Jump to content

Dieselrøyk ved oppstart,Ford 2704 ET ca 1986


halco29

Recommended Posts

Er "lykkelig"? eier av en Ford 2704 ET ca 1986. Pga at et ventilsete løsnet og forårsaket defekt ventil og stempel på denne sylinderen, ble følgende overhaling gjort av verksted. Skifte sete, ventil og stempel , honing av sylindere og skifte av ringer på alle sylindere. Samtidig ble dyser overhalt.

Etter dette ble den mer tungstartet og ryker betraktelig mer under oppstart. Har ca 20 brukstimer etter overhaling uten merkbar bedring på røykutslippet.

Er det noen gode råd der ute, så er jeg meget takknemlig.

Link to post

Velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Første tanken som slo meg er å sjekke innsprøytningstidspunktet. Manualen ligger i dokumentarkivet her og det er rimelig greit å sjekke timingen uten spesialverktøy. Uten å ha dobbeltsjekket mener jeg prosedyren står i manualen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Enig med Baisiken - ikke gjør noe selv - ta en prat med verkstedet først. KD Trading (eller noen med bruk av dette navnet) har på båtmagasinets forumside svart på mange spørsmål om 2704, herunder også om røykproblemene. Det er sagt at det er forskjellige foringer?? (hva er det?) på enkelte av årsmodellene som kan skiftes, og at noen av versjonene ryker mer enn andre. Dersom noe slikt er skiftet på din motor kan det hende de har satt inn den typen som ryker mer?

 

Fra forumsiden:

 

Re: Ford 2704ET røykreduksjon

Vel hvis det bare var et enkelt svar på dette. :-)

2704ET er laget i mange utgaver, fra 1968-1972 fikk du blokken med chrome foringer. Disse foringene er meget tynne og hadde en tendes til å bli ovale osv.Uten å gå for mye inn på hva som skjer, vil disse blokkene med chrome foringer alltid lage mye røyk. Det eneste som hjelper er å bytte foringer til støpejern. Sabb i Bergen leverte denne typen blokk helt opp til ca 1980 etter et oppkjøp av restblokker/motorer.

2. 2704 ET var levert med flere forskjellige stempel/kompresjoner, del laveste var helt nede i ca 13,7:1 og her var det også snakk om eksosrøyk.

3. 2704 ET er levert med forskjellig lengde på veivstakene, er disse kombinert feil, kan stempelet stå forlavt med eksosrøyk med resultat.

4.Så kommer vi til de vanligste feilene, overhaling av topp der ventilene står for lavt i setet. Det er svært viktig at ventilene kommer i riktig høyde når toppen blir overhalt, for lave ventiler(slipt for langt ned i sete) gir redusert kompresjon og eksos røyk.

5.Feilkoblet varmtvannsløyfe, vannet skal taes ut fra toppen ved termostathuset og retur til sirkulasjonspumpen, ellers faller temperaturen ved lavfart og motoren røyker.

6. Gammel type turbo Holset 3ld, denne var/er heller ikke særlig effektiv i forhold til den nye vi har, og det røyker vesentlig mindre med den nye typen, som pumper mer luft i motoren.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Det er også en 2704 ET som står i min Halco. Den ryker ved oppstart, men er ikke av de verste. At motoren ryker mer etter overhaling, da tenker jeg også først innstillingen på dieselpumpen, timingen. Her ville jeg snakket med verkstedet om dette og ikke justere selv under garantitiden.

 

Det er også greit å vite om du har chrom foringer, spør verkstedet. Har du(verktsedet) ettertrekt toppen og justert ventiler på nytt?

 

Å ta en kontroll på slangekoblinger kan være lurt.

 

Min motor fikk en liten lekkasje på innsug manifoil en stund etter en reparasjon, en skrue på manifoilen hadde løsnet litt. Turbotrykket sank og motoren røk også under belastning, etter tetting kom turbotrykket opp igjen og røken forsvant.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Jeg hadde tidligere en 2704 ET i en Wikingboat. Mye røyk ved oppstart, -type hvit. Jeg fant ut at røyken forsvant nesten umiddelbart etter at jeg startet å belaste motoren.

Jeg var også plaget med at motoren i gikk på alle sylindre i oppstartingsfasen.

Det ble målt kompresjon på alle sylindre, og 2 av sylinderne hadde STORE lekkasjer på kald motor.

 

Resultat: Motoren ble levert inn til Nilsen motor for overhaling i Stavanger. De skiftet lagrer, polerte veiv, skiftet ut chrommede foringer til støpejernsforinger (chrom-foringene var ovale) Det var også koksrester som hadde laget spor i sylinderveggene. Toppen ble også overhalt.

 

Resultat etter overhaling: Mye mindre røyk, gikk på samtlige sylindre med det samme jeg startet maskinen. Ikke et feilslag etter dette. Men likevel nok røyk til at det var plagsomt.

 

Hva kunne gjøres videre?

 

Jeg fikk beskjed om å ta av så mye turtall som mulig etter at motoren var kommet i gang.

-Mindre røyk.

-Bruk kaldstartsknappen på regulatoren. Da unngår du gløding, og faktisk også noe røyk.

