Jump to content

hvordan jeg bruker systemrens i en mercruiser 1.7dti varmeveksler?

Theguy

Recommended Posts

jeg sliter litt med varmegang for tiden, har sjekket varmeveksleren, og det ser ut som det er en belegg i rørene. har prøvd å finne pipe børste som passe, men uten hell. derfor har jeg kjøpt systemrens. men hvordan skal jeg bruke den? hvor skal jeg sette den inn?

Jeg ville startet med sjøvanspumpen  gir den nok vann.

Er det lenge siden impelleren er skiftet?

Sjekk alle slanger  så de ikke har en skarp bøy og  ikke er flat  i bøyen som kan strupe vannet.. 

Systemrens virker best ved sirkulasjon og 50-60 graders varme.

Da trenger du et kar og en pumpe og noen slanger.

I nøden Sett på en slangestomp i hver ende  løft de opp og fyll system rens  så varmeveksleren blir fylt med Systemrens og la det stå et par dager, tappe av litt og fylle på noen ganger er lurt.

Når du er ferdig med systemrens  på sjøvannssiden, Tapp av fersvannsiden  og fyll opp med Systemrens  og kjør et par turer, skyll godt og fyll på frostvæske blanding.

Lykke til.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du bare skal rense varmeveksler, så kan du koble deg på slangene i hver ende av denne. Husk å fjerne anoder før du fyller opp med systemrens, kan erstattes med 1/2 tom plugger fra rørlegger eller andre butikker.

Om du ikke får rigget deg opp med pumper, så sørg for at ender på slangene er høyere enn varmeveksleren. Fyll opp og la stå noen timer eller et døgn. Hvis du ikke får sirkulert væske med pumpe vill jeg skiftet ut "Systemrens" med ny og latt det stå en natt til.

Annet kjent punkt som kan tette seg er vanninntaket i drevet. Stakes enklest opp med en tykk strips som stikkes både på tvers o oppover i drevet. Gro normalt rur inni her utover sommer og høst (om du ligger i saltvann).

Impeller sitter inni drevet. Drevet må deles for å få skiftet denne. Litt jobb, men ikke veldig krevende. Båten må på land for å gjøre dette. Normalt ikke et problem med impeller så lenge den ikke har gått tørt. Er normalt en følgeskade av å starte motor på land og å glemme å sette vann i kjølevannsinntak.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev On 22.5.2023 at 12.19:

Hvis du bare skal rense varmeveksler, så kan du koble deg på slangene i hver ende av denne. Husk å fjerne anoder før du fyller opp med systemrens, kan erstattes med 1/2 tom plugger fra rørlegger eller andre butikker.

Om du ikke får rigget deg opp med pumper, så sørg for at ender på slangene er høyere enn varmeveksleren. Fyll opp og la stå noen timer eller et døgn. Hvis du ikke får sirkulert væske med pumpe vill jeg skiftet ut "Systemrens" med ny og latt det stå en natt til.

Annet kjent punkt som kan tette seg er vanninntaket i drevet. Stakes enklest opp med en tykk strips som stikkes både på tvers o oppover i drevet. Gro normalt rur inni her utover sommer og høst (om du ligger i saltvann).

Impeller sitter inni drevet. Drevet må deles for å få skiftet denne. Litt jobb, men ikke veldig krevende. Båten må på land for å gjøre dette. Normalt ikke et problem med impeller så lenge den ikke har gått tørt. Er normalt en følgeskade av å starte motor på land og å glemme å sette vann i kjølevannsinntak.

Vis hele sitatet  

Er det disse to slange vi snakke om?

b31bb94baba25f4a-large~2.jpg

b31bb94baba25f4a-large~3.jpg

Redigert av Theguy
Feil bilde (see edit history)
  Roger jo skrev On 22.5.2023 at 11.56:

Jeg ville startet med sjøvanspumpen  gir den nok vann.

Er det lenge siden impelleren er skiftet?

Sjekk alle slanger  så de ikke har en skarp bøy og  ikke er flat  i bøyen som kan strupe vannet.. 

Systemrens virker best ved sirkulasjon og 50-60 graders varme.

Da trenger du et kar og en pumpe og noen slanger.

I nøden Sett på en slangestomp i hver ende  løft de opp og fyll system rens  så varmeveksleren blir fylt med Systemrens og la det stå et par dager, tappe av litt og fylle på noen ganger er lurt.

Når du er ferdig med systemrens  på sjøvannssiden, Tapp av fersvannsiden  og fyll opp med Systemrens  og kjør et par turer, skyll godt og fyll på frostvæske blanding.

Lykke til.

Vis hele sitatet  

Tusen takk for svaret.

Forresten, er det lett å fjerne termostaten? Har tenkt å sjekke den imens jeg holde på.

Det ser ut som der er 6 bolter, men den ene (nederst til høyre) er litt mer vanskelig å kommer til pga en fast montert rør (få ikke pipenøkkel på, men kanskje går med fastnøkkel)

Redigert av Theguy (see edit history)
  Roger jo skrev On 22.5.2023 at 17.52:

Hva bygger du det på?

Har du oljetemp og vanntemp,  krysbytt  og se om de viser samme temp

Får du inn  Høytempalarmen?

Vis hele sitatet  

Olje temp var litt over 40 strekker, ellers var den andre klatre til rundt 100 ved 3500rpm.  

Har merket at det var for mye kjølevæske i flasken og.  

Har fjernet all dritt from drev inntakk og.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...