Jump to content

Caterpillar 3116 med Twin Disc gir, montere sluregir?


Skorgenes MC 34

Recommended Posts

Sikkert et dumt spørsmål men prøver.

 

Jeg har en 96 Skorgenes Monte Carlo 340 med 3116 CAT motor og Twin Disc gear

 

Dette giret er uten sluregir. Båten gjør 4 knop når jeg setter den i gir, som er noe formye. Vurdere å ettermontere sluregir. Går det? Kost?

Det jeg har erfart er at når jeg setter båten sakte i gir, virker det som om kan slure litt, antar dette ikke er heldig for kassa, men jeg får farten helt ned.

Brukes kun for å ta i gang litt mykere. Kan leve med å bruke båten slik, men er det mekanisk heldig for kassa?

 

Råd mottas med takk 

 

Cat.jpg

Link to post

Hør med Progressing AS. De leverer slureventiler og har kunnskap om temaet. Fritt fra hukommelsen fra da jeg snakket med de om samme til mitt gear (twin disc TM800A), så frarådde de det om behovet var rent manøvreringsmessig.

Egner seg til å få ned hastighet under dorging/trolling. Mener også at det ble poengtert at en ikke skal sjalte gir når slureventilen er aktiv. Jeg har samme utfordring mht fart og løser det ved inn og utsjalting av gear for å holde farta nede. Skulle gjerne hatt lavere tomgangsfart.

Link to post

Når jeg henta båten min for mange år siden så bikket den 5 knop når jeg la inn forover. Valgte å sette ned tomgangsturtallet til ca 500. Da er farten ca 3 knop. Vet at det er veldig lavt tomgangsturtall, men det har nå gått bra i snart 20år. Men må fremdeles kople inn og ut av gir for finmanøvrering.

Link to post

Under er kopiert tekst fra generell brukerhandbok for twin-disc gear. Tror jeg ville tatt en tlf til Progressing AS. Meld gjerne tilbake hva du hører.

 

link Brukerhandbok.

https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Twin-Disc-2011-bm.pdf

 

 

Flesteparten av gearene har et system for progressivt innkoplingstrykk. Dette tillater at clutchen koples inn på et lavere oljetrykk, som progressivt øker til fullt clutchtrykk. Dette hindrer innkoblingsjokk, og reduserer sjokkvirkningen ved hurtige gearskift.

 

Advarsel!!! Fjernkontrollsystemer som ikke sørger for at manøvreringsventilens arm når «knepp»- punktene i forover, nøytral og revers vil ødlegge gearet (dette er den vanligste feilen dersom det registreres for lavt oljetrykk). Dersom man manuelt holder manøvreringsventilens arm mellom de ved «knepp» angitte gearposisjonene, vil det oppstå skade på gearet.

Link to post

Jeg vurderte å sette slureventil på et mindre Twin-disc gear i sin tid. Beskjed fra Progress var at det var en øvre grense for turtall på motor dersom sluring var aktiv. Gikk turtallet over denne grensen så brant cluth-lameller. Dette skjedde raskt (i løpet av sekunder) og det var kun en feil/forglemmelse som måtte til. Resultat var at clutchpakke måtte byttes.

Min tanke var å benytte slureventil for å få mykere innkobling, men jeg valgte  å ikke montere slureventil p.g.a. risiko.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
dsm skrev 37 minutter siden:

Under er kopiert tekst fra generell brukerhandbok for twin-disc gear. Tror jeg ville tatt en tlf til Progressing AS. Meld gjerne tilbake hva du hører.

 

link Brukerhandbok.

https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Twin-Disc-2011-bm.pdf

 

 

Flesteparten av gearene har et system for progressivt innkoplingstrykk. Dette tillater at clutchen koples inn på et lavere oljetrykk, som progressivt øker til fullt clutchtrykk. Dette hindrer innkoblingsjokk, og reduserer sjokkvirkningen ved hurtige gearskift.

 

Advarsel!!! Fjernkontrollsystemer som ikke sørger for at manøvreringsventilens arm når «knepp»- punktene i forover, nøytral og revers vil ødlegge gearet (dette er den vanligste feilen dersom det registreres for lavt oljetrykk). Dersom man manuelt holder manøvreringsventilens arm mellom de ved «knepp» angitte gearposisjonene, vil det oppstå skade på gearet.

Takk for utfyllende svar. Er en grå sone her da, når jeg skal sette båten i gir, må det være konstruert slik at det er lov å sette den mykt i går. Gjør jeg det blir det ikke noe ryk og napp bevegelse. Tar maks et par sekunder. Skulle gjerne vist hvordan folket håndterer problemet. Er man for brå i bevegelsen hugger båten til, stakkars den som står på dekk å roter med tau å fendere da...

Link to post

Nå har jeg ikke det forholdet på min kasse fra ZF. Jeg kan ikke tenke meg at det kan føre til noe negative konsekvenser for kassa at den blir satt langsomt i gir. Jeg vil heller anta at det sliter mer å smelle kassa i gir. Det er kun en clutchpakke som smekker sammen grunnet et oljetrykk som blir satt på. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...