Jump to content

tmd30. Hvorfor anbefales det å bytte impeller hvert år?

Seesnake

Recommended Posts

Hei. Jeg har lest å hørt at man bør bytte impeller hvert år. Det mener jeg også står i manualen til vp.

Jeg har nå kjørt på u-orginal impeller i 7 år. Det er den samme som har sittet i hele tiden. se bilder. Ja nå er den slitt. Men er det nødvendig å bytte hvert eneste år?

IMG_0516.JPG

IMG_0517.JPG

IMG_0518.JPG

IMG_0519.JPG

Den ekle slitasjen som du ikke ser er at vulkaniseringen ryker, med følgen at impelleren står stille og motoren koker. Gummien er like fin, men skiten fungerer ikke...

Det er en god grunn til ikke å skifte basert på synlig slitasje...

Her bør man kanskje satse på egen erfaring. Jeg inspiserer impelleren før jeg eventuelt bytter. Basert på erfaringene varer de i mange år/timer på mine motorer. Bytter når jeg ser antydning til sprukket gummi, og det har kun skjedd et par-tre ganger på 12 år.

Har aldri hatt impellerhavari, bortsett fra ved tørrkjøring under oppstart. Og hvis du er så uheldig å tørrkjøre den, for eksempel hvis du glemmer å åpne inntakskrana, er det som regel bare å regne med å skifte.

Kan ellers nevne at jeg kun har byttet til uorginale impellere fra Biltema. Har ikke noe galt å si om dem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Seesnake skrev for 14 timer siden:

Jeg har lest å hørt at man bør bytte impeller hvert år. Det mener jeg også står i manualen til vp.

Mei bekjent er det bare Biltema. som anbefaler bytte hvert år.   Andre sier fra  2 til 6 år, sist jeg leste en Vp manual sto det kontrollere. I noen manualer står det gangtimer,  så en må vurdere gangtimer mot antall år det blir.

LES manualen til din motor.

sitat

""Av neoprengummi. For vannpumper. Passer til innenbords motorer. Impelleren er en forbruksartikkel og bør skiftes ut hvert år. Produsert i Europa.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For min motor, en Yanmar 4JHE fra 1986 som jeg har hatt fra 1987, er det oppgitt bytte hver 600 timer. Ved bytte har mine impellere vært gode som nye. Jeg kjøper kvalitetsimpellere fr Jabsco. Nå er det nok forskjell på impellerhusene på motorene. Huset til Yanmar (Bosch) er konstruert uten den delen som skues fast for å klemme på impelleren. Dermed unngåes det en skarp kant. Huset er enkelt og greit ovalt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med mine 50 timer/år, så går jeg nok på antall år heller enn motortimer. Nå har jeg den famøse Johnson Pump, med skrudd innsats. Uten at det ser ut til å ha noen degenererende virkning på gummien. 20181215_105730.jpg.7d425b9fd0cc5299074f6adf22427337.jpg

Det rare er at gummi er svært slitesterkt. Impellervingene ryker gjerne først. Nå skiftet jeg impeller i 2018, og ser ikke for meg å skifte impeller før etter fylte 80 år. 

Hvor lenge, i tid, impelleren holder avhenger av pumpens rotasjonshastighet, eventuelt mangel på vann, gummikvalitet, vannets renhet (men her er det gjerne impellerhuset som lider mest), osv. Bytte hvert år gjør jeg uansett ikke. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...