tobba Startet 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2023 (redigert) Har en Raymarine Axiom Lighthouse med tilhørende Raymarine autopilot med rorføler i min Viknes 930 2016 mod. Etter tilbakestilling til fabrikkinnstillinger og ny kalibrering opplever jeg følgende: ved GOTO funksjon går båt strak kurs mot målet, mens ved vanlig autopilotbruk vandrer kursen 10-20 grader styrbord/babord. Er det noen som vet om det er noen innstillinger jeg kan ha uteglemt/satt feil? Autopilot kan betjenes fra selve enheten, fra fjernkontroll og fra hovedaxiom pluss slaveaxiom på akterdekket. Noen som har noen gode tips til meg? Ps: jeg har satt «ytelse» på innstilling av respons på autopilot. Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, Kalibrering Raymarine Axiom, var ikke iht reglene for titler. Redigert 23.Mai.2023 av tobba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Du har sannsynligvis feil verdier for rudder gain og counter rudder. Kan kanskje også være kompassproblemer. Når du velger GOTO brukes GPS data, dette gjør at piloten regulerer bedre. Du burde oppgi navnet på autopiloten, ikke Axiom i overskriftenc, problemet er autopilot relatert ikke Axiom relatert. Var bare tilfeldig at jeg åpnet posten, hvis det hadde stått autopilot i overskriften hadde jeg garantert kikket på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Du må kjøre kalibrering. Både ved kai og på vannet Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 23.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Hei Bitteliten. Kalibrering ved kai og i sjø er gjort ja…. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 23.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Hei Abbor. Da er overskrift endret. Takk for tips? Du skriver noe om verdier? Hva bør disse være, og hvordan får jeg endret disse? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 tobba skrev for 9 timer siden: autopilotbruk vandrer kursen 10-20 grader styrbord/babord. Fikk du ok resultant? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobba Svart 23.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Roger jo; hvis du mener filmsnutt så er den ok og mottatt ja? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.