Jump to content

VHF sertifikat pensum

Rastløs

Recommended Posts

Prøvde meg på testeksamenen på nettet i dag mest for moro skyld, da jeg kun har lest lett gjennom boka en gang for en liten måned siden. Men jeg besto likevel, og ikke tok det mange minuttene heller! Hvis jeg hadde tatt meg litt bedre tid og tenkt meg litt om så hadde jeg kanskje unngått de få feilene det ble også... Uansett, hvis denne er representativ for den virkelige prøven så har vi nok ikke så mye å frykte. Men jeg kommer nok til å pugge litt før eksamenen da, for å være sikker på å stå!

Gratulerer med lappen Troja! :cheers: Var prøven vanskelig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer med lappen Troja! Var prøven vanskelig? TAKK

vel jeg hvar litt i tvil da jeg fikk en del spørsmål om det jeg ikke har lest så mye på.

men det gikk bra :wink:

prøvde disse nett prøvene jeg også men fikk en del spørsmål utover dette på eksamen

tipse blir og lese spørsmålene nøye for noen er litt lure og lit rar vridning på dem.

lykke til, alle som skal ta prøven :santcheers:

Dette var vel noen uker før innføringen av DSC.... :lol:

Ja, - det var før VHF'en også. Den gang gikk det i Fiskeribølge :fishing: med nød og kallekanal 2182kHz!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg slapp å kjøpe ny VHF til meg selv til jul. I dag fikk jeg en M-teck stasjonær av kona til bursdag. - Hun har tydelig skjønt hva jeg ønsker meg.

( da må vel jeg i gullsmed butikken før jul tenker jeg, så da er jeg vel kostnadsmessig på 0,- ) M teck radioen selges forøvrig hos Swang i disse dager for kr 1990,-

Gikk selv opp til eksamen hos Maritim radio i Oslo. Hadde på forhånd pugget pensum (selvstudie), kjørt gjennom de eksamensoppgavene som Maritim radio har på sine nettsider.

Mitt inntrykk: Strålende. På eksamenskvelden ble pensum gjennomgått med spørsmål til salen og oppsummering av instruktør. En skikkelig effektiv måte å få dtete unnagjort på. I tillegg fikk jeg et års abonnement på Båtliv og medlemskap i Maritim Radio. Dette for samme sum som om jeg hadde tatt eksamen via en lokal kursarrangør.

dersom du er ute etter å få dette unnagjort på en effektiv måte, og det sosiale rundt et slikt kurs ikke betyr så mye - meld deg på en eksamen hor Maritim Radio

Hilsen Petter B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 5 uker senere...

Siden jeg startet denne tråden, så kan jeg jo meddele resultatet:

Jeg tok eksamen hos telenor på Mandag, etter kun å ha lest pensumheftet. Det var 35 spørsmål og du kunne max ha 7 feil. Sensur ble foretatt unmiddelbart.

( 2 feil på meg ). Sertifikat kom i posten i dag.

Konklusjon: - Har du en viss innsikt i hvordan en radio fungerer og normal sunt bondevett, er det ingen problem å ta dette sertifikatet som privatist.

:flag:

- tenkte jeg skulle bli lovlig "radio pirat i båt"og ta eksamen 6. Januar hos Telenor.

Er det noe vits å gå på kurs først, eller holder det med å lese pensumheftet som selges av læremiddelforlaget ?

Så veldig innviklet kan det vel ikke være ? :confused:

( - har jo vært borti radio kommunikajon og VHF gjennom forsvaret og rødekors for noen år siden)

Tok selv VHF sertifikatet i dag. Leste pensumheftet selv uten å gå på kurs. Hvis man bruker lit tid på å studere dette selv, er dette ikke noe problem uten kurs. ( Vi var 3 som alle bestod )

Mvh

`MINA`

• 2 uker senere...

Tok sertifikat for mange år siden. (noe etter Lars S, dog). Jeg tror nok jeg hadde stått til eksamen uten kurset, men har veldig glede av de små tipsene som kom i løpet av kurset. Det er noe med å lære i gruppe heller enn ved å sitte og pugge i ensomhet. (ps: Har ikke kommersielle interesser i kursarrangementer!)

Laholm

- tenkte jeg skulle bli lovlig "radio pirat i båt"og ta eksamen 6. Januar hos Telenor.

Er det noe vits å gå på kurs først, eller holder det med å lese pensumheftet som selges av læremiddelforlaget ?

Så veldig innviklet kan det vel ikke være ? :confused:

( - har jo vært borti radio kommunikajon og VHF gjennom forsvaret og rødekors for noen år siden)

Gratulerer med sertifikat for VHF.

For de som bruker VHF med GMDSS/DSC minnes jeg å huske at MMSI nummeret må kodes inn i apparatet. Er det noen som vet hvordan vi finner MMSI nummeret uten å måtte ringe Telenors avdeling for maritim radio for å få nummeret? Jeg vet at dette forutsetter at vi har fått et MMSI nummer.

Kan du gi noen stikkord hvordan du finner disse fantastiske lenkene?

Vet du også noe om hvorvidt båter/båteiere med uregistrert VHF vil få problemer med å bli knyttet til MMSI-systemet?

Hei.

Denne linken var det vel Jo_Eirik fra Sjøassistanse som la ut en gang? Når det gjelder tidligere uregistrerte VHF'er, mener jeg at det nå i en periode er "amnesti" for å få registrirt disse. Dette har det vært skrevet om før her på forumet. 8/12-05 skrev Skipper_Worse i tråden "Stasjonær VHF": "Siste nummer av Båtliv kan fortelle at det nå gis amnesti til alle uregistrerte VHF-apparater. De skal få midlertidig konsesjon, mot at innehaveren eetter hvert tar sertifikatet. Ingen dum ide."

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...