Jump to content

Sleipner SP 95TI baugthruster henger seg opp.

MYVIVERA

Recommended Posts

Hei. Jeg har en sleipner SP 95TI baugthruster som henger seg opp en sjelden gang. Det har skjedd bare tre ganger hittil i år.  
Holder joystick en vei og slipper den, men thrusteren stopper ikke, drar da joystick motsatt vei, men da henger thrusteren den andre veien. Litt frem og tilbake så stopper den. 
har hatt opp joystick, men den virker ok tilsynelatende.

jeg har sjekket koblinger på joystick og thruster. 
det sittet ett stort relé og ett lite relé på thrustermotoren. Det store relé er en sammensatt enhet, men er nok to delt vil jeg tro. Ett for hver vei. Jeg tenker at det skal mye til for at denne ville hengt seg opp begge veier, så jeg mistenker det lille relé. Er litt usikker på funksjonen til det lille relé. Legger med bilde. Stort relé over, lite relé under. Får også kjøpt begge disse releene ferdig monter på braket.
noen tanker eller erfaring med dette problemet? 

ABFEE37E-BA9F-4087-A8FC-E0AA5BC27BE7.jpeg

3CC45B35-4EC4-4FE9-8BF9-11214E5AAC71.png

B604A39F-9E7F-497E-8236-61915FE7A920.png

Redigert av MYVIVERA (see edit history)

Det stemmer mortentr. 2005 mod. Førstegang brukt i 2006. Sleipner thruster baug og akter så dobbel joystick.

Da hjalp det ikke å bytte forsinkelses- relé, altså det lille relé. Trusteren hang seg opp igjen i dag. 
jeg har nå byttet om på joystick på flybridge og nede, så da er det bare å se om det er der feilen er. Problemet er at den thrusteren henger seg opp bare av og til, man vet ikke når neste gang er.  

Har du OK spenning inn på trusteren når den kjøres? Jeg har hørt om tilfeller der truster har hengt seg opp ved lav spenning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja det er bra spenning. Har ikke hatt problemer etter at jeg byttet joystick etter mange tester i dag med den andre oppe på flybrige, så jeg satser på det er  joysticken som er dårlig enn så lenge. Så får tiden vise siden den ikke hang seg opp hver gang.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...