Jump to content

Max Bølger / vind med 25 fot seilbåt?

Karljoh

Recommended Posts

Hvis båt og motor er godt vedlikeholdt så tipper jeg kaptein og mannskap gir seg før det begynner å bli fare for båten. Når det er sagt, så er det ikke behagelig ombord i en 25-foter hvis det blir for mye bølger eller vind.

Du kan reve seil og trimme seilføringen så kreftene i vinden ikke blir så ille, men bølgene får du ikke gjort så mye med. Stamping rett imot er en ting, det føles som om du får hjernerystelse og båten bankes i stykker. Bølger på tvers er nesten verre, for de kan slå ned båten så du får masta i vannet. Ingen krise i seg selv, men det blir vått og rotete ombord.

Jeg ville nok holdt meg under 10 m/s vind og 1-1.5m bølger til jeg hadde kontroll på båten og jeg visste hvordan den beveger seg og jeg kan kontrollere den i mye vær.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

enig med @Popeye70 Des over atlanteren, minste regattaklasse er 6,5 meter. Siden du spør antar jeg du er fersk som seiler. Kjøp båten, begynn pent og rolig (lite vind / bølger), så øker du etterhvert når du skjønner hva som foregår. Får du lyst på lengre strekk og større båt, så selger du båt nr 1 og kjøper båt nr 2. Jeg er på båt nr 4.

Takk for gode svar. Høres fornuftig ut, er ganske ny ja. Så vil ta det rolig først. 

Men spennende og teste seg litt, men alt over 10 m/s vind og 1-1.5m ville dere ikke anbefale? 

Kan evt se hvordan det føles med mer om jeg trimmer seil litt mer enn jeg trenger bare for erfaringen. 

Men ja, Båt 2 blir nok mer action enn denne båten :) 

Karljoh skrev 1 minutt siden:

Men spennende og teste seg litt, men alt over 10 m/s vind og 1-1.5m ville dere ikke anbefale? 

Husk at når det er meldt 10 m/s så vil det være betraktelig mer i kastene, og det er de overraskende vindkastene som føles skumle. Tilsvarende med bølger, er det meldt 1.5m så vil det være endel bølger som er godt over 2m.

Så gjør som @Code0 foreslår, og start i rolig vær, og bygg deg opp med erfaring og kunnskap. Det er noen ting man bør få inn i «muskelminnet» før man begir seg ut i uvær. 

Samtidig var det en norsk fyr som seilte en 22 fot seilbåt over verdens hav over tre år mener jeg det var. Han mente 22 fot var mye bedre enn stor båt, da han bare fløt over bølgene istedenfor å kræsje inn i dem:) fant ikke noe om det på nettet, men stod en artikkel i seilblad for en ti års tid eller noe siden. 

willmasta skrev 12 minutter siden:

amtidig var det en norsk fyr som seilte en 22 fot seilbåt over verdens hav over tre år mener jeg det var

ja, ikke noe konflikt mot det som er skrevet tidligere i tråden. Båten klarer det, det er mannskapet som bør øve litt først. Eller sier du at en som ikke har seilt før kan ta bussen til Haugesund, kjøpe en 22 foter i ukjent stand og dra til Karibien neste dag, gjerne tidlig februar? Masse historier, bare å google 'smallest sailboat atlantic crossing'. Denne for eksempel: https://robbreport.com/motors/marine/a-british-man-will-attempt-to-cross-the-atlantic-in-this-suitcase-sized-sail-boat-1234745066/

Redigert av Code0 (see edit history)
willmasta skrev 15 minutter siden:

Samtidig var det en norsk fyr som seilte en 22 fot seilbåt over verdens hav over tre år mener jeg det var. Han mente 22 fot var mye bedre enn stor båt, da han bare fløt over bølgene istedenfor å kræsje inn i dem:) fant ikke noe om det på nettet, men stod en artikkel i seilblad for en ti års tid eller noe siden. 

