Jump to content

Elektrisk problem Enes 25

bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

Jeg har en Enes 25 med en Status Marine motor. Der er det en likeretter i forbindelse med stoppmagneten. Likeretteren har 4 terminaler med 3 ledninger tilkoblet (1 hvit og 2 blå). 2 av dem "falt av" under arbeid på motoren og jeg vet ikke hvordan disse nå skal kobles. Det er ingen merking på likeretteren (se bilde). Den hvite ledningen kommer fra tennings modulen. Den ene blå går til stoppmagneten og den andre blå går til jord. Selve likeretter har en metallisk overflate på motsatt side av terminaler. Skal likeretter jordes eller skal den isoleres fra jord?

Noen som har forslag til hvordan dette skal kobles/gjøres?

Diode.jpg

Diodebro.jpg

Redigert av bjorn.bjerke@online.no (see edit history)

En av terminalene er vridd 90 grader i forhold til de andre. Hvis det nederste bildet viser slik det var koblet, så er vel det den hvite som er koblet til den.

Edit: Den "vridde" terminalen ser ut til å være DC+ og den diagonalt motsatt DC-.

Hvis det er riktig at den hvite ligger til DC+, så antar jeg at den går negativt for å stoppe motoren?.  Så da må stoppmagnet- ligge til en av "naboene" til den vridde, mens den motsatt ligger til jord. 

Skruen i midten har trolig ikke elektrisk kontakt, men skal sørge for kjøling.

Redigert av J-Å (see edit history)

Teori no2:

(Dette er en standard likeretter med fire dioder.

Disse er billige og blir brukt til litt av hvert, også i rene DC anlegg.)

Tipper at den er brukt til "slukkediode" for å lade ut indusert spenning fra stoppsolenoiden.

Den hvite kommer fra tenningsmodulen og er koplet til AC 1

Den blå som er koplet til gods er koplet til AC 2

Den siste blå er koplet fra tenningspole +, til + på likeretteren.

- er ikke brukt.

En stoppsolenoid har ofte en diode i sperreretning i paralellkopling. Denne "kortslutter" induserte spenninger fra spolen når strømmen brytes og sitter der for å beskytte (her) tenningsmodulen  fra induserte spenninger.

Takk for tips. Skal prøve å ohme dioden. Regner da med at når jeg finner hvilken vei det er kontakt så kobler jeg den hvite til den og den blå ut til stopp solenoid. Litt usikker på hva den andre blå har til funksjon (den som går til jord) og hvor den skal kobles. Merkelig at det ikke er merking på terminalene på likeretterbroa.

Det nederste bilde er nok ikke korrekt. Bare det siste jeg koblet uten at det fungerte......

DC+ er den kontakten som er vridd 90 grader i forhold til de andre.

DC- ligger helt diagonalt motsatt.

AC1 og AC2 er vilkårlig. 

Jeg foreslår å prøve først å koble slik @trixie2 foreslår. Men ikke la det stå for lenge hvis det ikke virker, Altså den fra stoppmagneten til den vridde terminalen, og de to andre til de som ligger nærmest den på hver side.

Redigert av J-Å (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...