
Code0
Jeg tok ut 2 x 150 Ah gel og satte inn 3x100 Ah (LFP) Litium. Beholt dynamoen (65 Amp). Gikk opp en størrelse på kabel fra dynamo, for det går mer Amp til LFP enn til blybatteri, det er jo det som er den store fordelen. Byttet den gamle skilledioden (stort spenningstap og den ble glovarm) til en Argofet (elektronisk). Den skiller startbatteri (bly) og forbruksbank. Satte inn victron batteriovervåker med blåtann, kjempefin. Om ikke forbruksbanken er full går det 45 - 50 Amp inn i banken kontinuerlig, på blybanken falt amp kjapt til under 10, så med en time motor har jeg 45 Ah mer, og det holder til døgnforbruket (kjøleboks og elektronikk for det meste). Så jeg har mye bedre lading uten å bytte dynamo. Kunne vel kommet nærmere 65 Amp om jeg fikk bedre kjøling i motorrom og enda tykkere kabler. Kjøpte ny batterilader, med Li program. Startbatteri lades kun av dynamo (ikke landstrlm).