forskern Startet 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2023 Hei, Jeg har nettopp kjøpt en RIB med en 2021 Suzuki DF 200 APL utenbordsmotor. Motoren går som en klokke. I konsollet står det en Suzuki multifunksjonsdisplay (SMG 4) og en Lowrance Elite 9TI kartplotter/GPS. Jeg har en tankmåler, men så vidt jeg vet så er det ingen svinger tilkoblet NMEA 2000 nettverket. Kartplotter fungerer upåklagelig. Jeg foretrekker å ha den i et enkelt bilde som bare viser kart og fart. Problemet er multifunksjonsdisplayet (jeg kaller det "motordisplayet" framover). Det eneste jeg klarer å lese ut av det er gjenværende volum i tanken, drivstoff-forbruk og batterispenning. INGEN motordata. Men som jeg håper dere kan se av det ene bildet så sendes motordata til kartplotteren. Hvis jeg velger rette type "panel" i kartplotteren så kan jeg altså lese av RPM, trimvinkel på drevet og motortermperatur. Men dette hadde jeg altså ønsket å kunne lese av motordisplayet..... Bak motordisplayet er det en multikontakt som er koblet til ledningsnettet. Det har jeg klemt godt på plass (i tillegg en NMEA kabel som ser ut til å være festet godt). Denne motoren er innenfor garanti og jeg vil selvsagt få dette rettet til høsten når jeg tar opp motoren, men har noen av dere forslag på om jeg kan feilsøke noe selv i mellomtiden? Før jeg sendte dette innlegget har jeg søkt mye i innstillingen på motordisplay (generelt) og endret alle tenkelige visningsmodus. Jeg har også prøvd å se på hva jeg kan endre i kartplotteren, men uten å finne noe ut av det der. Link to post
Hydra Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Mulig dette hjelper? https://www.suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum/64493-smg4-digital-gauges-explained-and-sharing-data-from-them-via-nmea2000 Link to post
forskern Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 @autohelm - tusen takk! Jeg tar opp spørsmålet på det forumet også, men hvis noen andre her på BP har ideer, så blir jeg selvsagt glad for å få dem her! Link to post
abbor Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Spenning i fra motoren og motortemperaturen vises så da må SMG4 ha kontakt med motoren. Motoren er ikke koblet opp via NMEA 2000 så den skal ikke vises i Device list. Hvis du trykker på piltast opp og ned kommer det opp andre data? Hvis du går til Innstillinger, Nettverk, utstyrsliste, SMG4 og velger Data på Elite, hva vises da? Du må gå til Innstillinger, Nettverk, Kilder og kjøre automatisk deteksjon av kilder for å få fram data på Elite. Link to post
forskern Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 @abbor Lowrance Elite viser alle data. Problemet er at jeg ikke får avlest disse på SMG4. Link to post
abbor Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Hva skjer når du trykker piltaster opp og ned? Hvilken software versjon har SMG4? Vises nederst på et skjermbilde etter at du har trykket meny og litt til. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn