Jump to content

Både Garmin marine network og n2k noen hensikt?

Cerberus

Recommended Posts

Har et opplegg med fleire enheter koblet sammen med Garmin marine network, dvs cat kabel så alt fungerer internt på alle skjermer. Vel og bra , har også en Raymarine autopilot liggende som eg tenkte kansje bruke mens man venter på en mulighet til å løyse ut en Garmin pilot. Denne har et stng nettverk enheter imellom allerede og der er ledige porter, eg ser man får kjøpt en overgang til å koble sammen stng og n2k så dette skal fungere sammen, om ikkje anna så til å kjøre til wp , usikker på om man får til følge en rute. 

Har ikkje n2k nettverk pr idag og dette er noe eg må kjøpe for å få koblet stng og n2k sammen. 

Så til spørsmålet , har det noe hensikt å koble alle Garminenhetane sammen i n2k nettverket eller kan eg likegodt nøye meg  med å koble raymarine nettverket til enheten eg kjører kartet på? gir det noe videre fordeler på nåke måte?  

Ja nettopp. Jo det virrer såklart i alle retninger det når en ligger å fisker om en prøver seg på kurs opp. Da holder det med  å knyte bare skjermen eg bruker til kartet da i sammen med Raymarinen og dropper resten av enhetane. 

Usikker på kor dette blir med å følge en rute på plotteren men har skjønt det slik at å kjøre til wp iallefall skal fungere. 

Swingswong skrev 9 minutter siden:

Følge en rute vil mest sannsynlig ikke fungere 

Hvorfor ikke? Til og med min over 20år gamle Simrad autopilot styrer etter en rute på Garmin plotteren min. Det er riktignok NMEA0183, men det må da ligge minst like mye data på NMEA 2000

Sitat

The minimum list of data that a Raymarine autopilot requires to track follows:

BTW = Bearing to Waypoint
DTW = Distance to Waypoint
WPID = Waypoint ID (AKA = waypoint number)
XTE = Cross Track Error

Swingswong skrev 4 minutter siden:

Det er det som har blitt delt tidligere. Jeg vurderte å bytte ut plottere, men pga autopilot ble det ikke noe av. Om du sier at det fungerer bra er det en mulighet allikevel. Ingen ting er bedre enn det :)

Vanskelig å si uten å vite eksakt hvilke modeller det er snakk om. Men det meste går mhp datautveksling. Det som antagelig ikke går er å styre autopiloten fra Garmin skjermen. En må nok lage ruten på Garmin, og så velge Nav. eller noe lignende på Raymarine displayet. Og bekrefte kursendring ved passering waypoint også der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...