Sportswagoneer
Da er årets poleringssjau unnagjort på 40 fot lys grå og 13 år gammel seilbåt. Det tok ganske nøyaktig 36 timeverk å polere og vokse fribordet - og da gikk det fra «fælt» til «akseptabelt». Har gått tilbake opp til 2 lag Fusso til slutt i håp om at det skal holde seg litt bedre neste gang…
MEN: 80% av inngrodd skit, svarte streker og ny oksidering kommer jo mens båten står på land om vinteren - delvis dekket av presenning. Er det virkelig ikke mulig å beskytte den bedre mot dette??
Enter Båtplassens arkiv: For 10-20 år siden ble det heftig debattert bruk av vaselinolje (og i enkelte tilfeller innpakking i glad-pack) her på forumet. Siden da har det stilnet - men enkelte bruker nok fortsatt dette. Mitt spørsmål er: Er dette en mulig løsning? Å komme ned fra 36 til kanskje 12 timer for å opprettholde status quo ville jo være en virkelig game-changer. Kanskje til og med motivere for å gå løs på å løfte frem gammel storhet med våtsliping hvis man vet at det kan holde seg…
Dette er påstandene og konklusjonene jeg har trukket etter å ha søkt i gamle tråder:
- Praksisen er å sette inn fribordet (eller mer) med flytende vaselinolje etter grundig vask om høsten. Deretter vaskes det hele av på vanlig måte før vårpussen - som så skal gå mye enklere.
- Hypotese som ofte ble fremsatt var at vaselinolje i tillegg til å konservere status-quo også «metter gammel gelcoat med fett» og derfor bidrar aktivt til å motvirke og reparere uttørking/oksidering. Denne klarte jeg ikke å finne konkret «evidens» for - men det er jo en besnærende tanke…
- De ekstreme pakket i tillegg hele fribordet inn i plastfilm «gladpack» - både for å beskytte bedre og for å forbedre effekten i forrige punkt.
- Det ble nevnt at vaselinolje kunne løse opp enkelte tetningslister i luker/vinduer. En person presiserte at dette gjaldt butylgummi. Skrogvinduer har jo blitt mer populære siden den tid - men de sitter vel stort sett med polyurethan lim og ikke butyl. Hvis man skal stole på det da…
- «Vaselinolje» og «Parafinolje» er det samme.
Så hva sier folket? Er det fortsatt noen som driver med dette? Noen med skrogvinduer? Noen som har oppdatert kunnskap og erfaringer å legge til listen?