Beiste Startet 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2023 Hei, jeg er i prosessen av å anskaffe meg en Øien 620 landstedsbåt med en verdi på omlag 150-200.000kr, og lurer i den sammenheng på om det vil være nødvendig med forsikring. Ser at en ordentlig forsikring fra IF ville koste mellom 800-900kr i måneden, og det vil i hovudsak være den eneste aktuelle forsikring, da den dekker hele verdien til båten. Samtidig tenker jeg at det på en siden vil være usannsynlig at jeg får behov for forsikringen, da båten skal stå ved båtforeningens brygge ute på vestlandsbygda. Så spørsmålet er, har dere med tilsvarende båt typer, med tilsvarende verdi forsikret dem, og i tilfelle hvilken forsikring? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 (redigert) Jeg har forsikret båt i den verdiklassen. Mest for å aldri oppleve at 2-300.000 blir borte om noe "tragisk" skulle skje. Om det er lønnsomt? Nei. Hvis jeg ikke får bruk for forsikringen er det penger ut av vinduet. Så er det poenget med at forsikring på sjøen fungerer motsatt, kjører noen andre på deg - er det vel din forsikring som trer inn? Men sjekk flere tilbydere. Prisene varierer. Jeg har både DNB og Gjensidige idag (ulike båter) Redigert 20.Mai.2023 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Jeg har sjekket IF flere ganger. Inntrykket litt er at man fort sitter igjen med prisen av et båtlån kontra forsikring ? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Du må ha fått en utrolig dårlig pris. Vi har lik båt (620F med Yamaha F70) og betaler 2400,- årlig for den dyreste forsikringen hos IF. Da er båten attpåtil forsikret for å kunne brukes i en speidergruppe med unge førere. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Det var en veldig dårlig pris du har fått. Her bør du sjekke med andre. Dette er mer en jeg betaler på vår 36 fot båt med verdi på 750.000. Også fullforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Hvis det er lån på båten, er det vel et krav fra bankens side at det er forsikring. I havna vår, er det et krav at man som minimum har ansvarsforsikring. Kan jo si det slik, at når det blåser som mest, og naboens båt sliter seg i fortøyningene og lager skade på båten min, så er jeg glad for at de krever ansvarsforsikring. Forsikring hjelper på nattesøvnen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 (redigert) Problemet er bare det at naboens ansvarsforsikring vil ikke utbetale noe i dette tilfellet, med mindre naboen har fortøyd båten så dårlig at det kan karakteriseres som uaktsomhet. Og dersom naboen har vært uaktsom, er han erstatningspliktig uansett om han har forsikring eller ei. Men det kan selvfølgeig være enklere å få ut pengene fra forsikringsselskapet enn fra en båtnabo som mangler betalingsvilje og/eller betalingsevne. De tryggeste er nok å stole på din egen kaskoforsikring. Redigert 21.Mai.2023 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Beiste Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Takk for mange gode svar. Ser at de legger tykt på i kostnaden når man sjekker gjennom nettsiden. Skal finne noe vesentlig rimeligere, da vil det nok bli aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Det var en sykt horribel pris! Men til spørsmålet: ja. Sitér dette innlegget Link to post
baatn Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Hva er det som driver opp prisen på forsikring på en 21 fot med 150hk utenbords (verdi 300k, 38 knop max)? Jeg har sjekket Gjensidige, Tryg, If, Fremtind, alle ligger over 8000 i året, synes det er mye.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Vil tro toppfart, medlemsskap i redningsselskapet, kvalifikasjoner hos kaptein (skippersertifikat eller båtførerprøve), vaktordning i havn etc er ting som drar opp/ ned Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2023 Vil tro toppfart, medlemsskap i redningsselskapet, kvalifikasjoner hos kaptein (skippersertifikat eller båtførerprøve), vaktordning i havn etc er ting som drar opp/ ned Betaler selv 1418,- for 21 fot, 140 hk, verdi 200’, hjemmehavn Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.