tobixen
De to mest aktuelle destinasjonene i Danmark er Skagen og Helsingør/København. Fra Göteborg til Helsingborg/Helsingør kan man dra "langsmed land", men det er ikke noe skjærgård der som man kan gjemme seg i, og dominerende vindretning er mot land, så det er ofte røfft Jeg antar at Kattegat kan være like ille for en mindre båt som det er når jeg seiler med min båt.
Skjærgården fra Tønsberg til Göteborg og tilbake er fantastisk. Mange fine steder å se, og nesten uansett vær er det aldri langt til nærmeste sted hvor man kan droppe anker og slappe av. Det er en håndfull kortere strekninger hvor man ikke har andre valg enn å bli utsatt for Kattegat, resten av strekningen seiler man innaskjærs (og med en mindre båt og kortere mast kan man antageligvis gå på innsiden av noen av de øyene som vi må gå på utsiden av).
Jeg vil anbefale å planlegge første sommerferie med ny båt i Tønsberg i Oslofjorden og ned til Göteborg. Det gir rom for mye opplevelser, samtidig som at det er forholdsvis trygt og komfortabelt :-)