Jump to content

Tokomponent skum på boks - erfaringer?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Jeg ser at temaet "tokomponent skum" er en gjenganger her.

Nå tok jeg et kjappt søk, og snublet over denne her: https://www.soudal.no/pro/produkter/fugeskum/2k-fugeskum/soudafoam-2k

Man skrur på bunnen for å bryte en indre kapsel, rister og må bruke inne 5 min. Gir ca 25L 10L og har 70-80% lukkede celler står det.

Er det noen her som har brukt dette og kan dele  erfaringer?

Min konkrete bruk nå er å fylle bunnen av et tomrom i et "skott" i kjølen, slik at vann kan renne ut av et nytt dreneringshull når jeg spyler i båten.

Noen som tør gjette på om 70% lukkede celler er nokk til at dette ikke vil bli en våt gugge som aldri tørker?

Edit: gir 10L per boks ikke 25L

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Oppdatering

Nå snakket jeg nettopp med importør og fikk beskjed om at dette ikke er i normal handel fordi det ikke kan selges "over disk"  uten en godkjent norsk etikett, og det har de ikke volumet for å forsvare å lage. Man kan evt. kjøpe direkte fra dem, men da må man bestille en kasse eller så.
Dette er visstnok et produkt man bruker i tyskland for å montere innerdører uten skruer, men det gjør man ikke her til lands så derfor får de ikke solgt noe. Litt sånn Høna & Egget altså.

Kan man bestille denslags "trykkbokser" på eBay mon tro?..

index skrev 12 minutter siden:

Med tanke på hvor mange eldre båter som har fått problemer med vannopptak i såkalt lukkede celler i skummet, så er kanskje ikke dette veien å gå?

Det kan du si. Jeg har ikke lest så mye om denslags problemer.

Det indikerer kanskje at en slik "skum plugg" ville måtte glasses inn eller forsegles  samme hvilken % lukkede celler det måtte være.

I alle tilfelle ville dette skummet ha den fordelen at det kan fylle større volumer med en jevn skum-struktur på en gang. Vanlig fugeskum anbefales bare å fylle 3-5 cm av gangen leser jeg.

5 hours ago, Alias_Knagg said:

Nå snakket jeg nettopp med importør og fikk beskjed om at dette ikke er i normal handel fordi det ikke kan selges "over disk"  uten en godkjent norsk etikett, og det har de ikke volumet for å forsvare å lage. Man kan evt. kjøpe direkte fra dem, men da må man bestille en kasse eller så.

Fikk du noen indikasjon på pris?

VirtualMe skrev 12 minutter siden:

Fikk du noen indikasjon på pris?

Nei, men prisen på nettet er ikke så avskrekkende. 46 EUR for 5 bokser, så det doble i Norge da antagelig :-)

Ser ut som det finnes andre merker fra selgere som sender. Trodde ikke det var helt greit å sende sparaybokser i posten..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...