Tenker du på Terje Dahl i Coco Loco? En Maxi 68, om jeg husker rett. Ja, alt er mulig, men det blir mye mer mulig om man er kjent med utstyret, vet hvordan det brukes og kjenner begrensningene og mulighetene i den båten man sitter i. Så øv først, og dra på jordomseiling etterpå.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Det er ikke bare bølgehøyde og vindstyrke som betyr noe, men også bølgelengde.  Korte bølgelengder forårsaker mye ubehag i små båter, lange bølgelengder forårsaker ubehag i store båter.  Derfor vil fritidsbåter ofte oppleve mer ubehag i Kattegat enn på Stillehavet.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jarle Andhøy startet også med en liten båt, og dro bl.a. helt til Antarktis med den - men når det er sagt, jeg tror det er mer flaks enn noe annet at han fortsatt er i live.  Første båten hans sank også plutselig rett under føttene på ham, muligens etter kollisjon med en hval - men da var han heldigvis relativt nært land.

Kon-Tiki er også et godt eksempel.  De lagde en liten flåte som de slepte etter hovedflåten.  Når man da stod på den lille flåten og så mot hovedflåten, så var det ganske binært - i det ene øyeblikket så så man hovedflåten, i det andre øyeblikket gjorde man det ikke.  En såpass høy bølgehøyde ville vært katastrofal for en liten båt om man hadde støtt på slikt i Oslofjorden.

Tsunamier også - sikreste stedet å oppleve en tsunami er i en liten båt langt til havs.  Så lenge bølgen ikke bryter, så går det opp - og ned.  Tsunamien har høy bølgehøyde og rask fart, men veldig lang bølgelengde.

Og så noe helt annet ... jeg tror det ble nevnt i en tråd at man fort kunne få avsmak på seiling for resten av livet dersom man møter første uvær for dårlig forberedt.  Jeg hadde en liten båt uten rulleseil til å begynne med (24 fot, senere 29 fot), og seilte mye alene med denne - og "reving av seil" var noe jeg bare hadde lest om i bøker.  Hadde jeg møtt første uvær alene, så hadde jeg nok hatt føttene godt plantet på landjorda nå.  Det var i utgangspunktet rolige forhold, men en liten tordensky på himmelen - og mannskapet sa: "nå burde vi reve seil".  Jeg bare: "hæ?".  Men hun hadde helt rett, jeg var smart nok til å høre på henne og seilet ble revet.  Reving av seil når man er alene i uvær på en liten båt med dårlig fungerende autopilot, det kan være en stor utfordring dersom man ikke har rulleseil.  Og som nevnt - når yr melder 8 m/s, så bør man være forberedt på at det plutselig kan bli det dobbelte.

Har rulleseil, men ja tar hintet :thumbsup: 

Det er nok mye som er mulig, men har ikke lyst til å bli skremt på land etter de første turene. 

Blir fort eventyrlysten når du ser og leser andres historier. Men litt tålmodighet kommer nok godt med ja. 

Tenkte kanskje Danmark og tilbake i sommer, etter å blitt litt mer vant til båten. Bare se nøye på vær varsler. 

De to mest aktuelle destinasjonene i Danmark er Skagen og Helsingør/København.  Fra Göteborg til Helsingborg/Helsingør kan man dra "langsmed land", men det er ikke noe skjærgård der som man kan gjemme seg i, og dominerende vindretning er mot land, så det er ofte røfft   Jeg antar at Kattegat kan være like ille for en mindre båt som det er når jeg seiler med min båt.

Skjærgården fra Tønsberg til Göteborg og tilbake er fantastisk.  Mange fine steder å se, og nesten uansett vær er det aldri langt til nærmeste sted hvor man kan droppe anker og slappe av.  Det er en håndfull kortere strekninger hvor man ikke har andre valg enn å bli utsatt for Kattegat, resten av strekningen seiler man innaskjærs (og med en mindre båt og kortere mast kan man antageligvis gå på innsiden av noen av de øyene som vi må gå på utsiden av).

Jeg vil anbefale å planlegge første sommerferie med ny båt i Tønsberg i Oslofjorden og ned til Göteborg.  Det gir rom for mye opplevelser, samtidig som at det er forholdsvis trygt og komfortabelt :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Karljoh skrev 6 minutter siden:

Tenkte kanskje Danmark og tilbake i sommer, etter å blitt litt mer vant til båten. Bare se nøye på vær varsler. 

