Jump to content

VHF sertifikat pensum

Rastløs

Recommended Posts

- tenkte jeg skulle bli lovlig "radio pirat i båt"og ta eksamen 6. Januar hos Telenor.

Er det noe vits å gå på kurs først, eller holder det med å lese pensumheftet som selges av læremiddelforlaget ?

Så veldig innviklet kan det vel ikke være ? :confused:

( - har jo vært borti radio kommunikajon og VHF gjennom forsvaret og rødekors for noen år siden)

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Hei!

Her holder det nok å lese pensumheftet, det gjorde iallefall det for min egen del da jeg tok VHF for noen år siden. Tid og penger spart! Tviler på at det har skjedd så veldig mye på den fronten de siste årene, bortsett fra på GMDSS-fronten, men dette kommer du vel ikke inn på på selve VHF-kurset heller vil jeg tro. Ser også at du har vært borti en del fra tidligere, dette betyr iallefall at et slikt kurs vil være bortkastet.

Hei! Enig med Kosmos, for å greie sertifikatet er det nok med selvstudium. Har du tid og anledning kan det være ting å plukke med deg på kurs, også muligheter for å spørre om tekniske ting som ikke står i boka. Lykke til!

Mvh, Sindre.

Jeg skal bare ha dokumentene i orden jeg. De tekniske spørsmålene for eventeult komme siden.

( Foreløbig er jeg er en av 10 000 radiostasjonene som ikke er registrert, og som skal få amnesti i 2006.

Er det noe vits å gå på kurs først, eller holder det med å lese pensumheftet som selges av læremiddelforlaget ?

...

( - har jo vært borti radio kommunikajon og VHF gjennom forsvaret og rødekors for noen år siden)

Jeg tenkte det samme, selv om det er noen år siden siste gangen jeg ble sjekket ut på alt som er av feltradioutstyr i hæren. Da jeg fikk pensumheftet leste jeg ekstra nøye gjennom radioprosedyrer, særlig nødprosedyrer. Hadde satt av litt ekstra tid til kanalplanen også, men den var mye enklere enn jeg hadde fryktet. Eksamen gikk unna med svært god margin.

Om du er bekymret for at du ikke har disiplin nok til å pugge så kan du jo melde deg på lynkursversjonen til sjøassistanse som vanligvis arrangeres på sjøen for alle. Om ikke annet så hjelper gjennomgangen av pensum rett før eksamen på eventuell dårlig selvtillit. :crazy:

Er det fremdeles kun skriftlig eksamen for å bestå VHF, og ikke både skriftlig og praktisk som ROC/GOC? Som Sjøtummel her presiserer, vil nok nødprosedyrer være det som er viktigst på en eksamen.

Det pensumheftet jeg brukte var delt inn i to deler (del A og B tror jeg), der del A var det som var veldig viktig å lære seg, mens del B kunne tas litt lettere på. Del A gikk for det meste på nød-, haster- og tryggingsprosedyrer såvidt jeg husker.

Jeg sysler med samme tanken om å ta dette VHF sertifikatet.. Hvor kan man avlegge denne examen da.. Var innom Telenor sine nettsider, men fant ikke noe der... Er det non som har en vettug link til en siden som beskreiver dette, samt et sted hvor man finner denn boken som innholder pensumet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker, skal sjekke dette... fant at der var en som styrer med dette i Haugesund så da regner jeg med at dette ordner seg i løpet av vinteren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Er det fremdeles kun skriftlig eksamen for å bestå VHF, og ikke både skriftlig og praktisk som ROC/GOC? Som Sjøtummel her presiserer, vil nok nødprosedyrer være det som er viktigst på en eksamen.

Det pensumheftet jeg brukte var delt inn i to deler (del A og B tror jeg), der del A var det som var veldig viktig å lære seg, mens del B kunne tas litt lettere på. Del A gikk for det meste på nød-, haster- og tryggingsprosedyrer såvidt jeg husker.

Hei.

Vet ikke hvordan opplegget er nå, men den gang jeg tok sertifikatet i 1961 var det muntlig med lærer og sensor. Og det ble gitt karakter! Se ærklæringen jeg trengte til et eller annet i 1963. Men tidene forandrer seg. Og den gang var det ikke noe som het Telenor, da var det snakk om Telegrafverket!

