Jump to content

Første båt for familie på 4 på Mjøsa - er Nidelv 730 rett valg fremfor 690/750

Netron27

Recommended Posts

Hei,

Vi er en familie på 4 der pappa nå har bestemt vi skal kjøpe båt før medio juni, jeg er vokst opp med båt og ønsker mine barn på 4 og 6 skal få samme gleden.

Har dog en skeptisk kone så her må vi treffe på første båtkjøp for å få hele familien med på båtlivet!

Har i utgangspunktet sett på daycrusere i størrelsen 22 til 26 fot.

Har to begrensninger i båtplass på 3,5 meter bredde og budsjett på 350 000 kr, som i utgangspunktet bør dekke båthenger også.

Vi holder til ved Mjøsa så her blir det ut med båt på fine dager mellom juni-august, har dog en drøm om at vi tar med båten til Oslofjorden neste sommer for en uke eller to på tur.

Det viktigste for oss er uteplassen, det er her vi kommer til å være samt gode og barnevennlige bademuligheter. I tillegg hadde det vært stort pluss med stikkabin skal det bli noen overnattinger?

Har sett mye på Nidelv 690 og 750 da jeg synes dette er flotte båter, det har dog kommet noen 730 Holiday på finn og disse frister med stikkabin.

Hadde satt stor pris på erfaringer fra barnefamilier med Nidelv 730.

Er også litt redd for at jeg drar på meg mye jobb med gammel båt, erfaring her fra 730 tas også godt i mot.

Link til en jeg har sett på:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=293783380

Jeg har sett alle båter på finn to ganger, båtene blir bare dyrere jo mer man ser.

Har du noen gode tips til rett første båt til oss tas disse i mot med stor takk!

Mange år siden jeg så på 730. Det var før vi kjøpte ny 690 for ca 15 år siden ?

730 er om jeg husker rett690 skroget med baugnebb. Ikke bygd mange av denne. 

båten er smal og kan derfor trailes. 

jeg var godt fornøyd med 690en vår. 

Byggekvaliteten var bra på Nidelvene. Motoren på denne er en saltvannskjølt bensinmotor. Om den er normalt holdt og gått i saltvann så er levetiden 10-15 år. Så legg tid og energi på å finne ut av denne. Skroget sjekkes for skader og amatørmessige reparasjoner. Det tekniske for dårlige amatørmessige installasjoner. 

Synes 730en ligner veldig på Nor-Dan 780, og jeg vet nidelv 610 og nor-dan 610 deler samme skrog så mulig dette gjelder her også. Så denne kan kanskje være verdt å se på for å få litt flere alternativer?

Ellers er også skibsplast 685/690 verdt å se på i den kategorien. Foretrekker selv påhenger fremfor drev i denne størrelsen, men det spørs jo bruken og hvor mye du skrur selv. 

Vil også nevne Askeladden 705 og Scand Tropic, selv om disse er ca 10 og 30cm over hva du kan trekke på henger uten dispensasjon.

Bensin innenbordsmotor er for meg helt utelukket, skulle jeg hatt drev er det ene og alene for å kunne få dieselmotor. Blir båten da brukt en del kan du spare inn de ekstra servicekostnadene drev medfører, og den er kurrant å få solgt senere. Bensin med drev må du langt ned i pris for å bli kvitt og det er både dyrt å kjøre og vedlikeholde. 

Redigert av Sturee (see edit history)

Hadde denne Nidelven gått hele livet på Mjøsa hadde jeg sterkt vurdert denne, men etter ørten år i saltvann kan det bli dyrt. 

Hadde jeg bodd ved Mjøsa hadde jeg fortrinnsvis sett etter båt derfra ( selv om utvalget er begrenset)

Ellers gå for ferskvannskjølt innenbords eller nyere utenbordsmotor om du kjøper noe fra saltvann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...