 

Resten er ikke testet av meg selv, men er verd et forsøk:

Muligens burde innsugingsluften bypasses intercooleren før maskinen ble skikkelig varm. Intercooleren for stor for motoren når den er kald. Man kan sette inn en heater i innsugsmanifolden for å bøte på dette, men dette krever mye strøm. Det går an å teste ut denne teorien ved å varme opp luften som kommer inn før turboen. Den kan varmes med en varmepistol. Det er verdt et forsøk.

 

Lykke til.

Link to post

Resten er ikke testet av meg selv, men er verd et forsøk:

Muligens burde innsugingsluften bypasses intercooleren før maskinen ble skikkelig varm. Intercooleren for stor for motoren når den er kald. Man kan sette inn en heater i innsugsmanifolden for å bøte på dette, men dette krever mye strøm. Det går an å teste ut denne teorien ved å varme opp luften som kommer inn før turboen. Den kan varmes med en varmepistol. Det er verdt et forsøk.

 

Lykke til.

Dette forslaget med bypass av intercooler er interessant. Ved skifte av dieselfiltre på motoren min må intercooler løses og luftslangene taes av for å komme til for å skifte dieselfilterne. Etter at filtrene er skiftet blir motoren alltid startet for å sjekke eventuelle lekkasjer og for lufting.

 

Ved en slik oppstart, der motoren ikke får luft gjennom turbo og intercooler, ryker motoren "nesten ikke". Motoren må da suge luften som om den ikke hadde turbo. Under denne testen går motoren stort sett bare på tomgang, har ikke forsøkt den slik under belastning.

 

Dersom man skulle lage en slik bypass måtte den være helt tett. Det skal liten lekkasje til før turbotrykket synker.

Link to post

Bypassen termostatstyres slik at du kobler tilbake intercooler automatisk når motoren har nådd en viss temperatur. Det er på denne type motor heller ikke noe problem å kjøre uten turbo opp til ca 1500 omdreininger.

 

Det tar ikke så mange minuttene før maskinen blir varm, så det går jo selvsagt an å lage til en manuell greie, men den er jo lett å glemme ut da.....

 

:drink:

 

Jaliza

Link to post

Det tar ikke så mange minuttene før maskinen blir varm, så det går jo selvsagt an å lage til en manuell greie, men den er jo lett å glemme ut da.....

 

:drink:

 

Jaliza

Det er en manuell løsning jeg har tenkt på, men faren er som du sier å glemme den. Et annet problem er å få den tett, det skal liten lekkasje til for at turbotrykket synker. Får sjekke tipset om å forvarme luften når båten kommer på sjøen til våren. :santa:
Link to post

Har 2704 motoren selv, men den er uten ladeluftkjøler og gjett om den ryker ved oppstart!!

Dermed mener jeg at bypass av kjøleren alene er nyttesløst.

Oppvarming av innsugingsluften kan nok ha noe for seg, men krever utrolig mye energi.

Eks.vis ryker motoren temmelig kraftig også ved 15-20 varmegrader og det må et meget kraftig

"varmeelement" til for å varme opp de mengder luft som brukes i startfasen fra minusgrader til 20 plussgrader før den når brennkammer!!

 

Disse motoren ryker jo selv om tempen faller fra 75-85 grader til 50-60 grader, de "går" seg kalde på tomgang rett og slett, også uten ladeluftkjøler!!

 

Tror nok røyken skyldes selve grunnkonstruksjonen og den dieselmengde som trenges for å få disse gamle sliterne til å starte.

 

Gammel teknologi rett og slett!!

Link to post

Hvis du søker på Båtmagasinets forum så finner du mye stoff om denne motoren.

 

For å bli kvitt røyken så skrives det at det er mulig med en ombygging av dieselpumpen som i korte trekk går ut på at drivstoffet til et par av sylindrene blir kuttet under et vist turtall slik at de øvrige sylindrene jobber under større belastning og dermed oppnår høyere forbrenningstemperatur.

Link to post

Gammel teknologi rett og slett!!

Var å kikket på en båt i fjor med FABRIKKNY Ford, kun kjørt et par titalls timer, rikelig med røyk der også.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Oppvarming av innsugingsluften kan nok ha noe for seg, men krever utrolig mye energi.

Eks.vis ryker motoren temmelig kraftig også ved 15-20 varmegrader og det må et meget kraftig

"varmeelement" til for å varme opp de mengder luft som brukes i startfasen fra minusgrader til 20 plussgrader før den når brennkammer!!

 

Disse motoren ryker jo selv om tempen faller fra 75-85 grader til 50-60 grader, de "går" seg kalde på tomgang rett og slett, også uten ladeluftkjøler!!

For å varme opp inntaksluften til f.eks. en 100 kW motor 50 grader, trenger du ca. 10 kW.

 

Når du snakker om temperaturfall, går jeg ut fra at du mener på kjølevannet, men det påvirkes ikke så mye av ladelufttemperaturen. Det skyldes kort og godt at termostaten i motorer på lystbåter vanligvis er en proporsjonalitetsregulator, og derved stiger og faller kjølevannstemperaturen i takt med motorbelastningen.

Link to post

ombygging av dieselpumpen som i korte trekk går ut på at drivstoffet til et par av sylindrene blir kuttet under et vist turtall slik at de øvrige sylindrene jobber under større belastning og dermed oppnår høyere forbrenningstemperatur.

denne løsningen er også debbatert endel på båtmagasinets side hvor både plusser og minuser er kommentert. Alt i alt gis det uttrykk for at dette hjelper en del, og at denne ombyggingen gjøres av flere firmaer i Norge.

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...