Skorgenes MC 34 Startet 23.Mai.2023 Del på Facebook Startet 23.Mai.2023 Sikkert et dumt spørsmål men prøver. Jeg har en 96 Skorgenes Monte Carlo 340 med 3116 CAT motor og Twin Disc gear Dette giret er uten sluregir. Båten gjør 4 knop når jeg setter den i gir, som er noe formye. Vurdere å ettermontere sluregir. Går det? Kost? Det jeg har erfart er at når jeg setter båten sakte i gir, virker det som om kan slure litt, antar dette ikke er heldig for kassa, men jeg får farten helt ned. Brukes kun for å ta i gang litt mykere. Kan leve med å bruke båten slik, men er det mekanisk heldig for kassa? Råd mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Hør med Progressing AS. De leverer slureventiler og har kunnskap om temaet. Fritt fra hukommelsen fra da jeg snakket med de om samme til mitt gear (twin disc TM800A), så frarådde de det om behovet var rent manøvreringsmessig. Egner seg til å få ned hastighet under dorging/trolling. Mener også at det ble poengtert at en ikke skal sjalte gir når slureventilen er aktiv. Jeg har samme utfordring mht fart og løser det ved inn og utsjalting av gear for å holde farta nede. Skulle gjerne hatt lavere tomgangsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Når jeg henta båten min for mange år siden så bikket den 5 knop når jeg la inn forover. Valgte å sette ned tomgangsturtallet til ca 500. Da er farten ca 3 knop. Vet at det er veldig lavt tomgangsturtall, men det har nå gått bra i snart 20år. Men må fremdeles kople inn og ut av gir for finmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
Nanuq Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Vel verdt å prøve ut Sitér dette innlegget Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 24.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Takk for svar, men lurer fremdeles på om det er slitasje å drive å sakte koble inn å ut giret, blir som å slure på kløsjen på en bil egentlig. Er et område før den går i gir, bruker det område når jeg skal skal gli sakte i gang. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Under er kopiert tekst fra generell brukerhandbok for twin-disc gear. Tror jeg ville tatt en tlf til Progressing AS. Meld gjerne tilbake hva du hører. link Brukerhandbok. https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Twin-Disc-2011-bm.pdf Flesteparten av gearene har et system for progressivt innkoplingstrykk. Dette tillater at clutchen koples inn på et lavere oljetrykk, som progressivt øker til fullt clutchtrykk. Dette hindrer innkoblingsjokk, og reduserer sjokkvirkningen ved hurtige gearskift. Advarsel!!! Fjernkontrollsystemer som ikke sørger for at manøvreringsventilens arm når «knepp»- punktene i forover, nøytral og revers vil ødlegge gearet (dette er den vanligste feilen dersom det registreres for lavt oljetrykk). Dersom man manuelt holder manøvreringsventilens arm mellom de ved «knepp» angitte gearposisjonene, vil det oppstå skade på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Jeg vurderte å sette slureventil på et mindre Twin-disc gear i sin tid. Beskjed fra Progress var at det var en øvre grense for turtall på motor dersom sluring var aktiv. Gikk turtallet over denne grensen så brant cluth-lameller. Dette skjedde raskt (i løpet av sekunder) og det var kun en feil/forglemmelse som måtte til. Resultat var at clutchpakke måtte byttes. Min tanke var å benytte slureventil for å få mykere innkobling, men jeg valgte å ikke montere slureventil p.g.a. risiko. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 24.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 dsm skrev 37 minutter siden: Under er kopiert tekst fra generell brukerhandbok for twin-disc gear. Tror jeg ville tatt en tlf til Progressing AS. Meld gjerne tilbake hva du hører. link Brukerhandbok. https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Twin-Disc-2011-bm.pdf Flesteparten av gearene har et system for progressivt innkoplingstrykk. Dette tillater at clutchen koples inn på et lavere oljetrykk, som progressivt øker til fullt clutchtrykk. Dette hindrer innkoblingsjokk, og reduserer sjokkvirkningen ved hurtige gearskift. Advarsel!!! Fjernkontrollsystemer som ikke sørger for at manøvreringsventilens arm når «knepp»- punktene i forover, nøytral og revers vil ødlegge gearet (dette er den vanligste feilen dersom det registreres for lavt oljetrykk). Dersom man manuelt holder manøvreringsventilens arm mellom de ved «knepp» angitte gearposisjonene, vil det oppstå skade på gearet. Takk for utfyllende svar. Er en grå sone her da, når jeg skal sette båten i gir, må det være konstruert slik at det er lov å sette den mykt i går. Gjør jeg det blir det ikke noe ryk og napp bevegelse. Tar maks et par sekunder. Skulle gjerne vist hvordan folket håndterer problemet. Er man for brå i bevegelsen hugger båten til, stakkars den som står på dekk å roter med tau å fendere da... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Nå har jeg ikke det forholdet på min kasse fra ZF. Jeg kan ikke tenke meg at det kan føre til noe negative konsekvenser for kassa at den blir satt langsomt i gir. Jeg vil heller anta at det sliter mer å smelle kassa i gir. Det er kun en clutchpakke som smekker sammen grunnet et oljetrykk som blir satt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.