Jump to content

Forsikrer du landstedsbåten din?

Beiste

Recommended Posts

Hei, jeg er i prosessen av å anskaffe meg en Øien 620 landstedsbåt med en verdi på omlag 150-200.000kr, og lurer i den sammenheng på om det vil være nødvendig med forsikring. Ser at en ordentlig forsikring fra IF ville koste mellom 800-900kr i måneden, og det vil i hovudsak være den eneste aktuelle forsikring, da den dekker hele verdien til båten. Samtidig tenker jeg at det på en siden vil være usannsynlig at jeg får behov for forsikringen, da båten skal stå ved båtforeningens brygge ute på vestlandsbygda. Så spørsmålet er, har dere med tilsvarende båt typer, med tilsvarende verdi forsikret dem, og i tilfelle hvilken forsikring?

På forhånd takk for svar!

Jeg har forsikret båt i den verdiklassen. Mest for å aldri oppleve at 2-300.000 blir borte om noe "tragisk" skulle skje.

Om det er lønnsomt? Nei. Hvis jeg ikke får bruk for forsikringen er det penger ut av vinduet.

Så er det poenget med at forsikring på sjøen fungerer motsatt, kjører noen andre på deg - er det vel din forsikring som trer inn?

Men sjekk flere tilbydere. Prisene varierer. Jeg har både DNB og Gjensidige idag (ulike båter)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hvis det er lån på båten, er det vel et krav fra bankens side at det er forsikring.
I havna vår, er det et krav at man som minimum har ansvarsforsikring.

Kan jo si det slik, at når det blåser som mest, og naboens båt sliter seg i fortøyningene og lager skade på båten min, så er jeg glad for at de krever ansvarsforsikring. 
Forsikring hjelper på nattesøvnen.

Problemet er bare det at naboens ansvarsforsikring vil ikke utbetale noe i dette tilfellet, med mindre naboen har fortøyd båten så dårlig at det kan karakteriseres som uaktsomhet.

Og dersom naboen har vært uaktsom, er han erstatningspliktig uansett om han har forsikring eller ei. Men det kan selvfølgeig være enklere å få ut pengene fra forsikringsselskapet enn fra en båtnabo som mangler betalingsvilje og/eller betalingsevne.

De tryggeste er nok å stole på din egen kaskoforsikring.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Vil tro toppfart, medlemsskap i redningsselskapet, kvalifikasjoner hos kaptein (skippersertifikat eller båtførerprøve), vaktordning i havn etc er ting som drar opp/ ned

Betaler selv 1418,- for 21 fot, 140 hk, verdi 200’, hjemmehavn Oslo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...