Danmark i sommer er ikke umulig ettersom du bor i Tønsberg, men som nevnt bør du lære deg båten og hvordan ting fungerer før du drar. Følg svenskekysten nedover mot Marstrand eller helt til Gøteborg om du vil, og så krysser du over til Læsø eller rett til Skagen eller Fredrikshavn.

Det er langgrundt rundt Danmark, så følg sjøkartene dine og pass på når du nærmer deg land. Det er ikke veldig vanlig å ankre opp langs danskekysten, men søker til havn og ligger der. Et mulig unntak er inne i Limfjorden, men der har jeg ikke vært selv (ennå).

Mitt råd er å ta rev i seilene FØR du går ut på sjøen når det blåser. Blir det for rolig så er det relativt enkelt å øke seilarealet.  Å gå ut med fulle seil i mye vind kan bli en lite hyggelig opplevelse når du må redusere seilarealet. Spesielt om du er alene!

Sikre deg på dekk og god tur

Test også ut hvordan revene fungerer på din båt slik at du har stålkontroll på å reve når forholdene krever det (aller helst litt før). Hos meg gjøres det enkelt ved å slakke i storseillskjøtet og dra enten i reveline 1 eller 2. Det er normalt sett gjort på 15-20 sekund og alle liner nås fra cookpit og uten bruk av autopilot. Likevel føles det litt hektisk da man helst skal ha båten sånn noenlunde rett opp i vinden når man rever. Skal det gjøres uten bruk av motor må jeg ofte gjøre det i en to-gang for å unngå å miste styrefart. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Code0 skrev for 6 timer siden:

ja, ikke noe konflikt mot det som er skrevet tidligere i tråden. Båten klarer det, det er mannskapet som bør øve litt først. 

Det gjaldt vel det rent tekniske med størrelse på båt. Skrev ikke at øving frarådes;) 

Mener båten var en Hurley, Junker 22 eller ett eller annet. 

Når det gjelder kollisjon med container eller hval er det vel ett fett om båten er stor eller liten hvis hullet blir stort...

Flere har vært inne på det allerede, men jeg kan bare bekrefte. Mannskapet gir seg lenge før båten. 
Da jeg hadde spekkhugger (24 fot, og temmelig stabil for størrelsen) råket jeg ut for skikkelig blest og bølger i Øresund en gang. Aner ikke hva bølgehøyden var, men det var nok til at jeg ble kastet rundt så heftig at jeg ikke hadde balanse, og dermed ikke i det hele tatt kontroll. Sjøkart, kaffekopp og masse annet ræl trilla ut av cockpiten, og jeg sleit med å bare holde meg fast. Det var først og fremst bølgene som gjorde det, men jeg klarte etterhvert å bakse meg uelegant  inn til Mölle. 
Båten og seilene var jo like fine de som da jeg hadde lagt ut i strålende sol og fin seilvind samme morgen, men selv var jeg helt mørbanket. Det å oppholde seg i en sånn situasjon over lengre tid var for meg en umulighet, for du råder ikke over båten lengre når du ikke engang råder over din egen balanse.. 

Så hva båten tåler blir egentlig ikke helt riktig spørsmål i sammenhengen. «Hvordan oppfører båten seg under gitte forhold?» er kanskje bedre, men «hvor godt kjenner du deg selv og din egen båt?” Og “når setter du grensen?” er kanskje de viktigste. 
Her gjelder bare å bygge erfaring. Helst trygg erfaring…

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

I tillegg til bølgehøyde og -lenge, samt retningen m,an får disse inn fra, spiller også bla. båt- of rorbladform, samt vektfordeling inn ift manøvrerbarheten.

Ang seilføring i mye vind, så er også "storseil først opp og sist ned" en god regel. Båter er oftest mest stabile med bare storseil enn bare forseil.

Ankring i Danmark er supert, men gynger fort endel hvis man har ett skrog.

Forøvrig, Terje Dahl seilte i en Maxi 68: https://www.sydhav.no/terje.htm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...