Bilde

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har planer om et besøk hos ham jeg også i løpet av vinteren. Må bare lese litt mer først...

Jeg må først starte med lesingen... vi kan jo ta dette samtidig da vet du.. vet ikke hvor ofte slike examaner arrangeres jeg da... Finner du en dato så la meg vite, blir jo et spark bak det så kanskje man får fingeren ut og begynner å lese litt...

Vet ikke hvordan opplegget er nå, men den gang jeg tok sertifikatet i 1961 var det muntlig med lærer og sensor. Og det ble gitt karakter! Se ærklæringen jeg trengte til et eller annet i 1963. Men tidene forandrer seg.

For "Begrenset radiotelefonisertifikat - VHF" er det kun skriftelig prøve. For dem som bor i Oslo-området er det veldig enkelt å ta "privatisteksamen" ettersom det jevnlig avholdes slike hos Telenor i Kongensgt 8. De som bor i andre deler av landet må kontakte nærmeste radioinspektør for å høre når det blir arrangert eksamen.

Uansett, dette er rimelig enkelt og det som eksamen legger mest vekt på er å dokumentere at du kan radioprosedyrene og særlig sikringstjeneste og ikke minst alt som har med nødtrafikk å gjøre.

Dagen VHF-apparater er så godt som forbrukerelektronikk å regne og da er det urimelig at kravene til radioteori er redusert.

Og den gang var det ikke noe som het Telenor, da var det snakk om Telegrafverket!

Nåvel, både offentlige forskrifter og pensumlitteratur henger nok litt etter med hensyn til navn på virksomheter og etater. :lol: Redigert av Sjøtummel (see edit history)

tok kurs og eksamen for 2 uker siden ,venter spent på svar :rolleyes:

det er flere eksamener slik at vi ikke kunne se på naboen sine svar.

svært lite skriftlig på eksamen kun sette bokstaver og kryss i på di rette svarene.

jeg føler at jeg var litt uheldig da jeg ikke leste så mye om radiopliktig fartøy og fikk en del spørsmål om det! fikk også spørsmål om Vhf nødpeilesendere. :headbang:

men lever fortsatt i håpet :lol:

Ja ja.

- Mye tyder på at en normalt oppegående person greier eksamen uten den helt store ressursbruken, så da meldte jeg meg like godt opp på første og beste eksamen Mandag 6.01.06. - Boken kommer i posten om noen dager.

- Og hvis jeg blar litt i boken i julen og setter av Søndag 05.01.06 til gjennomgåelse, så tenker jeg at jeg blir en lovlig radiobruker til sommeren jeg gitt. - Og siden Swang båt utstyr har en stasjonær enhet til kr 1995,- så blir det vel gjerne en slik i julegave til meg selv i år. ( Den radioen som sitter i Alo Mikkelen har vel sittet der siden 1982 tenker jeg)

:yesnod:

Finner du en dato så la meg vite, blir jo et spark bak det så kanskje man får fingeren ut og begynner å lese litt...

Jeg skal gi beskjed etter at jeg har tatt kontakt med ham ja. Det hadde jo vært artig med en felles eksamen. Men jeg tviler på om det blir før etter nyttår. Fruen har det med å stresse meg opp med alskens unyttige ting på denne tiden av året :wink: ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For meg er nok også tiden før jul helt utelukket... ligger for tiden i trenging til julebordet i Bergen til helgen... Deretter blir det blir det julefeiring på hjemme på østlandet om våre alles kjære flygeledere holder seg friske på Røyken..

Hei!

Eg tok "vhf-eksamen" på nettet for ei tid sidan. Berre for å sjekke. Det blei "bestått".

Har no meldt meg på kurs hjå Folkeuniversitetet i Nordhordland i byrjinga av februar og håpar på at denne helga blir like triveleg som helga i haust på båtførarprøven.

Synest at kunnskapet som blir formidla i tillegg til "det skrevne ord" kan vere vel verd pengane det kostar.

mvh

VindiHaaret

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...