Jump to content

Nor Star 290 med KAD42/43 eller nyere D4 260 motor

mahogny

Recommended Posts

Hei!

Vurderer Nor Star fra 2000-2007. De nyeste har D4 motor. Prøver å lese meg opp, men det er like mange svar som nye spørsmål og meninger, og de fleste svar er fra 10-15 år tilbake, like etter at disse motorene var nye. Nå er det jo mange som sitter på mer erfaring, så håper på et par nyttige svar allikevel :) Jeg leser at D4 er tyngre og har høyere forbruk enn KAD motorene, men at den går roligere og har et bedre bunndrag. Hva med forbruk? Det er jo minst like viktig sånn som prisene på diesel er om dagen. Er D4 med 260hk vesentlig tørstere enn en KAD43? Er lyden fra kompressoren på KAD43 svært sjenerende? Har ikke hatt anledning til å prøvekjøre noen av de... I mitt hode vil en 29-foter ha bedre av litt mer bunndrag og ikke bli for tung i en båt på over 3 tonn. Og et annet spørsmål, er D4 "problematikken" tatt hånd om, dvs vil dette være fikset på service i en 15 år gammel båt dersom den er fulgt opp, eller er en D4 fra 2008 risky business??

21 minutes ago, mahogny said:

Jeg leser at D4 er tyngre og har høyere forbruk enn KAD motorene, men at den går roligere og har et bedre bunndrag.

PåD4 260 vs KAD 43 så har D4 mer bunndrag, er noe tyngre med KAD går roligere pga 6 syl vs 4 syl i D4.

Forbruk er også bedre på D4 grunnet nyere teknologi og common rail.

Er D4 med 260hk vesentlig tørstere enn en KAD43?

nei. Forskjellen er marginal og i praksis ikke målbar for de fleste

Er lyden fra kompressoren på KAD43 svært sjenerende?

Både D4 og KAD har kompressor. Den kan nok oppleves som litt mer sjenerende på KAD grunnet at den kun er styrt av turtall og ligger inne fra 14/1500 rpm og opp til ca 2700. D4 vil sette inn kompressor ved behov avhengig av belastning og pådrag.

På KAD 43 kan man sette en bryter som styrer kompressor, men en NS 290 vil nok trenge den for å komme i plan. 

I mitt hode vil en 29-foter ha bedre av litt mer bunndrag og ikke bli for tung i en båt på over 3 tonn. Og et annet spørsmål, er D4 "problematikken" tatt hånd om, dvs vil dette være fikset på service i en 15 år gammel båt dersom den er fulgt opp, eller er en D4 fra 2008 risky business??

Her er det ikke godt å si hva man bør vektlegge. KAD 43 er en enkel analog motor med de fordeler og ulemper det har. D4 Er en helt annen generasjon med mye elektronikk, sensorer og annet som koster blod om det ryker og ofte tvinger deg inn dørene hos merkeforhandler.

Utfordringen er at begge motorer er "oppi åra" nå og langt fra nye, så man nesten vurdere selv hvilke elementer man verdsetter mest. Service og vedlikehold spiller mye inn. 

Jeg hadde sett etter det best vedlikeholdte eksemplaret. Gitt uavgjort hadde jeg personlig tippet mot KAD pga enkelheten og at hvem som helst kan skru og mekke på det, samt fri for dyr elektronikk.

På en annen siden eller jeg teknologi og elektronikk som de senere VP EVC systemene er fulle av, men det er på nesten nye båter og da blir det noe helt annet.

D4/ & fikk seg en ordentlig oppdatering både teknisk og elekronikkmessig fra ca 2012/13.Etter det var det meste av barnesykdommer løst, og på drev versjonen kom bla sjøvannsfilteret endelig på riktig side av impelleren. Man ser også forskjell på at de har "de nye" spakene og start/ stopp panel.

Så min mening er etter 2013 så er det D-serie all the way fremfor KAD og TAMD. på Fra 2005-2012 er jeg mer usikker. Siste modellår for KAD var 2004, men det ble levert motorer frem til ca 2006.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for mye oppklaring. Med andre ord så skal det godt gjøres at en D4 fra 2007 er "oppdatert" hos forhandler. Nå skrur ikke jeg noe selv, så er nok avhengig av å ta service hos forhandler uansett. Men roligere gange på en KAD43 og omtrent samme forbruk så høres jo det nesten bedre ut. Ser at det også forekommer denne typen båt(er) med KAD42 også. Jeg har heller ikke lykkes i å finne hva som er vesentlig forskjell på 42 og 43. Du vet sikkert litt om det også? Begge har turbo og kompressor ser jeg, og begge leverer 220hk. Jeg er ikke opptatt av om båten gjør 31 eller 35 kn, det som er viktig for meg er behagelig gange i 20+ kn og lavest mulig forbruk. Heller ikke noe poeng i om den bruker 15 eller 25 sekunder på å komme i plan, bare den gjør det uten å streve for mye, selv med ferie-lastet båt. Ønsker en båt som oppleves lettkjørt og økonomisk først og fremst, og at det er et så trygt kjøp som mulig selvfølgelig.

1 hour ago, mahogny said:

Med andre ord så skal det godt gjøres at en D4 fra 2007 er "oppdatert" hos forhandler.

Store sjanser for at den er oppgradert / vært gjennom div kampanjer siden den var ny i 2007, bl.a strammehjul i metall, annet sjøvannsfilterlokk, muligens dyser om det har vært noe issues der, metallshims i drev, belger på styresylindre og div annet, men at den er oppgradert til 2013 spec er lite sannsynlig da det ville kostet for mye.

KAD 42/ VS 43: 

KAD 42 var første generasjon KAD (kompressor) og kom i 92/ 93 og er en av volvomotorene med dårligst rykte. Det var flere ting, men i hovedsak dreide det seg om oljedistribusjon til dysene som underspylte stemplene med olje, hvor oljen ble tatt ut FØR filtret fremfor etter på KAD 43 og senere..  Dysene gikk etter noen år tette med påfølgende havari. Delvis grunn var at det ofte var vanskelig å få ut mer enn 50-60% av oljen ved skift. Således ble oljen bare delvis skiftet, så de som byttet olje litt sjeldnere fikk ofte havariene først. Det var også noe med at de lett gikk varme. KAD 42 ble noe oppgradert her og der frem til og med KAD 43 overtok i 97/98. I utgangspunktet akkurat samme motor, men med alle endringene. KAD43 er til sammenligning ansett som en av/ om ikke den mest problemfrie  av KAD´ene selv om den egentlig er lik som 42 (minus endringene).

De fleste KAD 42 er nok havarert og mer eller mindre bygget om til KAD 43 spec etter det. Disse motorene er i motsetning til D-serien mulig å totaloverhale helt fra bunn og opp da de har løse sylinderforinger som kan byttes. D-serien har ikke løse foringer, så en riving i en sylinder vil som oftest medføre at man må kjøpe ny longblock og så sette over de eksterne delene (varmevekslere, turbo, elektronikk osv) fra den gamle.

Selv om de fleste KAD 42 i dag vil være mer eller mindre oppgradert hadde jeg personlig holdt meg unna. Delvis pga alder, men mest fori den har et så dårlig rykte. Og en dag skal man jo selge... rett eller  galt.

Til sist vil jeg si at på båter som er mer en 10-15 år så er vedlikehold og historikk samt å finne det riktige eksemplaret fra den riktige selgeren det som hadde veid tyngst for min del.

For da er det store sjanser for at ikke bare motor og drev, men hele båten og alt annet ombod er vedlikeholdt og evt oppgradert etter alle kunstens regler.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...