chrisrik Startet 19.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2023 Hei, har en Whale Gulper septikpumpe som blåser sikringen straks jeg slår den på. Jeg har trippelsjekket polariteten for ikke bli idioterklært (nok en gang?;). Jeg har også byttet ut koblingene for å sikre at disse ikke spiller meg et puss. Så nå er det 12 volt helt frem til siste punkt inn i selve pumpa. Den fungerte fint når båten ble satt på land i høst og båten er lagret innendørs gjennom frostsesongen. Ser i manualen at det også kan skyldes tette rør/ventiler. De har stengt skroggjennomføringen i vinter (og åpnet den igjen når båten ble sjøsatt), så en teori er at ventilen er gåen og fremdeles står i lukket stilling. Men, det kan jo ikke være slik at pumpa blåser sikringen FØR den i det hele tatt har forsøkt? Har pumpa på mystisk vís tatt kveld? Måler ikke noe kontakt gjennom motoren med multimeteret, men vet ikke om jeg skal kunne det heller? Noen som har vært borti lignende og har noen tips? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2023 (redigert) Kor stor er sikringen da.. Og er det slik den går tvert før den lager den minste lyd så står den vel fast Redigert 19.Mai.2023 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 19.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2023 10 amper sikring. At den står fast sier du ? Så for meg dette kanskje ikke var et problem på diaphranpumper - men belgen kan kanskje kile seg såpass? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Swingswong Svart 19.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2023 Motoren kan vel sitte fast. Kommer du til akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Ikke sant, da tror jeg kanskje heller det er tilfelle enn dårlig kuleventil på utløpet av skroggjennomføringen. Samtidig mystisk at dette skulle skje på ei så dyr pumpe, så fort, etter så lite bruk. Men all den tid sikringa ryker før pumpa avgir noe som helst form for livstegn, må det jo være noe bugs i selve pumpa. Hvis jeg ohmer pumpa, får jeg ganske høy motstand. Såpass mye at voltmeteret mitt ikke piper. Kan den infoen tolkes noen vei? Ettersom at jeg ikke helt stoler på kuleventilen (mistenker at denne er fra byggeår i 2008, og ikke kompositt...), så er jeg litt usikker på om jeg tørr demontere pumpa og begynne å skru på denne før båten står trygt på land. Har ikke stengeventil på septiksiden, så jeg må planlegge arbeidet ganske godt (har lest et par andre tråder her inne med gode tips på dette). Heldigvis er innholdet veldig uskyldig, båten knusk tørr og motor maler som ei katt ? Så dette er bare for bagateller å regne. Nå venter vi vare på at sola skal titte frem her på akterdekket med en god kopp kaffe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Har konkludert med at det ikke har med alanger eller ventiler å gjøre, ettersom pumpa ikke engang forsøker å pumpe. Så da er det å åpne "hvalen" som gjenstår. Er det noen her inne som har skrudd på en whale gulper og som kan komme med noen tips på selve operasjonen? Splitt-tegningen jeg finner hos Maritim er lite illustrativ utover diaphramen ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 chrisrik skrev On 27.6.2023 at 15.53: Splitt-tegningen jeg finner hos Maritim er lite illustrativ utover diaphramen Vis hele sitatet det ser ut som at det bare er å løsne disse så er pumpen delt i to. men da kan havet komme inn hvis du ikke har ventiler å stenge. Ut fra tegningen må motoren / drivhjul sitte bom fast Er denne bedre https://checkout.seatronic.no/media/productattach/s/p/sprengskisse_whale_gulper.pdf Har du fylt motoren med Vann i fjor høst? https://www.marineshop.no/userfiles/ProductDocuments/nms/Brukerveiledning BP2552B-2554B.pdf?_gl=1*1yita61*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uMzP8J3DrFz4SpLRPAV4hb9dJd9ANJMjzLOjiiv78Sk74cuZxFIH-VxoCzNYQAvD_BwE Er pumpen montert rett? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
chrisrik Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Takk for svar rogerjo. Pumpa er montert i samme posisjon som fra båtprodusent slik jeg kan se, flatt på dørken. Fra tegning ser det litt ut som at motor skal være montert fysisk "over"... Så man kan jo diskutere om flatt er korrekt. Ellers er det montert i et skott i en båt som ikke er lekk, ut over at jeg har gått over med våt svamp og litt såpe rundt forbi for å vaske bort 12 års grums :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 chrisrik skrev On 27.6.2023 at 17.12: . Så man kan jo diskutere om flatt er korrekt. Vis hele sitatet Ut fra det jeg forstår av teksten et flatt feil, Skulle hvert på en plate så en kan vinkle mororen opp. er det et lekk hull så vann på motorsiden kan renne ut. ? 4. NOTE: In a marine application, do not screw directly to the hull. Must be mounted on a bulkhead or additional board. 4. OBS: Vid marin användning, skruva inte fast pumpen direkt på skrovet. Den måste i stället monteras på ett skott eller extra bräda. 4. MERK: I en marine applikasjon, ikke skru direkte til skroget. Må monteres på skott eller tilleggstavle. Tegningen er villredene der er den flat. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.