Jump to content

Max Bølger / vind med 25 fot seilbåt?

Karljoh

Recommended Posts

2 hours ago, Maika said:

Ang seilføring i mye vind, så er også "storseil først opp og sist ned" en god regel. Båter er oftest mest stabile med bare storseil enn bare forseil.

Det kan være viktig å ha begge seilene oppe for å balansere kreftene, men jeg er ellers noe skeptisk ...

• Avhengig av båt og rigg, men en rullegenoa lar seg som hovedregel "reve" (dvs rulle) veldig mye enklere enn storseilet - derfor er jeg mye mer forsiktig med storseil enn med genoa.
  • Man kan være avhengig av noe forseil for å komme seg opp mot vinden (og eventuelt vekk fra land - i dårlig vær er land og skjær langt mer farlig enn selve sjøen)
  •  Med storseilet oppe er man utsatt for ufrivillig jibb når vinden kommer bakfra.
Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 43 minutter siden:

Det kan være viktig å ha begge seilene oppe for å balansere kreftene, men jeg er ellers noe skeptisk ...

• Avhengig av båt og rigg, men en rullegenoa lar seg som hovedregel "reve" (dvs rulle) veldig mye enklere enn storseilet - derfor er jeg mye mer forsiktig med storseil enn med genoa.
  • Man kan være avhengig av noe forseil for å komme seg opp mot vinden (og eventuelt vekk fra land - i dårlig vær er land og skjær langt mer farlig enn selve sjøen)
  •  Med storseilet oppe er man utsatt for ufrivillig jibb når vinden kommer bakfra.

Enig. Kommer helt an på båt og rigg også. Har hatt båter hvor jeg for å krysse mot vinden med ett seil måtte ha forseil, mens andre storseil. På en gammel seilbåt på budsjett har det også mye å si hvilket som ikke er en potetsekk.

Forseil er lett å rulle inn eller bare rive ned. Storseil kan være tricky hvis man har feil retning på vinden. 

Personlig opplever jeg det som vesentlig mindre risikofylt med forseil enn storseil, spesielt som nybegynner.

Tja, Szymon Kuczynski seilte jorden rundt non-stop via Sørishavet med en 21 for båt: 

https://sailuniverse.com/2018/05/30/szymon-kuczynski-world-record-for-the-smallest-yacht-around-the-globe-solo-and-non-stop/

Den minste "seilbåten" som har krysset Atlanteren var under 6 fot: 

https://nmmc.co.uk/2019/06/fathers-day-the-smallest-boat-to-cross-the-atlantic/

Men det hele koker ned til hva du ser synes er behagelig, din kompetanse og hvor godt utstyrt båten er :-D

willmasta skrev 1 time siden:

Personlig opplever jeg det som vesentlig mindre risikofylt med forseil enn storseil, spesielt som nybegynner.

Har man lazy-jacks og fall trukket til cockpit, så er det raskt og lett å gå opp mot vinden og slippe storseilet ned. Seil på rull kan kile seg fast. Men bommen er jo en potensiell fare, og det er jo enklere for mange å slippe ut seil på rull og også ofte bedre sikt med forseil, så jeg skjønner at mange bare bruker det.

Krimart skrev 1 time siden:

Den minste "seilbåten" som har krysset Atlanteren var under 6 fot: 

https://nmmc.co.uk/2019/06/fathers-day-the-smallest-boat-to-cross-the-atlantic/

Den holdt vel samme fart som strømmen, så seilet hadde ikke store fremdriftsfunksjonen :D

willmasta skrev On 23.5.2023 at 13.56:

Med vind aktenfor tvers, og særlig lens (rett bakfra) enig, men på bidevind er det ikke mulig å få god høyde, da må storseilet opp. :-D

Holder meg til storseil først. Og seile med to seil oppe. Unntaket er korte strekk. Men jeg seiler ikke med ett seil oppe (ett seil er transport på lik linje med motor). Hvis det er jobb å reve et storseil er det på tide å trene på det. Det er fort gjort når bevegelsene sitter. en båt i balanse er mer komfortabel å seile etter min mening. 

Tren på å reve storseilet i lite vind etpar ganger først. Bygg en rutine der du/dere gjør ting i smartest mulig rekkefølge. Samme med rullefokka. Hvis du føler det er greit er det bare å kjøre på. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Krimart skrev for 2 timer siden:

Med vind aktenfor tvers, og særlig lens (rett bakfra) enig

Igjen avhengig av båttype, men med bare forseil i store bølger bakfra kan båte fort grave seg ubehagelig mye ned i sjøen.

(Men en ufrivillig jibb er jo potensielt også noe dritt, ja.)

Maika skrev for 11 timer siden:

Igjen avhengig av båttype, men med bare forseil i store bølger bakfra kan båte fort grave seg ubehagelig mye ned i sjøen.

(Men en ufrivillig jibb er jo potensielt også noe dritt, ja.)

Det var snakk om mindre risiko for nybegynnere.  :-D

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...