Jump to content

Temperatur Mercruiser qsd 4.2 (hvit motor)

Kapt.Etterpåklok

Recommended Posts

Hei har to spørsmål vedrørende Mercruiser QSD 4.2 320 Common rail

1. Har skiftet kjølevæske på motorens internkrets i forbindelse med skifte av ny varmtvannstank og sliter med at den spytter ut kjølevæske gjennom lokket til ekspansjonstanken.  Lokket er utstyrt med trykkventil. Tipset jeg har fått er at det fortsatt er luft i systemet.

Er det noen god fremgangsmåte for å lufte kjølesystemet på denne motoren?

2. Hva er normal temperatur på denne motoren uten belastning? Jeg får ikke mer enn 35-40 grader på tomgang eller lavt turtall når jeg cruiser i sakte fart.

I plan og under belastning ligger temperatur alltid på stabile 78 grader. 

Kan det være ødelagt termostat som står åpen? Eller er går disse motorene så kalt at dette er normalt?

Ja det er vel normalt med lav temperatur uten belastning.

Var forøvrig ute for å prøve å lufte systemet i går.

Skrudde av lokket til ekspansjonstanken og kjørte motor med belastning (opp i plan) så termostat åpnet, da kom det en del luft. Lå med belastning i 10 min. og svingte fra side til side mens båten lå plan, da kom det mer luft. Senket turtall slik at motor kjølet seg til termostat lukket og gjentok prosessen fire ganger. Nå ser det ut til at det er tomt for luft i systemet og kjølevæske nivået har  stabilisert seg.

Med andre ord ikke mulig å lufte kjølekrets i havna siden motor må gå med forholdsvis høy belastning for å oppnå 78 grader så termostat åpner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...