Jump to content

Oljelekkasje og kjølevannlekasje på Volvo Penta 2002

gjerry g

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har nylig kjøpt en seilbåt med en Volvo Penta 2002 fra 1994. Den har kjørt ca 200 nm i mitt eie, og på denne tiden har det kommet en del olje og vann under dørken. Kjører jeg på 2500 rpm må jeg tømme 10 liter hver 3. time ca. Dette er hovedsaklig kjølevann etter hva jeg kan forstå, men også en del olje på toppen. Er det noen som har kjennskap til denne motoren og eventuelt hva som kan være problemet?

Er det 10 liter hver 3. time, så er det ikke kjølevæske. Da ville den være tom for lenge siden.. det er saltvann antagelig (smak på det, er det ferskvann så må det komme fra ferskvannssystemet, dvs vv-bereder, utett slange, ferskvannspumpe e.l.). 

Er motoren ferskvanns- eller saltvannskjølt? 

Og, hvis det kommer 3 liter i timen ut, så burde det være mulig å få øye på en lekkasje et sted. Stor hjelp hvis du kan vise et bilde av der det drypper ut. 

Det kan jo f.eks. være at motoren svetter olje samtidig med at du har utett pakkboks, men det kan også være utett impellerhus eller gjennomtæret eksosbend (men da ville du nok sett røyk). Alt er forholdsvis lett å sjekke, men der er litt for mange muligheter… Noen bilder vil som sagt være nyttig!

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...