Jump to content

VP 200 V6 2020, høy temperatur. Må impellervinger ligge samme vei?

DracoExpress

Recommended Posts

Min 2020 VP 200 V6 versjon 6 piper fortsatt ca 10 minutter etter start.  Da er temperaturen 75 grader.  Byttet impeller selv idag.  Lurer på om alle gummivingene må ligge samme vei.  Den jeg fjernet som har vært der siden jeg kjøpte den, hadde ikke vingene samme vei.  Virket vanskelig å få samme vei.  

Hvike andre ting kan det være?  Temperaturen ligger jevnt på 75 grader i flere minutter, før den plutselig øker omdreiningen og starter å pipe etter ca 10 minutter etter start.  Dette har skjedd begge gangen jeg har startet den nå etter sjøsetting. 

Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, Impeller, var ikke iht reglene for titler.

Det med vingeretning skal du ikkje tenke på. De legger seg samme vei, nåke anna vil ikkje være mulig.  Grunn til de kan ligge litt sånn her&der er at når du stopper motoren så kan den gjerne gå pittelitt andre vegen rundt pga kompresjonstakten- derav kan vingane vær litt forskjellig. 

Det med at den øker turtall og piper veit eg lite om, annet enn om pipingen indikeres i en kode som kan leses av. Har ikkje slike nye motorer feilmeldingsdisplay? 

Godt tenkt.   Det er et lite display der hvor den viser bensinforbruk og antall timer kjørt.  Manualen sier bare at når det kommer pipelyd skal man kontakte verksted.  Det er et gult varsel og et rødt varsel.  Husker ikke helt om det blir gult eller rødt, men lyden betyr bare "verksted" før noe galt skjer.  Takk for tilbakemelding og avklaring rundt vingene.  

Men viser tempmåleren noe meir enn omtalte 75 når det piper?  Vanlige årsaker til alarm er temperatur, oljetrykk, vann i fuel, lading feks. Jevn piping skulle normalt være oljetrykk eller temp som er kritisk vil eg tenke. Men som sagt eg kjenner ikkje detaljane her. 

Hei. Jeg har samme motor i 280-utgave.

Litt usikker på hva som skjer hos deg, er det temp som stiger eller turtall? Uansett, slå av motoren, koble batteriet fra( gjør den strømløs) vent et par minutter og prøv igjen.

De røde og oransje signalene i displayet forteller lite, oransje er en generell alarm, den røde betyr kontakt verksted. Der kan de lese av feilkoder. 
Disse motorene har såvidt jeg vet  sensorer i innsug og eksos på grunn av strenge miljøkrav. Er det feil på disse får du alarm.

Jeg hadde en runde på dette i fjor sommer på den ene motoren, da skiftet de etterhvert begge sensorene og alarmen ga seg. Hadde ny alarm nå ved sjøsetting, da gjorde jeg systemet strømløst og siden har det vært null problem.

Du har vel fremdeles garanti? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...