Jump to content

Perkins V8 510M, startmotor henger igjen etter start

Styrogstell

Recommended Posts

Sliter med at startmotoren, en CAV SL45 til en Perkins V8 510M, ikke slår tilbake når motoren starter.

Jeg vil tro det er noe med solenoiden og strømfeil.

Jeg har prøvd å koble det omvendt etter å ha lest at hvordan dette er jordet, kan gjøre at polbytte kunne løse saken, men det gjorde det ikke. 

Det oppgies i Perkins workshop manualen,at starteren skal ha 0,1 til 0,25 mm slingringsmonn, hvilke er vrient å påse i det trange motor rommet.

Jeg tenkte å høre om noen har hatt liknende utfordringer og løst dette.

Plan a nå er å ta den ut og overhale den, siden den har ligget løs i motorrommet i snart to år. 

Testet den i benk og alt ser bra ut.

Vet at kjøpe nytt er Norsk standard i 2023, men jeg har altså ikke råd til det og må gå veien om prøve og feile til siste slutt.

Noen råd for å diagnostisere og fikse?

Det vanlige for startere er at 

1) Det er en returfjær som sender bendixen tilbake når motoren starter

2) Bendixdrevet sitter på en skrue som sender tannhjulet på bendix klar av starterkransen når motoren starter

Jeg har aldri vært borti at bendixdrevet blir returnert elektrisk. Men jeg har mange ganger vært borti at mekanismen, som beskrevet over, er defekt, at den har rustet, at bedixdrevet blir hindret av størknet fett og møkk, osv, at starteren er montert skjevt, slik at bendix ikke løser ut, at tennene til bendix kiler seg på startkransen av forskjellige grunner. 

Takk Hulda...

Dette er en stålbåt med mye strøm rot og mulig lekkasje fra pluss til skrog.

Kan eventuell og overledning fra pluss til skrog medføre dette?

Tenker det blir overhaling i dag, etter en test med strøm lagt utenom båtens og dermed eliminere jordfeil.

Da gjennstår vel solenoid overhaling og så om det ikke vil da, mulig ny starter som jeg ikke har budsjett til nå

Har vondt for å tro at dette har noe som helst med jordingsfeil å gjøre. 
begynn med det som Hulda sier: 

Sjekk fjæra og bendixdrevet (rens det uansett). Det er mest sannsynlig

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Takk for gode svar. Gikk over det jeg tror er solenoiden og eliminerte alt tenkelig feil på båtens el system ink tenningen og det låt litt bedre, men ikke perfekt enda.

Løsningen blir å kimse det ut litt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...