Jump to content

Alarmen på kontrollboks 703 og fusk på Yamaha 30HK 1999

GladiSjøen

Recommended Posts

Kjære leser(ere), vær så snill og hjelp!

Jeg kjøpte akkurat en 14 fot skjærgårdsjeep med Yamaha 30HK og når jeg endelig hadde den på vannet så dukka det et problem som har plaget meg veldig. Ved lavturtall eller lav hastighet går alarmen på kontrollboksen som er av Yamaha 703 og her om dagen begynte motoren også å fuske samtidig som det skjedde. 
Når det skjer har jeg prøvd å slå den av og på, men alarmen kommer tilbake. Vann strålen er bra uavhengig av fart. Men etterhvert forsvinner lyden uten å vite hvordan. 

Jeg har googlet etter problemet flere ganger og lest i alle forumer uten å treffe riktig. Påhengsmotoren har autolube så det kan heller ikke være oljen? Leste et sted at man kan ha olje i bensintanken men er det lurt, burde den ikke få olje fra egen oljetank?

Setter pris på all hjelp!

Med vennlig hilsen

høres ut som treg termostat. Jeg ville begynt med å sjekke om termostaten åpner og lukker på riktig temperatur. Du kan også sjekke at temp-alarm-bryteren åpner/lukker seg på korrekt temperatur. Prosedyre for begge deler finner du i servicemanualen som mest sannsynlig dukker opp hvis du googler.

Hvis de er ok er det nok sannsynlig at kjølesystemet begynner å bli tett. I såfall må topplokket av og pirke/skrape ut salt og korrosjon. Også lurt å ta av eksosdekslet med det samme, kan gå tett der også.

Hvor pålitelig autolube på eldre motor er vet jeg ikke. Kan evt koble den ut men du ville hatt større problemer om feilen lå der.

Takk for tips og råd Nordkapp16.5, jeg skal få sjekket det opp. Jeg tenkte faktisk å prøve å koble fra autolube og heller ha olje rett i bensintanken, men vet ikke helt enda hvordan jeg går frem for å koble den fra. 

@GladiSjøen det finnes garantert instruksjoner på hvordan du fjerner automatisk oljeinnblanding på nett hvis du leter. Jeg vet ikke hva riktig prosedyre er. Men løs problemene med overoppheting først, det er det som hindrer deg i å bruke motoren denne sommeren. Autolube-greiene kan du ta til vinteren eller senere en gang ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...