag, men uten merkbar forbedring i kjøling. Det kommer fremdeles for lite kjølevann når motoren går. 
 

Nytt bend på plass:

IMG_1977.jpeg.30c0d45e36f6ad1ba81350ff05b63d0a.jpeg


Det gamle bendet var endel sotet/kokset/hva-det-nå-heter, men ikke verre enn at kjølevannet fint burde passere gjennom. Det var litt korrosjon i bendet, men godt med gods igjen. Tipper det hadde holdt noen år til, så det gamle bendet blir forsøkt rengjort og deretter «resirkulert» som reservedel.

 

Så langt er da varmeveksler renset, kjølevæske byttet, impeller byttet, sjøvannsfilteret sjekket og eksosbend byttet. Vi staket inntaket fra utsiden i fjor vår, men mye kan ha skjedd siden den gang. 
 

Da står vi egentlig bare igjen med selve inntaket (gjennom drevet), eller åpne/lukke-ventilen for saltvannskretsen rett over drevet. Alt annet er sjekket/byttet.

 

En ting jeg merket meg i dag er at når motoren går så blir ikke sjøvannsfilteret fyllt helt opp med saltvann. Jeg mener det ble det tidligere. Det kan tyde på at problemet ligger på inntakssiden av dette filteret, eller at lokket på filteret lekker luft. Tror ikke problemet er luft, lokket sitter godt, er uten sprekker, og gummiringen er satt inn med noen dråper olje. Jeg har forsøkt å stake fra innsiden uten hell (kommer omtrent til åpne/lukkeventilen), så vi må nok heise båten og sjekke den ytterste meteren av sjøvannskretsen skikkelig fra utsiden.

 

The saga continues… :nonod:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
CR 33 skrev 16 minutter siden:

Monter av slangen fra vannfilter og før vannslange ned til inntak og sett på vanntrykk det kan hjelpe. 


Ja, dette blir nok neste tiltak, å både prøve å skylle eventuell dritt ut av inntaket fra innsiden, og etterpå kjøre ferskvann inn til motoren for å se om det går lett gjennom. Alt kan fikses ved å midlertidig koble fra sjøvannsfilteret.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
leopard skrev 21 minutter siden:

Hei 

Jeg tenkte på det du ramset opp som var sjekket og tenkte på en ting til. 

Har du sjekket antihevert ventilen om det er noe dritt der eller om den suger luft der. 


Har ikke sjekket antihevert-ventilen. Godt tips. Hvordan kan jeg sjekke om det suges luft derfra? En visuell sjekk viser ikke annet enn en antihevert-ventil som ser ut som ny. Ser ingen skader, sprekker, sår eller annet som indikerer at den ikke funker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg hadde store problemer med å få kjølevann gjennom på MD 2030 nå i vår. Det viste seg at lokket på sjøvannsfilteret lakk bittelitt luft. Gummipakning fin, men ble vasket og renset, kanskje noen skjell/sandkorn der. Det ble en annen verden etterpå. Siden motoren går når man tester gjennomstrømning, hører man ikke hvesingen av luft. Men jeg hørte at det fortsatte etter at motoren var stoppet. Det later til at det skal veldig lite luftlekkasje til før sjøvannpumpa ikke klarer å dra kjølevannet gjennom. Jeg tok også å kjørte vanntrykk ut gjennom seildrevet i denne feilsøkingsprosessen. Men mangel på vakuum var nok hovedsynderen.

Link to post

Hei 

 

Hadde samme problemer når jeg satt ut båten i år, leste litt på forskjellige fora, et forslag jeg testet og som løste mitt problem var rett og slett å bruke jollepumpa og blåse ned i inntaket, det vil si jeg løsnet slangen på sjøvannsfilteret og blåste sånn at du hørte det boblet ut av inntaket på drevet. Etter den øvelsen kom det rikelig med kjølevann og ingen damp. 

 

Link to post

Nuh ser alt så meget bedre ut! :thumbsup:
 

Fikk stappa en pumpe oppi sjøvannsfilteret og blåst luft utover, og etter litt motstand i noen sekunder kom det plutselig et kraftig «blobb-blobb-blobb» på utsiden av båten og pumpingen ble merkbart lettere. Etter å ha montert alt sammen igjen ble motoren startet opp, og nå kommer det normalt med kjølevann. Har kjørt motoren på 2000 RPM i ca 15 minutter nå, og ingen antydning til damp eller redusert mengde kjølevann.


Dette ser veldig lovende ut!

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...