sap_2000
21 minutes ago, mahogny said:Jeg leser at D4 er tyngre og har høyere forbruk enn KAD motorene, men at den går roligere og har et bedre bunndrag.
PåD4 260 vs KAD 43 så har D4 mer bunndrag, er noe tyngre med KAD går roligere pga 6 syl vs 4 syl i D4.
Forbruk er også bedre på D4 grunnet nyere teknologi og common rail.
21 minutes ago, mahogny said:Er D4 med 260hk vesentlig tørstere enn en KAD43?
nei. Forskjellen er marginal og i praksis ikke målbar for de fleste
21 minutes ago, mahogny said:Er lyden fra kompressoren på KAD43 svært sjenerende?
Både D4 og KAD har kompressor. Den kan nok oppleves som litt mer sjenerende på KAD grunnet at den kun er styrt av turtall og ligger inne fra 14/1500 rpm og opp til ca 2700. D4 vil sette inn kompressor ved behov avhengig av belastning og pådrag.
På KAD 43 kan man sette en bryter som styrer kompressor, men en NS 290 vil nok trenge den for å komme i plan.
21 minutes ago, mahogny said:I mitt hode vil en 29-foter ha bedre av litt mer bunndrag og ikke bli for tung i en båt på over 3 tonn. Og et annet spørsmål, er D4 "problematikken" tatt hånd om, dvs vil dette være fikset på service i en 15 år gammel båt dersom den er fulgt opp, eller er en D4 fra 2008 risky business??
Her er det ikke godt å si hva man bør vektlegge. KAD 43 er en enkel analog motor med de fordeler og ulemper det har. D4 Er en helt annen generasjon med mye elektronikk, sensorer og annet som koster blod om det ryker og ofte tvinger deg inn dørene hos merkeforhandler.
Utfordringen er at begge motorer er "oppi åra" nå og langt fra nye, så man nesten vurdere selv hvilke elementer man verdsetter mest. Service og vedlikehold spiller mye inn.
Jeg hadde sett etter det best vedlikeholdte eksemplaret. Gitt uavgjort hadde jeg personlig tippet mot KAD pga enkelheten og at hvem som helst kan skru og mekke på det, samt fri for dyr elektronikk.
På en annen siden eller jeg teknologi og elektronikk som de senere VP EVC systemene er fulle av, men det er på nesten nye båter og da blir det noe helt annet.
D4/ & fikk seg en ordentlig oppdatering både teknisk og elekronikkmessig fra ca 2012/13.Etter det var det meste av barnesykdommer løst, og på drev versjonen kom bla sjøvannsfilteret endelig på riktig side av impelleren. Man ser også forskjell på at de har "de nye" spakene og start/ stopp panel.
Så min mening er etter 2013 så er det D-serie all the way fremfor KAD og TAMD. på Fra 2005-2012 er jeg mer usikker. Siste modellår for KAD var 2004, men det ble levert motorer frem til ca 2006.