Jump to content

Whale Gulper blåser sikringa

chrisrik

Recommended Posts

Hei,

har en Whale Gulper septikpumpe som blåser sikringen straks jeg slår den på.

Jeg har trippelsjekket polariteten for ikke bli idioterklært (nok en gang?;).

Jeg har også byttet ut koblingene for å sikre at disse ikke spiller meg et puss. Så nå er det 12 volt helt frem til siste punkt inn i selve pumpa.

Den fungerte fint når båten ble satt på land i høst og båten er lagret innendørs gjennom frostsesongen.

Ser i manualen at det også kan skyldes tette rør/ventiler. De har stengt skroggjennomføringen i vinter (og åpnet den igjen når båten ble sjøsatt), så en teori er at ventilen er gåen og fremdeles står i lukket stilling.

Men, det kan jo ikke være slik at pumpa blåser sikringen FØR den i det hele tatt har forsøkt?

Har pumpa på mystisk vís tatt kveld?

Måler ikke noe kontakt gjennom motoren med multimeteret, men vet ikke om jeg skal kunne det heller?

Noen som har vært borti lignende og har noen tips?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ikke sant, da tror jeg kanskje heller det er tilfelle enn dårlig kuleventil på utløpet av skroggjennomføringen. Samtidig mystisk at dette skulle skje på ei så dyr pumpe, så fort, etter så lite bruk.

Men all den tid sikringa ryker før pumpa avgir noe som helst form for livstegn, må det jo være noe bugs i selve pumpa.

Hvis jeg ohmer pumpa, får jeg ganske høy motstand. Såpass mye at voltmeteret mitt ikke piper. Kan den infoen tolkes noen vei?

Ettersom at jeg ikke helt stoler på kuleventilen (mistenker at denne er fra byggeår i 2008, og ikke kompositt...), så er jeg litt usikker på om jeg tørr demontere pumpa og begynne å skru på denne før båten står trygt på land.

Har ikke stengeventil på septiksiden, så jeg må planlegge arbeidet ganske godt (har lest et par andre tråder her inne med gode tips på dette).

Heldigvis er innholdet veldig uskyldig, båten knusk tørr og motor maler som ei katt ?

Så dette er bare for bagateller å regne. Nå venter vi vare på at sola skal titte frem her på akterdekket med en god kopp kaffe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 1 måned senere...

Har konkludert med at det ikke har med alanger eller ventiler å gjøre, ettersom pumpa ikke engang forsøker å pumpe.

Så da er det å åpne "hvalen" som gjenstår.

Er det noen her inne som har skrudd på en whale gulper og som kan komme med noen tips på selve operasjonen?

Splitt-tegningen jeg finner hos Maritim er lite illustrativ utover diaphramen ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 1 time siden:

Splitt-tegningen jeg finner hos Maritim er lite illustrativ utover diaphramen

det ser ut som at det bare er å løsne disse så er pumpen delt i to.

men da kan havet komme inn hvis du ikke har ventiler å stenge.

image.png.67a82f671c5508b8650a3082638825e9.png

Ut fra tegningen må motoren / drivhjul sitte bom fast

Er denne bedre

https://checkout.seatronic.no/media/productattach/s/p/sprengskisse_whale_gulper.pdf

Har du fylt motoren  med Vann i fjor høst?

https://www.marineshop.no/userfiles/ProductDocuments/nms/Brukerveiledning BP2552B-2554B.pdf?_gl=1*1yita61*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uMzP8J3DrFz4SpLRPAV4hb9dJd9ANJMjzLOjiiv78Sk74cuZxFIH-VxoCzNYQAvD_BwE

Er pumpen montert rett?

image.png.52bff653ede1418975a1665377df4315.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for svar rogerjo.

Pumpa er montert i samme posisjon som fra båtprodusent slik jeg kan se, flatt på dørken.

Fra tegning ser det litt ut som at motor skal være montert fysisk "over"... Så man kan jo diskutere om flatt er korrekt.

Ellers er det montert i et skott i en båt som ikke er lekk, ut over at jeg har gått over med våt svamp og litt såpe rundt forbi for å vaske bort 12 års grums :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 24 minutter siden:

. Så man kan jo diskutere om flatt er korrekt.

Ut fra det jeg forstår av teksten et flatt feil, Skulle hvert på en plate så en kan vinkle mororen opp.

er det et lekk hull så vann på motorsiden kan renne ut. ?

4. NOTE: In a marine application, do not screw directly to the hull. Must be mounted on a bulkhead or additional board.

4. OBS: Vid marin användning, skruva inte fast pumpen direkt på skrovet. Den måste i stället monteras på ett skott eller extra bräda.

4. MERK: I en marine applikasjon, ikke skru direkte til skroget. Må monteres på skott eller tilleggstavle.

Tegningen er villredene der er den flat.

image.png.64fc720a02f516d03c2f566d35c35423.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...